2015-10-26, 07:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Att bara skruva fast lastbilen på existerande lastbil är knappast görbart.
Redan 81mm grk ska kunna förstöra både flak och fjädring på lastbilar.

Då är förvisso 81mm grk ett helt stumt system,
men ska man montera en 15,5cm pjäs på lastbil så kommer det att kräva en del modifieringar.
Rimligen utfällbara eller nedsänkbara lavettben och/eller en stor markplatta bakom pjäsen.

Själva grundfordonet borde dock kunna hållas relativt original,
med de fördelar som det skulle ge för underhåll och utbildning.

Självfallet så bör fordonen även om möjligt utformas
så att de visuellt är så lika basfordonet som möjligt.
D.v.s. ungefär som de olika jugoslaviska raketartillerisystemen.

Jag tror att ett LB-chassie som liknar det till en kranbil (fyra (eller t o m fem) stödben med hydraulik skulle kunna gå att använda, men jag gissar att det trots likheterna krävs mer sofistikation och mer avancerad teknik för att absorbera rekylen och garantera inriktningen (än för ett standard kranbilschassie). ("Kranbil", inte "mobilkran")

Men om jag är rätt underrättad har Archern ungefär den lösningen för att stå stabilt.
Citera
2015-10-26, 10:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Att bara skruva fast lastbilen på existerande lastbil är knappast görbart.
Redan 81mm grk ska kunna förstöra både flak och fjädring på lastbilar.

Då är förvisso 81mm grk ett helt stumt system,
men ska man montera en 15,5cm pjäs på lastbil så kommer det att kräva en del modifieringar.
Rimligen utfällbara eller nedsänkbara lavettben och/eller en stor markplatta bakom pjäsen.

Själva grundfordonet borde dock kunna hållas relativt original,
med de fördelar som det skulle ge för underhåll och utbildning.

Självfallet så bör fordonen även om möjligt utformas
så att de visuellt är så lika basfordonet som möjligt.
D.v.s. ungefär som de olika jugoslaviska raketartillerisystemen.
Jo, det lär väl gunga en aning när man skjuter.
Funderade på om en lösning liknande luftvärnets gamla radarstationer kan fungera Stödben mm sitter fast i själva radarnhyddan som i praktiken bara ligger på en TGB, tror den satt fast med runt 4 bultar. Vid användning så står radarn på stödbenen och lastbilen hänger mer eller mindre i luften under.

Det bör ju finnas stora fördelar med att kunna använda en befintlig lastbil som kanske finns i överflöd. Vid transport, flyg/tåg skulle man kunna nöja sig med att bara skicka kanonen, förutsatt att man inte anländer direkt till strid.
Citera
2015-10-26, 13:07
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
. . . men ska man montera en 15,5cm pjäs på lastbil så kommer det att kräva en del modifieringar.
. . .
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att ett LB-chassie som liknar det till en kranbil (fyra (eller t o m fem) stödben med hydraulik skulle kunna gå att använda . . .
Ja, ungefär som Robotbil RBS15KA såg ut. Med 4 stödben.
Citera
2015-10-26, 16:44
Medlem
Mina herrar ni pratar om för och nackdelar där ni vet säker mer än mig. Men m109A3 används fortfarande i litet antal. Danmark använder 3 st och har 3 st i depå. Resten 12 st används som reservdelar. De har testat 3 st nya och förordar en från sydkorea som görs av samsung eller Israeliska Elbit. De har tydligen heller inte så många stridsvagnar även fast de är med i Nato.

Sverige förstörde våra haubitsar men hade vi då tagit hem några av våra 2s1 och även gjort om några av dem med grk så hade vi haft en tillfällig lösning innan det var dags för nytt. Ja jag ser att Finland vill ersätta sina 122 0r men jag tror inte de syftar på sina 2s1.
Citera
2015-10-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ja, ungefär som Robotbil RBS15KA såg ut. Med 4 stödben.
Jag blir nostalgisk och förstår inte varför man skrotade systemet. Nej utveckla det istället och låt ett par ubåtar också få det som det var tänkt. Den nya rbs 15 är ett komplement till kryssningsrobot.

Tyskarna använde sina 10,5 på lastbilar redan under andra världskriget och andra lösningar som används idag är väl inte jämt optimalt. Men när lastbilen är slut kan kanonen/haubitsen flyttas om inte den också är slut till annan lastbil.
Senast redigerad av slurppen 2015-10-26 kl. 17:44.
Citera
2015-10-26, 18:13
Medlem
då systemet var så segt
Senast redigerad av slurppen 2015-10-26 kl. 18:15. Anledning: dubbel inläggning
Citera
2015-10-26, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Corvax
Jag har funderat på detta. Kan en lastbilsbaserad variant var ett sätt att uppnå ännu högre strategisk rörlighet. Om jag minns rätt från tidigare googlingar så förmår väl dumpern archer är baserad på att åka i 55-60kmh medans en lastbil väl kan klara ca 100-130kmh (förutsatt att vägen medger det förstås)?
Archer är vad jag förstått växlad för 65-70, de första dumprarna gick faktiskt i 30!

