2015-10-18, 15:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Så då är vi överens om att den Svenska sexköpslagen är ett misslyckande? Bra, glädjer mig att du till slut också insett det som alla stora människorättsorganisationer också insett.
Nej, det är vi inte eftersom de problem som anges inte alls är något problem i Sverige.

Citat:
Genom att bara läsa vad du själv citerade så kan jag ju konstatera att du missuppfattat syftat. Läs detta och begrunda:

2.4. Countries may legitimately prosecute HIV transmission that was both actual and intentional, using general criminal law, but such prosecutions should be pursued with care and require a high standard of evidence and proof.

(Google translate) 2.4. Länder kan legitimt åtala HIV överföring som var både faktisk och avsiktligt, med hjälp av allmänna straffrätt, men sådana åtal bör fortsätta med omsorg och kräver en hög standard av bevis.
Precis - de vill avkriminalisera HIV-spridning - det skall inte räcka med att en person är HIV-smittad och struntar i att skydda sig och/eller upplysa den andra om smittan.
Det skall inte heller räcka att via underlåtenhet smitta andra -- utan lagen skall enbart kunna användas om någon faktiskt smittats och man kan bevisa att syftet var att smitta den andra - ett krav uppsåt mao - och också i de fallen skall lagen användas restriktivt.
Citera
2015-10-18, 16:17
Medlem
Varför ligger den här tråden under fem och jmsthet?
Citera
2015-10-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
.

Suck, på sidan 38 skriver de ju att den är misslyckad. Det är ju själva poängen. Det finns kraftigt begränsat stöd för ev. positiva effekter med den Svenska sexköpslagen. Varken du, Merpi eller Diciplina har ju kunnat visa några direkta positiva effekter av den vilket står i kraftfull kontrast till den faktabaserade sidan som visat på en rad negativa effekter.

Jag har inget intresse av att läsa rapporten för att ta reda på om du förstått deras ståndpunkter korrekt, och om så är fallet, hur de resonerar för att nå dit. Detta eftersom det är OT. Det som diskuterades var om den Svenska sexköpslagen är ett misslyckande, vilket den enligt rapporten är.
Citera
2015-10-18, 20:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Suck, på sidan 38 skriver de ju att den är misslyckad. Det är ju själva poängen. Det finns kraftigt begränsat stöd för ev. positiva effekter med den Svenska sexköpslagen. Varken du, Merpi eller Diciplina har ju kunnat visa några direkta positiva effekter av den vilket står i kraftfull kontrast till den faktabaserade sidan som visat på en rad negativa effekter.

Jag har inget intresse av att läsa rapporten för att ta reda på om du förstått deras ståndpunkter korrekt, och om så är fallet, hur de resonerar för att nå dit. Detta eftersom det är OT. Det som diskuterades var om den Svenska sexköpslagen är ett misslyckande, vilket den enligt rapporten är.
Du har inget intresse av att läsa rapporten - så varför länkar du då till den.

Nej, den är inte ett misslyckande och de befarade problemen som sägs komma med kriminalisering finns inte i Sverige.
Citera
2015-10-18, 21:24
Medlem
Citat:

Suck, jag har inget intresse av att läsa saker som inte rör vår diskussion. Det jag har läst, och det jag länkade till dig, var det som rörde Sveriges sexköpslag. De konstaterar att den är ett misslyckande.

Fattar du dåligt? Hur förklarar du att alla stora människorättsorganisationer är emot den? Flera hundra forskare, 270 organisationer som arbetar för prostituerades rättigheter, över 100 organisationer som arbetar emot trafficking. RFSL, RFSU etc.?

Kan vi inte få se något vetenskapligt stöd för att den Svenska sexköpslagen har fungerat? Jag menar, jag har hela tråden full med länkar inklusive TS. Kanske du skulle producera något som stöder din ståndpunkt?
Citera
2015-10-18, 21:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Suck, jag har inget intresse av att läsa saker som inte rör vår diskussion. Det jag har läst, och det jag länkade till dig, var det som rörde Sveriges sexköpslag. De konstaterar att den är ett misslyckande.

