2015-10-29, 00:43
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
tror också malmö får det svårt, wahlqvist har ju berättat för oss att ni är bäst i sverige vare sig ni vinner eller inte, så man får väl ta och lita på honom.

välkommen till fotbollsforumet. ska iväg över helgen så vi hörs om runt 10-20 år när peking är med i toppen igen.
Har du någon källa? Måste ha missat den artikeln i allt mediebrus men är genuint intresserad.

Tror jag gjorde mitt första inlägg på Flashbacks fotbollsforumet runt 2011, sedan dess har jag hållit hus på lite mer avslappnade internforum när jag velat diskutera bollsparkande. Upptäckte tyvärr rätt snabbt att det tenderar att bli rätt mycket pajkastning här emellanåt. Uppslukad av guldstriden försöker jag nu konsumera allt!

Du kan ha rätt i att det kan dröja 10-20 år till nästa peak. Lag från mindre städer har inte samma möjligheter till kontinuerliga framgångar. Mindre publikbas och mindre ekonomiska muskler gör det svårt att etablera sig i toppen någon längre tid. Boråsarna ska ha en eloge som lyckats, men de är undantaget som bekräftar regeln. Normen är att röra sig genom tabellen som Helsingborg, Örebro, Kalmar, Halmstad etc. Tror dock vi kan ha något på gång några år framöver. Norrköping har varit en misskött klubb sedan slutet av 90-talet men det har verkligen vänt på riktigt nu. Styrelsen och tränarstaben är stabil och tänker långsiktigt. Ungdomsutvecklingen är väldigt lyckad, A-laget kryllar av egenutvecklade spelare och U21 blev precis klara för SM-final. De spelare som värvas in har ofta varit mycket billiga och passat som handen i handsken. Redan förra året spelade vi faktiskt betydligt bättre än vad poängskörden gav sken av, särskilt hösten var lyckad.

Jag tror inte vi kommer vara topp 2 nästa säsong, men hoppas och tror på åtminstone topp 5. Det känns inte alls orimligt och även om vi blir lite sönderköpta finns det gott om kvalité underifrån. Om 2015 tillhörde Wahlqvist, Fransson och Nyman så kommer 2016 tillhöra Hadenius, Tekie, Dagerstål och Citaku. Kan även tipsa om att hålla ögonen på Tidjani Diawara. Anfallare född 98 som i år spelat med Sylvia i div.2. Kan bli otroligt bra.

Ska jag tänka rationellt så tror jag Göteborg vinner. De har en betydligt lättare match framför sig och är ett mycket skickligt lag. Å andra sidan finns det så få saker som är rationella med Norrköping i år att jag väljer att tro på oss ändå.
Citera
2015-10-29, 00:51
Medlem
Cadenzas avatar
Så här kommer det gå till: Vi tvålar till Peking så det sjunger om det genom sylvassa kontringar på deras desperata anfallsspel a la Red Bull Salzburg och vinner enkelt med 3-0. Samtidigt får Kalmar en feldömd straff i minut 93 och Göteborg torskar. Jögge Lennartsson tuggar sönder käken.

Så kan vi sedan artigt applådera Pekingarna till SM-guldet men innerst inne vet alla vilket som är Sveriges bästa lag.
Senast redigerad av Cadenza 2015-10-29 kl. 00:54.
Citera
2015-10-29, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Har du någon källa? Måste ha missat den artikeln i allt mediebrus men är genuint intresserad.

[...]

Ska jag tänka rationellt så tror jag Göteborg vinner. De har en betydligt lättare match framför sig och är ett mycket skickligt lag. Å andra sidan finns det så få saker som är rationella med Norrköping i år att jag väljer att tro på oss ändå.

syftade på denna: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/ifknorrkoping/article21645867.ab

visst, nu får nog göteborg ses som favoriter. hoppas dock norrköping tar det.
Citera
2015-10-29, 02:09
Medlem
Bigbadwolfzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Så här kommer det gå till: Vi tvålar till Peking så det sjunger om det genom sylvassa kontringar på deras desperata anfallsspel a la Red Bull Salzburg och vinner enkelt med 3-0. Samtidigt får Kalmar en feldömd straff i minut 93 och Göteborg torskar. Jögge Lennartsson tuggar sönder käken.

Så kan vi sedan artigt applådera Pekingarna till SM-guldet men innerst inne vet alla vilket som är Sveriges bästa lag.

Det hade varit ett riktigt drömscenario. Tänk om AIK mot förmodan skulle ro hem hela skiten på lördag, då mina herrar har vi bevittnat sann historia..

Jag var inne tidigare på att vi skulle lägga oss mot Peking, men har faktiskt kommit på bättre tankar. Vid en eventuell kross av Peking på lördag så vet alla innerst inne att MFF egentligen var det bästa laget under Allsvenskan 2015.
Citera
2015-10-29, 14:25
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbadwolfzor
Det hade varit ett riktigt drömscenario. Tänk om AIK mot förmodan skulle ro hem hela skiten på lördag, då mina herrar har vi bevittnat sann historia..