En lastbil kan väl iofs komma upp i dom hastigheterna men så hög fart gör att det kanske tom blir farligt misstänker jag, 130 är jäkligt hög fart och med 30-40 ton!!
Citera
2015-10-27, 18:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Är det oflexibelt att reka nya skjutplatser, så att det skjutande förbandet bara behöver omgruppera och åka några kilometer för att återigen gruppera och skjuta.
Istället för att lasta på ny ammunition på pjäsgruppens egna fordon, så kan man placera ammunition på de nya skjutplatserna.

Däremot så är det oflexibelt att ha en pjäsmagasin på enbart 21 granater, och som behöver 10-15 minuter för att fyllas upp.

Antal skott under samma tidsrymd blir inte så stor mellan Archer och M777A2 i verkligheten.

Det blir ännu mindre skillnad om man jämför med M109A7 istället för M777A2.

Här har vi ditt " moderna" system i aktion, ett fasligt handjagande och jobbande, att du kallar det systemet för modernt tyder på någon form av diagnos.

https://m.youtube.com/watch?v=hfN878fztbU

https://m.youtube.com/watch?v=Ununw_MGZuo

https://m.youtube.com/watch?v=f5C0nbRfS7Q

Omladdningstiden verkar ligga på 10 sek + då tar man ändå i så man nästan skiter på sig.
Senast redigerad av Svithjod 2015-10-27 kl. 18:34.
Citera
2015-10-27, 19:18
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Här har vi ditt " moderna" system i aktion, ett fasligt handjagande och jobbande, att du kallar det systemet för modernt tyder på någon form av diagnos.

Omladdningstiden verkar ligga på 10 sek + då tar man ändå i så man nästan skiter på sig.
I den första videon ser man även vilket helvete det är att skjuta övergrader, dvs hög vinkel. Man måste dumpa (veva ner) eldröret för varje omladdning och sedan elevera igen. Detta för att det över huvud taget ska vara möjligt att ladda om, men det är bökigt att ladda om även fast man dumpar eftersom det tar för lång tid att få ner eldröret i en mer ergonomisk vinkel. Så man får jobba i uppförsbacke.

Mycket pill är det. Och det här är ändå pjäsbesättningar som jobbar under bästa tänkbara förhållanden. Det kan vara tredje veckan i fält. Det kan vara femte omgrupperingen i dag. Det blev ingen sömn i natt. Maten är försenad. Det är mitt i natten. Snöblandat regn. Gegga överallt. Lycka till.
Citera
2015-10-27, 19:28
Medlem
Trevliga filmer. Har sedan tidigare efterlyst en lastbilsmonterad lavett som möjliggör montage på standardlastbil med ex. laxåfäste.

Jag kan även känna att det finns mer att göra gällande omladdningsfunktionen till själva enheten, det känns långsamt att ladda en granat i taget när man fyller på granaterna. Skulle man inte kunna jobba med granaterna i magasin om 4 till 5 stycken i stället. Som det är nu ser det ut som om man använder sig av någon form av revolvermagasin, men skulle man inte kunna arbeta med radmagasin i stället?
Man verkligen ser när soldaten skall använda det där lyfthjälpmedlet avsett för industri, för att fylla på ammunition, hur arbetet inte flyter på.
Likaså undrar jag över vad den där skyddshuven har för funktion, är det splitterskydd ifall granater skulle explodera? Kan man om man nu vill bygga om omladdningsfunktionen så att man på ett säkrare sätt kan ladda granater utan att behöva fälla över plexiglasskydd osv.
För att spela vidare på användningen av magasinerade granater, skulle det kanske vara möjligt att ha ett bort framför där man laddar granaterna där man får lastbilen kan lyfta på granaterna 5 och 5 för att sedan enkelt rulla in dessa i läge. Då slipper man lyfte en granat i taget och spar därmed tid på omladdningen.
kontentan av vissa delar i detta utvecklingsprojekt är att man börjat på rutan noll och inte tittat på tidigare konstruktioner. Hur funkade till exempel omladdninsfunktionen på vår gamla bandkanon?

Sen har jag en fundering gällande stabiliteten. I de filmer jag sätt, när archer ska skjuta sidoskott, så lyfter stödbenet på ena sidan. Min fundering är givetvis direkt hur detta påverkar träffbilen? Man borde kanske bredda stödbenen så att den får bredare stödbas att stå på?
Citera
2015-10-27, 19:51
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
I den första videon ser man även vilket helvete det är att skjuta övergrader, dvs hög vinkel. Man måste dumpa (veva ner) eldröret för varje omladdning och sedan elevera igen. Detta för att det över huvud taget ska vara möjligt att ladda om, men det är bökigt att ladda om även fast man dumpar eftersom det tar för lång tid att få ner eldröret i en mer ergonomisk vinkel. Så man får jobba i uppförsbacke.

Japp. Vid flackbaneeld så är M777 mindre än hälften så slagkraftig
som en modern automatladdad pjäs och vid övergrader nedåt 1/10 så effektiv.

Detta med personal som inte är för uttröttade.

Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Mycket pill är det. Och det här är ändå pjäsbesättningar som jobbar under bästa tänkbara förhållanden. Det kan vara tredje veckan i fält. Det kan vara femte omgrupperingen i dag. Det blev ingen sömn i natt. Maten är försenad. Det är mitt i natten. Snöblandat regn. Gegga överallt. Lycka till.

Och C-beredskap...
Citera
2015-10-28, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod

Det kan inte vara rätt vapen, Brunkebergs USA grejer är världklass alltid, detta måste vara kamouflerade nordkoreaner !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in