2015-10-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Blivit remitterad till psykiater så vi får se var det hamnar. Känns som man aldrig kommer bli "normal" och orka leva nu när man varit trött och orkeslös i flera år.

mja jag har blivit uppsagd ifrån 15 olika fasta tjänster....(inom en rad olika brancher) som jag ändå har ansträngt mig på och gjort mitt yttersta på. (utifrån min förmåga) Det tär väl ganska mycket också.
Citera
2015-10-20, 23:56
Medlem
behöver hjälp!
ska utredas för ADD, träffade en psykolog som fick veta om mitt cannabisbruk men hon sa bara att så länge jag är ren när jag testat är allt lugnt.
Hon sa att jag ska få en tid till läkare med att det kan vara upp till 3 månaders väntetid, så jag hade tid p mig att bli ren(cannabis) tills dess. MEN bara veckan efter jag varit hos psykologen fick jag hem ett brev att jag ska träffa läkare nu den 26e, alltså ca en vecka efter jag träffat psykologen.
Då är min fråga, är det då jag måste vara ren? ska jag pissa? Det verkar väldigt konstigt enligt mig att bli tillsagd jag kommer behöva vänta lång tid för att sen få träffa läkare direkt? Har jag bara extrem tur?
Jag frågar därför jag är orolig att jag intekommer vara vara ren tills dess och att jag därför måste vänta ännu längre för att göra om testet....
Citera
2015-10-21, 01:32
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudentFlickaN
behöver hjälp!
ska utredas för ADD, träffade en psykolog som fick veta om mitt cannabisbruk men hon sa bara att så länge jag är ren när jag testat är allt lugnt.
Hon sa att jag ska få en tid till läkare med att det kan vara upp till 3 månaders väntetid, så jag hade tid p mig att bli ren(cannabis) tills dess. MEN bara veckan efter jag varit hos psykologen fick jag hem ett brev att jag ska träffa läkare nu den 26e, alltså ca en vecka efter jag träffat psykologen.
Då är min fråga, är det då jag måste vara ren? ska jag pissa? Det verkar väldigt konstigt enligt mig att bli tillsagd jag kommer behöva vänta lång tid för att sen få träffa läkare direkt? Har jag bara extrem tur?
Jag frågar därför jag är orolig att jag intekommer vara vara ren tills dess och att jag därför måste vänta ännu längre för att göra om testet....

Håll dig bara ren och drick mycket, mycket vatten några dagar - specillt sista dagen. Då rensar du ut kroppen bra.
Citera
2015-10-22, 22:21
Medlem
Resorbs avatar
Alltså hur länge brukar processen ta? Skiljer processen från ställe till ställe?

För kanske två år sen gjorde jag självremiss, kommer knapt ihåg. Fick vänta ett bra tag sen kallade de in mig där jag fyllde i en massa papper med frågor om mig själv osv. Sen tog de blod och pissprov. Efter det fick jag prata med antigen en psykolog eller läkare(kommer inte ihåg vilken) och de bestämmde då att sätta mig i kö till den "riktiga" undersökningen som ska tydligen innehålla en massa tester bland annat. Sedan dess har det kanske gått mer än ett år och jag har inte hört nånting mer. Är det normalt eller borde jag kontakta de och se vad som händer?

Edit: befinner mig i Skåne.
Citera
2015-10-22, 22:34
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resorb
Alltså hur länge brukar processen ta? Skiljer processen från ställe till ställe?

För kanske två år sen gjorde jag självremiss, kommer knapt ihåg. Fick vänta ett bra tag sen kallade de in mig där jag fyllde i en massa papper med frågor om mig själv osv. Sen tog de blod och pissprov. Efter det fick jag prata med antigen en psykolog eller läkare(kommer inte ihåg vilken) och de bestämmde då att sätta mig i kö till den "riktiga" undersökningen som ska tydligen innehålla en massa tester bland annat. Sedan dess har det kanske gått mer än ett år och jag har inte hört nånting mer. Är det normalt eller borde jag kontakta de och se vad som händer?

Skiljer sig mycket från ställe till ställe. I Kalmar landsting tog det mig 7 månader. Kontaktade vårdcentralen som skickade remiss till psykiatrin, pratade med en psykiater, pratade med en psykoterapeut, pratade med en sjuksköterska om en massa papper jag fått fylla i, pratade med en annan psykiater som satte diagnosen. Fick medicin, men knappast någon hjälp.
Bad om att få en riktig utredning efter ett tag, den tog ytterligare 4 månader att utföra, med undersökningar av hjärnan, problemlösningsförmåga, massa tjafs med en korkad psykolog som försökte vrida på allting för att få mig att få en aspergerdiagnos och dylikt.
Citera
2015-10-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resorb

Beror lite på var någonstans i landet du bor. Min utredning tog mig 1 år att genomgå. I västragötalands län.
Citera
2015-10-23, 16:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Beror lite på var någonstans i landet du bor. Min utredning tog mig 1 år att genomgå. I västragötalands län.
1 timme samma län
Citera
2015-10-25, 12:45
Medlem
GeneralKaffes avatar
Tjena, lite frågor för er mer erfarna:
Lång historia kort, skall utredas för ADD

1. Vad jag förstår det som så kan det ta väldigt lång tid innan diagnosen ställs beroende på vart man är bosatt. Det jag är nyfiken på är om det finns möjlighet av läkare/psykiatrin att sätta in medicinering innan hela karusellen är avklarad? Dvs. hur lång tid behöver det ta från första läkarmöten till insättning av medicinering? Kan diagnos fastställas snabbare om det är ett uppenbart fall osv?

2. Hur ser möjligheterna ut i dagsläget att få Elvanse, som jag förstår det har bäst effekt och minst biverkningar, direkt utan att behöva leka labbråtta med Concerta osv i flera månader?
Citera
2015-10-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
1 timme samma län

jasså? isåfall måste du gjort den privat. Annars finns det absolut inga som helst möjligheter att du talar sanning. Eller också så har du fått eller gått på en skämt utredning...
Citera
2015-10-27, 19:11
Medlem
.
Senast redigerad av dddddddd 2015-10-27 kl. 19:23.
Citera
2015-10-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralKaffe
2. Hur ser möjligheterna ut i dagsläget att få Elvanse, som jag förstår det har bäst effekt och minst biverkningar, direkt utan att behöva leka labbråtta med Concerta osv i flera månader?
Lisdexamfetamin har varit ute på marknaden sedan 2007 under namnet Vyvanse (namnet i USA för Elvanse). Concerta-liknande läkemedel har används sedan 60-talet mot hyperaktivitet.
Citera
2015-10-28, 14:04
Medlem
GeneralKaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Lisdexamfetamin har varit ute på marknaden sedan 2007 under namnet Vyvanse (namnet i USA för Elvanse). Concerta-liknande läkemedel har används sedan 60-talet mot hyperaktivitet.

Jag menade mer att slippa behöva gå på igenom Concerta/osv behandling innan Elvanse, då jag förstått det som att Elvanse både är effektivare och har mindre biverkningar, dvs. att behöva eventuellt plåga mig igenom preparat som ger sämre effekt och bieffekter utan uppenbar anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in