Citat:
Ursprungligen postat av
ElMosavi
Jag har stor respekt för att personer som byggt den iranska armén i dess nuvarande form. Mohammed Ali Jafari, Ataollah Salehi, Qassem Suleimani eller Yahya Safavi. Det som utmärker Nader Jahanbani är att han jobbade för Iran till skillnad från många militärer under shahens tid. Jahanbani byggde upp den iranska flygvapnet från att vara ingenting till en av världens största som även var oberoende i mycket och många vilket man uppnådde väldigt snabbt. Utan hans insatser för att bygga upp flygvapnet hade det var mycket enklare för Iran att kunna skydda sina gränser och uppdraget att skydda luftrummet hade varit omöjligt.
Om nu Irans flygvapen var en av världens största varför kunde vi inte besegra Irak? Han byggde inte upp nåt, han fick göra det USA tillät honom. Iran var en klientstat, det är grundläggande.
Om du får en f15, vad ska du göra med den? Vet du hur mycket logistik det är runt dessa system? Pahlavis armé var en pappersarmé. IR5 gav dig specifika exempel.
Kanske det är för att jag är insatt i geopolitik som jag direkt avfärdar allt som hade med Pahlavi att göra, det mesta (allt?) i hans armé var på låtsas. Pahlavisupporters försöker desperat fästa vikt vid saker som skedde då och av folk med västerländskt utseende när Pahlavi-Iran i själva verket var en amerikansk hundstat.