2015-10-28, 21:47
Medlem
Grandiosos avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men blodiga handskar avsätter inte blod på det sätt som bevisats i fallet.

Blod koagulerar.

Det enda sättet blod skulle kunna avsättas av någon annan än N.B är om någon gått runt och duttat med ett provrör...[/QUOTE]
Så synnerligen angelägen som advokaten är om att få sin klient friad så utesluts på intet
vis att hon hinner med att introducera ett sånt också innan det är färdigtramsat från
energiska damens sida i domstolen. http://images.clipartlogo.com/files/ss/thumb/181/18195247/a-creepy-cartoon-mad-scientist_small.jpg
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-28 kl. 21:50.
2015-10-28, 21:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det fanns en hel rulle med täckplast i baksätet på bilen. Plast var ingen bristvara.
Var har du läst det?
2015-10-28, 21:48
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Men det jag inte förstår är om Lisa skulle ha varit inlindat i något under transporten. Det har talats om sopsäck, lakan mm..Varför lät man då inte de otympliga materialet vara kvar runt Lisa när man tryckte in henne i skåpet. Tänker att han måste ha använt något som absolut inte får plats i skåpet.

Detta är ju givetvis spekulationer från min sida, det måste jag vara tydlig med. Kanske var det kartong som han använde? Behöver inte ha lindat in kroppen, kanske enbart använt som underlag?
2015-10-28, 21:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En sårskada är stor nog att ses vid preliminärt obduktionsbesked. Och frågan är om man kan slå någon medvetslös utan att skapa blodvite, och då menar jag inte en sårskada stor som ett myggbett. Om den blodfläcken uppstod vid dödsfallet hade sårskadan upptäckts, såvida inte blodet kom från snörfårorna på halsen.

Kan man inte blöda ur öron och näsa när man hängs eller stryps? Kanske svårt att förklara blodet på baksidan av jackan i så fall, men jag vill kunna utesluta.
2015-10-28, 21:49
Medlem
Kexet65s avatar
Måste bara få ställa frågan...
Visst vill väl alla här som engagerat sig i Lisa's tragiska öde att "rätt person" ska fällas? Dvs den person som defakto ÄR skyldig?
Är det inte det mål vi alla har?
2015-10-28, 21:49
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och om en annan person har NB:s handskar eller sina egna på sig och först rör NB:s sår och därefter offret och plaströret, är ditt sätt då det enda sättet?

Jag efterfrågar fortfarande en förklaring till varför inte ett enda hårstrå, hudfragment, skoavtryck eller fingeravtryck som kan kopplas till NB har hittats i mellanrummet, slaktrummet eller byssjan.

Man sökte inte, det kan vara en förklaring, men då kommer nästa fråga, varför gjorde man inte det i så fall?

Lämna nu blodet åt sidan för en stund och delge oss en förklaring, du försöker ju bara komma undan den förklaringen genom att älta om blodet.

Vi knyter ihop säcken sedan.

Att söka DNA på tex marken i utrymmen där den misstänkte legalt vistas eller har vistats saknar värde... att däremot hitta DNA på Lisas tillhörigheter, kläder eller kropp binder gärningsmannen vid brottsoffret. Om tekniker dammsuger rummet där Lisa hittades så kommer de hitta flera individers DNA och det är bara slöseri med resurser.
2015-10-28, 21:50
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Sant, det skulle han också kunnat ha gjort, speciellt då med tanke på att hans fru kanske undrat varför han tagit ett lakan hemifrån. Min första spekulation innebär nog att hustrun i så fall vetat något som hon definitivt inte nämner i förhör.

