2015-10-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Dina autistiska drag, dom innebär väl att du har något specialintresse som du verkligen är intresserad av?

Vilket är det? Som du brinner mest för, och redan vet mest om, så att säga.

Fokusera på det. Nu när du har diagnosen så kan du få hjälp, och ett av sätten som du kan använda informationen om dig själv till din fördel, är att dra nytta av just autismens specialintressefokus - om du kan hålla dig till det ämnet, samtidigt som du är medicinerad, så borde det gå lite bättre.

Mjaaa ja vet inte.. Om ja inte svarar positivt på medicinerna så ska dem ev göra en mera fördjupad autism utredning på mig.

Chefen sa väl lite likadant.. Men grejen är den att ja inte riktigt kommer på bad det är. Jo fiske brinner jag mycket för.. Det vet chefen med. Drömmen hade varit att äga en fiskebåt och försörja sig på det. Men frågan är om en sådan sak är möjlig att försörja sig på året om dock..

Hon tyckte iallafall att de ändå va bra att ja gjorde en utredning .. Chefen alltså
Citera
2015-10-09, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Dina autistiska drag, dom innebär väl att du har något specialintresse som du verkligen är intresserad av?

Vilket är det? Som du brinner mest för, och redan vet mest om, så att säga.

Fokusera på det. Nu när du har diagnosen så kan du få hjälp, och ett av sätten som du kan använda informationen om dig själv till din fördel, är att dra nytta av just autismens specialintressefokus - om du kan hålla dig till det ämnet, samtidigt som du är medicinerad, så borde det gå lite bättre.

Fick börja lite lätt med 18 mg Concerta. De skulle tydligen prova att höja dosen lite granna för att testa hur jag mår och reagerar på det. Märker inte ett piss med 18 mgrammarna.. :P
Citera
2015-10-18, 11:09
Avslutad
Utredning för ADD görs den på samma sätt som ADHD? Uppfyller i stort sett alla kriterier för ADD och är inte särskilt hyperaktiv men orkeslös hela dagarna och omöjligt att somna in på kvällarna osv osv.

Gjort en ADHD utredning men fick ingen diagnos.
Senast redigerad av Tony_Tedeschi 2015-10-18 kl. 11:20.
Citera
2015-10-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Utredning för ADD görs den på samma sätt som ADHD? Uppfyller i stort sett alla kriterier för ADD och är inte särskilt hyperaktiv men orkeslös hela dagarna och omöjligt att somna in på kvällarna osv osv.

Gjort en ADHD utredning men fick ingen diagnos.

Japp på exakt samma sätt.
Utredningen görs på psyk.
Citera
2015-10-18, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Japp på exakt samma sätt.
Utredningen görs på psyk.

Skiljer sig utredningarna beroende på mottagning? Eller måste man uppfylla 90% av alla symptomer för att få en diagnos? Verkar aningen luddigt. Finns ju flera olika varianter av ADHD, ADD osv.
Citera
2015-10-18, 14:46
Medlem
Citat:
Skiljer sig utredningarna beroende på mottagning? Eller måste man uppfylla 90% av alla symptomer för att få en diagnos? Verkar aningen luddigt. Finns ju flera olika varianter av ADHD, ADD osv.

Jag förmodar att de kan skilja en del beroende på var du väljer att genomgå den någonstans eller beroende på var du bor i landet så att säga. (Vanligtvis gör man väl den på närmsta platsen där du bor) Men för min del så var det olika kriterier som man skulle uppfylla.. Dem gör ju en grundlig analys som innefattar väldigt många olika delar och olika tester. Tog mig fan ett år att genomföra. Undra om det nu är värt det dock.. De kommer förhoppningsvis visa sig snart då ja ev får Särskillda arbetsuppgifter som passar mig alternativt grymt mycket bättre stöd ifrån af än en person utan diagnos bekräftad.
Citera
2015-10-18, 15:07
Avslutad
Citat:
Tog mig fan ett år att genomföra.

Menar du att själva utredningen tog så lång tid? Min tog 3x2 timmar sen var det klart. Jag ifrågasatte hur det kunde gå på så få timmar och sen tack och hej. Ska göra ett nytt försök utan att gå genom vårdcentralen och se vad som händer verkar ju vara stor skillnad på hur man utreder när man läser runt på nätet.
Citera
2015-10-18, 15:11
Medlem
Citat:
Menar du att själva utredningen tog så lång tid? Min tog 3x2 timmar sen var det klart. Jag ifrågasatte hur det kunde gå på så få timmar och sen tack och hej. Ska göra ett nytt försök utan att gå genom vårdcentralen och se vad som händer verkar ju vara stor skillnad på hur man utreder när man läser runt på nätet.

Ja precis.. Alla steg för min del tog såpass lång tid ganska exakt. Min arbetsgivare undrade åtskilliga gånger va fan de var på gång.. Men fortfarande inte kickat mig ännu konstigt nog.
Citera
2015-10-18, 15:24
Avslutad
Citat:
Ja precis.. Alla steg för min del tog såpass lång tid ganska exakt. Min arbetsgivare undrade åtskilliga gånger va fan de var på gång.. Men fortfarande inte kickat mig ännu konstigt nog.

Tog det lång tid för att du var besvärlig eller för att själva utredningen var såpass omfattande?
Citera
2015-10-18, 17:23
Medlem
Citat:
Tog det lång tid för att du var besvärlig eller för att själva utredningen var såpass omfattande?

vanligtvis så brukar det ta väldigt lång tid faktiskt. Det var nog ovanligt snabbt för din del tror jag. Men var ganska omfattande för min del sedan så brukar det ofta vara ganska hårt tryck med köer osv till mottagningarna upp till det med.
Citera
2015-10-18, 17:24
Medlem
Men jag har två burkar med Concerta ståendes på fläkten hemma. en 18 mgramare och en 36:a.
Citera
2015-10-18, 17:31
Avslutad
Citat:
vanligtvis så brukar det ta väldigt lång tid faktiskt. Det var nog ovanligt snabbt för din del tror jag. Men var ganska omfattande för min del sedan så brukar det ofta vara ganska hårt tryck med köer osv till mottagningarna upp till det med.

Blivit remitterad till psykiater så vi får se var det hamnar. Känns som man aldrig kommer bli "normal" och orka leva nu när man varit trött och orkeslös i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in