Fattar du dåligt? Hur förklarar du att alla stora människorättsorganisationer är emot den? Flera hundra forskare, 270 organisationer som arbetar för prostituerades rättigheter, över 100 organisationer som arbetar emot trafficking. RFSL, RFSU etc.?

Kan vi inte få se något vetenskapligt stöd för att den Svenska sexköpslagen har fungerat? Jag menar, jag har hela tråden full med länkar inklusive TS. Kanske du skulle producera något som stöder din ståndpunkt?
Du har tråden full med länkar till rapporter du inte tycks ha läst och vars syften du inte tycks ha förstått ..

Anser du att det skall vara avkriminaliserat att sprida HIV också?

Problematiken som anges som konsekvens av kriminalisering av sexköp finns inte i Sverige.
Citera
2015-10-18, 22:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Stödet för sexköpslagen i befolkningsstudierna
är konstant högt sedan flera mätningar
tillbaka, 72 procent är positiva till lagen i
den senaste mätningen år 2014 (85 procent
bland kvinnorna och 60 procent bland männen).

Prostitutionen på gatan har mer än halverats
sedan uppskattningen år 1995,
[...]
Gatuprostitutionens minskning behöver förstås
i relation till den digitala och tekniska utvecklingen
som skett de senaste 15 åren. Det
går däremot inte att bortse ifrån att länder i
vilka sexköp är legaliserat har en omfattande
gatuprostitution, till exempel i form av Red
light districts, samtidigt som illegal prostitutionsverksamhet
på internet är ett faktum
även i dessa länder. Länsstyrelsens samlade
bedömning är att förbudet mot köp av sexuella
tjänster kan ha haft en normativ effekt på
presumtiva köpare och därmed påverkat prostitutionens
omfattning i Sverige.

[...]
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2015/prostitution-kartlaggning-2014.pdf

Intressant är givetvis också att sexköparna ser ner på de prostituerade ...
Citera
2015-10-18, 23:14
Medlem
Citat:

Jag har läst det som varit relevant samt det jag hänvisar till. Det är nämligen därför jag oftast har rätt och du fel i våra diskussioner.

Detta diskuteras även i Sverige bl.a. på på DN:

Däremot de problem de skriver om när det gäller den Svenska sexköpslagen på sida 38, och det är det vi diskuterar.
Citera
2015-10-18, 23:24
Medlem
Citat:
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2015/prostitution-kartlaggning-2014.pdf

Intressant? Det är ett stort problem att fler människor ser på sexarbetare som kriminella eftersom det ökar stigmat än mer. Detta är ett stort misslyckande med lagen. Vidare är det knappast bra att fler människor ser säljare och köpare av sexuella tjänster som kriminella eftersom alla stora människorättsorganisationer strävar efter en avkriminalisering. Utöver det så bidrar det till att prostitutionen försvinner ännu längre ned under marken.

Det enda man kan säga är att den synliga gatuprostitutionen minskat (även om den nu börjat öka igen) men frågan är vad dessa människor tagit vägen i stället. Orsaken är inte bara lagen utan för att polisen fokuserat på gatuprostitutionen och alltså ökat sin närvaro där. Detta i sig minskar antalet som säljer sex.

RFSU har gjort en bra genomgång: http://www.rfsu.se/Bildbank/Dokument/Policys%20etc/Forbud_mot_kop_av_sexuell_tjanst_kunskapsoversikt. pdf?epslanguage=sv
Citera
2015-10-18, 23:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har läst det som varit relevant samt det jag hänvisar till. Det är nämligen därför jag oftast har rätt och du fel i våra diskussioner.

Detta diskuteras även i Sverige bl.a. på på DN:

Däremot de problem de skriver om när det gäller den Svenska sexköpslagen på sida 38, och det är det vi diskuterar.
Och eftersom det är en internationell rekommendation och diskuteras i DN så ställer du dig alltså bakom att informationsplikten skall avskaffas och att utsätta andra för risken/eller smitta andra skall avkriminaliseras.