Ja, vem vet. Så kan det också vara. Även jag tror att Irina vet mer, men är inte direkt inblandad i dådet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Är gm en total idiot? Jag tänker på brottsplatsen....han verkar inte har städat upp öht med tanke på allt som fanns kvar snöre, tejp (?), var det något mer? Det krävs inte vidare hög IQ för att fatta att man måste göra sig med mordvapnet. Kroppen är ju lite svårare givetvis men han borde åtminstone gjort sig av med snaran.
Intellektuellt underprivilegierad brukar man säga som en eufemism. Dvs rätt så dum i huvet.
Medlem
Några tankar:
Alternativ gärningsman/"beställningsjobb":
Har mycket svårt att få ihop denna teori.
Hur kan man stämma träff med någon vid ett visst klockslag och försäkra sig om att tillfälle ges att kunna överfalla en tjej utan vittnen?
Det kan ju gå veckor innan rätt tillfälle ges, dvs många onödiga möten.
Det kunde precis lika gärna varit så på söndagen att LH och en kollega hade gått ut/kört hem tillsammans.
Dessutom borde väl något som helst spår vad gäller DNA peka på någon annan än NB/IB/AB? En beställare som enbart betraktar det som sker och därefter åker iväg känns lite overkligt.

Med tanke på ovanstående, att få timingen rätt så tror jag NB har försökt flera gånger tidigare med överfall (likt det misslyckade försöket i bilen på lördagen)
Det är inte säkert att NB drog en handtralla när han hade hängt LH,
jag tror att han har betraktat cafetjejerna vid fler tillfällen inifrån ladan och fantiserat om dem därinne, varav han har lagt några laddningar i ladan.
Detta baserar jag på mängden/spridningen av besudlingarna
(vilka förmodligen avsattes vid flera olika tillfällen såvida han inte har levt i avhållsamhet i ett par år) samt att tidsramarna är ganska tajta i brottsförloppet.
se sid 641 i FUP, utsikt över caféet och totalt 12 olika sprut + ett i lampskärmen.
2015-10-28, 21:51
Medlem
Läste att NB idag själv ville peka ut de olika platserna i ladan för rätten. Jag tycker att han uppför sig så som en oskyldig skulle göra.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Han skall väl dömas först.

Men sedan kan det bli så, i alla fall delvis. Efter en period i Sverige (svenskt fängelse) kan fången be att få fullgöra sitt straff i hemlandet. Det var så Annika Östberg kunde komma tillbaka till Sverige.

En som det pratats väldigt lite om är LH mamma. Hon har jobbat på cafèt ( enligt FUP) i Blomberg under en tid och det var väl därför LH fick sommarjobbet.

Vad vi vet är att Blomberg förvandlats från en idyll till en kriminell skådeplats efter att AJ börjat att anlita litauisk arbetskraft. Stölder och inbrott har ökat lavinartat i området under de senaste åren.

Det som är ganska oroande är att godsherren AJ har accepterat detta. Acceptansen av den ökade kriminaliteten i området är stark bidragande orsak till att LH inte är vid livet idag. Är det så att AJ någon gång har varit i kontakt ned någon liga från öst? Har han själv blivit hotad?

Hur förhåller sig AJ och hans söner till familjen LH? Med tanke på att mamman jobbat där ett bra tag.

Jag är helt enkelt intresserad av relationerna runt Blomberg. För första gången så sågs AJ och LH denna söndagen. De presenterades för varandra. Hur var det mötet? Har sönerna presenterats för familjen H någon gång? Vad vi vet väldigt lite om är hur relationerna var egentligen runt Blomberg mellan olika individer.

Vad vi vet är NB var väldigt lojal enligt AJ. Är det så att AJ var någon slags fadersgestalt för NB. Är det så att NB saknade en fadersgestalt i unga åren och egentligen genom hela livet?

Hur som haver kommer familjen Jönsson att få ett stort utrymme i denna rättegång. Såg nyss att även fru Jönsson skall in och vittna. Detta är väl pga att hon sett vissa personer runt kl 18. där litauerna bodde.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var har du läst det?

Ingen uppf av partikelaccelerator att undangömma plast som inte är funnen än, han har gjort massa missar, men lyckats i vissa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in