2015-10-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Måste bara få ställa frågan...
Visst vill väl alla här som engagerat sig i Lisa's tragiska öde att "rätt person" ska fällas? Dvs den person som defakto ÄR skyldig?
Är det inte det mål vi alla har?
Självklart.
2015-10-28, 21:56
Medlem
dannees avatar
Hm undrar just varför NB ville åka till affären vid 20.00?
Kanske ursäkt för å röja undan saker han glömt?! Kolla läget vid ladan etc
2015-10-28, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Om man inte inte kunnat matcha fibrer eller bättre kunnat fastställa att det verkligen är matchade repmärken på plastslangen där åklagaren hävdar att hon hängts tror jag helt enkelt att man har fel på den punkten. Det finns flera skäl till det vilket jag tidigare gått in på.

Ytterligare ett uppenbart skäl (utöver vad som tidigare anförts) är ju att offret skulle ha hängt mot väggen om hon hängts på denna plats. Oavsett om offret hängts upp avliden eller utan att vara vid medvetande framstår det som mycket märkligt att man inte skulle kunnat säkra några spår efter detta på väggen som offret alltså måste ha dragits upp och ned mot. Det borde funnits tydliga avtryck efter detta i smuts och dam, samt både fler hårstrån och identifierbara besudlingar på väggen (inte samma vägg som man fann det enda hårstrået på).

Jag gissar att det är blodbesudligen som gjort att man låst sig vid slangstumpen. Möjligen innan man ens lagt ihop två och två och insett att man i närtid hade utfört omfattande demonteringsarbten där (inklusive precis ovanför och runt plastslangen som man menar att offret hängts i).

Här tror jag att åklagaren begått ett misstag eftersom det räcker långt med att försvaret klargör att det var precis runt plastslangen man innevarande år monterat bort utrustning och därmed kan man ju självklart orsakat både blodbesudlingar och avskrap/verktygsmärken på slangen (kanske försökte man till och med vrida bort den?) utan att det är något konstigt. Kvar blir då bara hårstråt vid genomföringen och det kan ju ha dragits dit på annat sätt.

Exempelvis var ju detta en väldigt blåsig kväll och de stora öppningarna i ladans väggar vid tidpunkten torde ju ha skapat ett enormt drag genom hela stalldelen. Att det draget skulle medfört rejält sug ut genom genomföringen till stora stalldelen genom vilket luften flödade mellan två stora öppningar verkar ju långt ifrån osannolikt. Ett löst hår hade då lätt kunnat dras mot denna öppning.

Om offret hängts i ladan tror jag att det skett i slaktrummet (där man även hittade snörstumpar och DNA från offret och den åtalade.

Upphängning av offrets kropp kan ju möjligen ha skett på någon helt annan plats, men om det var i ladan torde slaktrummet vara betydligt mer sannolikt än åklagarens förslag.

Själv tycker jag även att det är intressant med örhängena. Ett örhänge faller ju inte av så lätt, och tre örhängen verkar ännu mer osannolikt att de bara skulle ramla av, även när en kropp bärs eller släpas. Något som skulle kunna göra att de faller av är ju att någon annan drar av hjälmen på en annan person (som kanske är medvetslös eller på annat sätt förhindrad att stoppa detta).

Detta skulle kunna skett till vänster om öppningen in mot stalldelen en första gång (kanske för att kontrollera om personen är medvetslös, eller för att tejpa munnen eller annat. För att slippa komma tillbaka och röja undan bevis, eller för att slippa bära lösa saker, kan sedan hjälmen ha sats på igen innan man flyttade över till utbyggnaden.

Väl där tas hjälmen sedan av på nytt i förrummet i något syfte. Då skulle det sista örhänget kunna ha åkt av, samtidigt som ett statiskt hårstrå torde haft goda möjligheter att flyga iväg i rummet och förs upp av draget från genomföringen mot stalldelen.