Citat:
Underground trade, more violence
Street-based sex work is halved in Sweden, according to the police, but the sex trade remains at pre-law levels. It has
simply moved further underground,165 to hotels and restaurants, as well as the Internet—and to Denmark. The Swedish
State Criminal Department warns that the sex trade may now be more violent. Especially worrying is the trade in foreign
women, who often fall entirely under the control of pimps.
http://www.undp.org/content/dam/undp/library/HIV-AIDS/Governance%20of%20HIV%20Responses/Commissions%20report%20final-EN.pdf

Om du läser länsstyrelsens kartläggning så ser du att detta inte skett i högre grad i Sverige än i länder med legal prostitution -- däremot har vi minskat gatuprostitutionen.

Citat:
Vid tiden för antagandet av lagen var gatuprostitutionen i Sveriges, Norges och Danmarks huvudstäder ungefär lika stor. Därefter halverades gatuprostitutionen i Sverige medan den ökade i Norge och Danmark. Internetprostitutionen hade sedan 2005 ökat i såväl Norge och Danmark som Sverige. Ökningen hade dock inte varit högre i Sverige och utredningen rapporterade inte några uppgifter om att prostitutionen skulle ha förflyttat sig från gatumiljön till inomhusmiljön. I och med att Norge och Danmark under denna tioårsperiod inte hade en lagstiftning mot sexköp ansågs det vara tack vare den svenska lagstiftningen som prostitutionen sammantaget minskat i Sverige.
http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunskapsbanken/amnen/s%C3%A4rskild_s%C3%A5rbarhet/Prostitution/

Det finns inte heller något stöd för mer våld riktade mot prostituerade.

Citat:
Few prosecutions and convictions
Sweden’s Alliance of Counties says that resources for social work are scarce, as the money has been siphoned to
policing. In spite of over 2,000 arrests, only 59 clients have been reported suspected of buying occasional sex. Only two
have been convicted, after pleading guilty. No one has been jailed, and only low fi nes have been imposed, as per the
law. Evidence to prove a crime is nearly unattainable. Workers do not consider themselves to be victims and are almost
always unwilling to testify against their clients.167
http://www.undp.org/content/dam/undp/library/HIV-AIDS/Governance%20of%20HIV%20Responses/Commissions%20report%20final-EN.pdf
De anser således att det leder till för få åtal och fällanden -- vilket givetvis beror på att det vanligen blir böter och inte går till rättegång.

Men visst - vi bör nog skärpa lagen och ge hårdare straff .. så att du får ett kvitto på att lagen faktiskt drabbar sexköpare negativt när de åker dit.
Senast redigerad av micro113 2015-10-18 kl. 23:32.
Citera
2015-10-19, 13:28
Medlem
Citat:

Tog mig tid att läsa igenom rapporten i hopp om att hitta otvivelaktiga bevis på att Svensk sexköplag har vart en framgång.
När jag slutligen läst klart och börjar analysera vad jag egentligen har läst konstaterar jag att den är minst sagt motsägelsefull och om denna rapport översatts till Engelska för att visa omvärlden hur bra vår lag har utvecklats, tja..då har jag full förståelse för att AI och andra värdsliga organ går i motsatt riktning.

Man börjar i ett tidigt skede påtala att man varken vet eller har koll på hur det egentligen ser ut och allt baseras på uppskattningar…utom gatuarbete som minskat, det är man stolt över, trots det faktumet att det minskat överallt i världen i takt med internets utbredning.

Rapporten vrider o vänder på alla vinklar utan att egentligen kunna påvisa att den haft önskad effekt, man blandar äpplen o päron hej vilt.

Man visar även upp att då stora resurser satts in för att bekämpa trafficking har man fått resultat, men inget som direkt påvisar att det skulle bli försämringar vid en legalisering.

Man konstaterar att det inte köps mindre sex i landet, kanske aningen mindre
Då många i undersökningen påstår sig ha köpt innan lagens tillkomst tror man på en förändring när dessa försvinner (medelåders vita män).
Analysen att män inte vill erkänna detta hemska brott i en underökning verkar inte kommit på tanken medans andras ärlighet beaktas, allt beroende på vilket resultat man får fram.