Jag var inne tidigare på att vi skulle lägga oss mot Peking, men har faktiskt kommit på bättre tankar. Vid en eventuell kross av Peking på lördag så vet alla innerst inne att MFF egentligen var det bästa laget under Allsvenskan 2015.
Högsta nivån ja men inte den högsta nivån genomsnittligt i år.
Skulle ju vara roligt om Norrköping spöar skiten ur er!
Citera
2015-10-29, 15:18
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Högsta nivån ja men inte den högsta nivån genomsnittligt i år.
Skulle ju vara roligt om Norrköping spöar skiten ur er!
Precis vi har kryssat för mycket i skitmatcherna som alltid ska vinnas. 5 poäng/15 mot Falkenberg, Örebro x2 , Åtvid & Halmstad. Sen de sedvanliga kollapserna mot våra övermän BK Röva har gjort att vi tappat guldet. Tråkigt och onödigt.
Citera
2015-10-29, 16:27
Medlem
Citat:
Precis vi har kryssat för mycket i skitmatcherna som alltid ska vinnas. 5 poäng/15 mot Falkenberg, Örebro x2 , Åtvid & Halmstad. Sen de sedvanliga kollapserna mot våra övermän BK Röva har gjort att vi tappat guldet. Tråkigt och onödigt.

Jo mot Häcken är det dags att skaffa psykolog.
Enda laget som har jämn statistik mot MFF genom tiderna numera, på 28 matcher 11V 6O 11F om man nu bortser från Ludvika FFI med 1 seger och 1 oavgjord på två möten mot MFF.
Målskillnaden är dock i MFF-favör.

Märkligt att Häcken har 2 resp. 3 segrar genom tiderna mot AIK och Elfsborg. Häckens riktiga skräck och även Blåvitt har blivit skräck på slutet.

Vårmatchen kan av Häckensupportrar ses här, lagom är att starta i andra halvlek 1:07:35

(alt spy åt för MFF-supportrar)

https://www.youtube.com/watch?v=7a20L27vroc

Troligtvis är det Häckens riskfyllda spel som ger utdelning mot MFF, där första målet avgör vem som vinner. MFF bränner frilägen i första halvlek medan Häcken sätter chanserna i andra.
Höstmatchen tyckte jag var jämn men marginalerna går med Häcken.
MFF är inte vana att svenska lag har sådant passningsspel som Häcken, med många spelare högt. Dessutom vågar sällan andra svenska lag spela som Häcken i Malmö. Men det kan betyda storförlust om MFF får första målet vilket man dock inte fått.
Mot Blåvitt däremot har MFF skaffat sig ett mentalt övertag just nu.
Citera
2015-10-29, 16:49
Medlem
M-9s avatar
Räknar kallt med att MFF och KFF vinner sina matcher och att vi krossar Örebro.
Citera
2015-10-29, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M-9
Räknar kallt med att MFF och KFF vinner sina matcher och att vi krossar Örebro.
Man kan ju drömma iallafall.
Citera
2015-10-29, 21:10
Medlem
menfrassedås avatar
Citat:

Vad är din måttstock på lag för att kallas för Sveriges bästa lag?
Citera
2015-10-29, 23:01
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menfrassedå
Vad är din måttstock på lag för att kallas för Sveriges bästa lag?
Finns många parametrar. Flest spelare som är bäst på sin position i AS, t.ex. Högst högstanivå är en annan. Men jag förstår vad du är ute efter, och ja, om en parameter är att motivera sig för att göra jobbet mot bottenlagen är vi tyvärr inte bäst. Göteborg gör upp om guldet, men vi har vunnit mot dem både hemma och borta, så det är en rätt komplex fråga egentligen.
Citera
2015-10-29, 23:07
Medlem
Citat:
Finns många parametrar. Flest spelare som är bäst på sin position i AS, t.ex. Högst högstanivå är en annan. Men jag förstår vad du är ute efter, och ja, om en parameter är att motivera sig för att göra jobbet mot bottenlagen är vi tyvärr inte bäst. Göteborg gör upp om guldet, men vi har vunnit mot dem både hemma och borta, så det är en rätt komplex fråga egentligen.

det är ju lätt att sitta och plocka bland vilka motstånd man vill ta med i beräkningen också... hur många segrar har ni mot de övriga topplagen. 0? 1 om man räknar DIF som topplag?

självklart gäller (den slutspelade) tabellen sett till vilket lag som är bäst. hur blir det annars? MFF är bäst för dom krossar norrköping med 7-0 i sista omgången, samtidigt är häcken bäst för dom (som vanligt ) vann över malmö. osv osv osv.
Senast redigerad av M.S 2015-10-29 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in