Självklart kan man tänka sig att samtliga örhängens bakstycken drogs av i samband med att hjälmen tog av en första gång (och att hjälmen bärs med när kroppen tas till lförrummet eller hämtas senare) men att det sista örhänget faller ur först när kroppen placeras/befinner sig i förrummet.

Jag tror något görs med offret här, ytterligare kontroll av om offret är vid medvetande eller något annat av förberedande karraktär som bindning. Är det så att kroppen hängs i ladan kan snaran etc ha bundits här (därav örhänget och repstumparna på platsen) innan hon bars in i slaktrummet för hängningen (därav de ytterligare repstumparna mer offrets DNA där).

Mot detta scenario talar utsagan från polismannen som var 100% säker på att örhänget inte fanns på platsen vid tidigare genomsökning. Det är en kuriositet.

Jag tror inte att hon överhuvudtaget varit i ladan fredag kväll. Hunden hade markerat för detta.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-28, 21:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Här har vi en med vattentätt alibi, skulle jag säga. Meddelat en dryg månad senare, det är nätan lite misstänkt...
Citat:
2015-07-15, Andreas kontaktar förhörsledaren via mail och uppger att han varit i kontakt
med sin kompis Mats. Mats har kontrollerat sin telefon och sett att han den 7 juni ringde till
Andreas klockan 18.37 och deras samtal var 26 minuter och 51 sekunder. Samtalet avslutades
kl.19.04. Andreas uppger att han pratade med Mats max 5 minuter efter att Henrik dök upp
hemma hos Andreas, d.v.s. Henrik kom till Andreas ca kl.18.59-19.00. Andreas uppger
vidare att det tar ca 6-8 minuter att köra från Blombergs säteri till Andreas bostad.

Ur FUP, sidan 209.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Se FUP, s. 1083 + 1118; det verkar vara en sann version.

sid. 240

"Idag (måndag) när de kom till ladugården hade Henrik sett handsken, det var vid kvart över
sju. Lars såg handsken efter de hade fikat men ingen av dem tänkte något särskilt om detta
mer än att handsken kanske tillhörde någon av litauerna. Lars lade upp handsken på brunnen,
den de tömmer varje dag. Sedan tänkte Lars att handsken såg lite för liten ut och det var då
han tog med den ut till polisen."
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Hängning är en mycket vanlig metod för självmord tror jag menas.

Och det är vanligt att man tejpar sig själv när man hänger sig, är det korrekt uppfattat?

Är det vad du tror?
2015-10-28, 21:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Att söka DNA på tex marken i utrymmen där den misstänkte legalt vistas eller har vistats saknar värde... att däremot hitta DNA på Lisas tillhörigheter, kläder eller kropp binder gärningsmannen vid brottsoffret. Om tekniker dammsuger rummet där Lisa hittades så kommer de hitta flera individers DNA och det är bara slöseri med resurser.

Visst, men om man inte hittar, det är ju faktiskt mer intressant.

Jag har hört att man avsätter sitt DNA överallt hela tiden.
2015-10-28, 22:00
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Maskera ett strypmord som ett självmord, det har jag skrivit upprepade gånger.

Det skulle aldrig gå vägen med tanke på Lisa tejpades efter att hon hade hängts. Såvitt jag vet finns det ingen möjlighet för någon som begår självmord att därefter tejpa sitt ansikte...
Senast redigerad av Xfiles 2015-10-28 kl. 22:02.
2015-10-28, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dannee

Ett desperat försök till alibi i och vetskap om att
den macken har övervakningskamera.....eller
bara pizza sugen
2015-10-28, 22:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Det skulle aldrig gå vägen med tanke på Lisa tejpades efter att hon hade hängts. Såvitt jag vet finns det ingen möjlighet för någon som begår självmord att därefter tejpa sitt ansikte...
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-28, 22:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag tror inte att hon överhuvudtaget varit i ladan fredag kväll. Hunden hade markerat för detta.
Hunden markerade ingenstans. Det kanske var Scotty som strålade upp henne?
2015-10-28, 22:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Kollade han läget i ladan medan han stod framför kameran i butiken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in