Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Tog mig tid att läsa igenom rapporten i hopp om att hitta otvivelaktiga bevis på att Svensk sexköplag har vart en framgång.
När jag slutligen läst klart och börjar analysera vad jag egentligen har läst konstaterar jag att den är minst sagt motsägelsefull och om denna rapport översatts till Engelska för att visa omvärlden hur bra vår lag har utvecklats, tja..då har jag full förståelse för att AI och andra värdsliga organ går i motsatt riktning.
Man börjar i ett tidigt skede påtala att man varken vet eller har koll på hur det egentligen ser ut och allt baseras på uppskattningar…utom gatuarbete som minskat, det är man stolt över, trots det faktumet att det minskat överallt i världen i takt med internets utbredning.
Rapporten vrider o vänder på alla vinklar utan att egentligen kunna påvisa att den haft önskad effekt, man blandar äpplen o päron hej vilt.
Man visar även upp att då stora resurser satts in för att bekämpa trafficking har man fått resultat, men inget som direkt påvisar att det skulle bli försämringar vid en legalisering.
Man konstaterar att det inte köps mindre sex i landet, kanske aningen mindre
Då många i undersökningen påstår sig ha köpt innan lagens tillkomst tror man på en förändring när dessa försvinner (medelåders vita män).
Analysen att män inte vill erkänna detta hemska brott i en underökning verkar inte kommit på tanken medans andras ärlighet beaktas, allt beroende på vilket resultat man får fram.
Trots allt, mängden sexarbetare inte har minskat och attitydförändring har inte skett.
Gång efter gång påtalas att man inte vet hur det egentligen ser ut, men lagen är en framgång i alla fall för att vissa problem är mindre än Norge o Danmarks.
Vikt läggs på negativa recensioner i FLASHBACK

där text anses kvinnoförnedrande.
Samtidigt så tonas samarbetet ner med RA ner, som då är det enda samarbete med aktiva sexarbetare.
är inte representativt för alla som säljer sex.Citat.
(enda gången det gäller i rapporten, om jag inte missat)
Man analyserar allt och lägger vikt på mycket men..citat..
När det gäller våldsutsatthet uppger en tredjedel att de oroar sig för fysiskt våld och 40 procent har varit utsatta för psykiskt och/eller sexuellt våld. 14 procent anger att våldet utövats av en kund vilket gör sexköparna i detta material till den minst vanligaste gärningspersonen.
Sju av nio som uppgett att kunden varit förövare och som gjort en polisanmälan uppger att de blivit kränkta av polisen och skulle inte anmäla brott igen. Det som oroar informanterna mest är fördomar från myndigheter.
Jag blir lite fundersam, var de inte dessa kvinnor vi skulle hjälpa, eller hur var det nu, eller har AI rätt.
Varför analyseras inte deras åsikter i samma utsträckning som andras?
Vi konstaterar att sexköpare har en statistiksiffra på ca 5% (uppskattat) i våld/övergrepp mot sexarbetare och våld mot kvinnor i samhället ligger på ca 14%..mycket anmärkningsvärt då torskar betraktas som våldsamma förövare.
Personligen tror jag att stigmatiseringen av sexarbete är det som gör att de utsätts för mer våld än andra kvinnor, deras kunder verkar vara de som behandlar dem mest mänskligt, allt enligt LS statistik.
Vi kan kanske finna en förklaring i stycket förståndshandikapp, förmodligen nästa steg i utvecklingen av lagen….man vill väl definiera sexarbete som ett förståndshandikapp.
Citat..
Den svenska lagstiftningen var en del av Kvinnofridspropositionen och prostitution sågs som ett resultat av strukturell ojämlikhet mellan kö- nen och som en del av mäns våld mot kvinnor
(och i stycket ovan från RA så var sexköparna den minst vanliga förövaren??) (Prop. 1997/98:55). Dock är lagstiftningen i sig könsneutral. En förhoppning var att ett förbud skulle ha en normativ effekt på befolkningen.
Enligt den syn på sexhandeln som ligger till grund för svensk jämställdhetspolitik är sexhandeln således en form av manligt våld mot kvinnor och ett av de mer extrema uttrycken för en ojämlikhet som tar sig uttryck i att män kan köpa och utnyttja kvinnor och barn och behandla dem som varor. (SOU 2010:49:55)
Med detta som bakgrund..
Jag är nu helt omvänd i min syn på sex lagstiftningen.
Det är en ohygglig framgång som saknar motstycke i Svensk politik.
Stödet den har kan jag bara hitta en liknande jämförelse med och det är Kim Jong-uns popularitet i NK .
Extremist feministerna makt i samhället är obestritt, de har tagit greppet om sina kärnfrågor på ett sätt som är helt makalöst, man har via debatt, media, o.s.v. lyckats tysta nästan all kritik och fått den att gå under jorden till ställen som FB där man misskrediterat den som svammel, och torskar som vill köpa fitta när de vill, sakliga argument navigeras skickligt bort till personangrepp.
Man har behållit makten i sina kärnfrågor och lyckats driva dem vidare, utvecklat dem på ett sätt som egentligen är rätt makalöst, och detta trots att omvärlden sågar dem jäms med fotknölarna.
Inte bara i sexköplags frågan utan i många andra frågor har man lyckats ohyggligt väl, trots avsaknaden av sunt förnuft o logik.
Man tystar kritiker med alla tillgängliga medel och har lyckats få debattklimatet att likna ett dagis.
Jag konstaterar att, skulle denna feministiska rörelse sälja surströmming skulle vi statistiskt sett alla älskat det.
Lyckas man tysta det fria ordet i en demokrati på det sätt den feministiska rörelsen har de senaste 20 åren gällandes sina kärnfrågor är man värd all respekt, vi kommer få leva med detta under en lång tid framöver är jag rädd för.
Hatten av, tänk om Svenskt näringsliv haft den hänsynslösa drivkraften…vilket land vi skulle haft.