Trots allt, mängden sexarbetare inte har minskat och attitydförändring har inte skett.
Gång efter gång påtalas att man inte vet hur det egentligen ser ut, men lagen är en framgång i alla fall för att vissa problem är mindre än Norge o Danmarks.

Vikt läggs på negativa recensioner i FLASHBACK där text anses kvinnoförnedrande.
Samtidigt så tonas samarbetet ner med RA ner, som då är det enda samarbete med aktiva sexarbetare.
är inte representativt för alla som säljer sex.Citat.
(enda gången det gäller i rapporten, om jag inte missat)
Man analyserar allt och lägger vikt på mycket men..citat..

När det gäller våldsutsatthet uppger en tredjedel att de oroar sig för fysiskt våld och 40 procent har varit utsatta för psykiskt och/eller sexuellt våld. 14 procent anger att våldet utövats av en kund vilket gör sexköparna i detta material till den minst vanligaste gärningspersonen.
Sju av nio som uppgett att kunden varit förövare och som gjort en polisanmälan uppger att de blivit kränkta av polisen och skulle inte anmäla brott igen. Det som oroar informanterna mest är fördomar från myndigheter.

Jag blir lite fundersam, var de inte dessa kvinnor vi skulle hjälpa, eller hur var det nu, eller har AI rätt.
Varför analyseras inte deras åsikter i samma utsträckning som andras?
Vi konstaterar att sexköpare har en statistiksiffra på ca 5% (uppskattat) i våld/övergrepp mot sexarbetare och våld mot kvinnor i samhället ligger på ca 14%..mycket anmärkningsvärt då torskar betraktas som våldsamma förövare.
Personligen tror jag att stigmatiseringen av sexarbete är det som gör att de utsätts för mer våld än andra kvinnor, deras kunder verkar vara de som behandlar dem mest mänskligt, allt enligt LS statistik.

Vi kan kanske finna en förklaring i stycket förståndshandikapp, förmodligen nästa steg i utvecklingen av lagen….man vill väl definiera sexarbete som ett förståndshandikapp.

Citat..
Den svenska lagstiftningen var en del av Kvinnofridspropositionen och prostitution sågs som ett resultat av strukturell ojämlikhet mellan kö- nen och som en del av mäns våld mot kvinnor (och i stycket ovan från RA så var sexköparna den minst vanliga förövaren??) (Prop. 1997/98:55). Dock är lagstiftningen i sig könsneutral. En förhoppning var att ett förbud skulle ha en normativ effekt på befolkningen.
Enligt den syn på sexhandeln som ligger till grund för svensk jämställdhetspolitik är sexhandeln således en form av manligt våld mot kvinnor och ett av de mer extrema uttrycken för en ojämlikhet som tar sig uttryck i att män kan köpa och utnyttja kvinnor och barn och behandla dem som varor. (SOU 2010:49:55)

Med detta som bakgrund..

Jag är nu helt omvänd i min syn på sex lagstiftningen.
Det är en ohygglig framgång som saknar motstycke i Svensk politik.

Stödet den har kan jag bara hitta en liknande jämförelse med och det är Kim Jong-uns popularitet i NK .

Extremist feministerna makt i samhället är obestritt, de har tagit greppet om sina kärnfrågor på ett sätt som är helt makalöst, man har via debatt, media, o.s.v. lyckats tysta nästan all kritik och fått den att gå under jorden till ställen som FB där man misskrediterat den som svammel, och torskar som vill köpa fitta när de vill, sakliga argument navigeras skickligt bort till personangrepp.
Man har behållit makten i sina kärnfrågor och lyckats driva dem vidare, utvecklat dem på ett sätt som egentligen är rätt makalöst, och detta trots att omvärlden sågar dem jäms med fotknölarna.
Inte bara i sexköplags frågan utan i många andra frågor har man lyckats ohyggligt väl, trots avsaknaden av sunt förnuft o logik.
Man tystar kritiker med alla tillgängliga medel och har lyckats få debattklimatet att likna ett dagis.
Jag konstaterar att, skulle denna feministiska rörelse sälja surströmming skulle vi statistiskt sett alla älskat det.

Lyckas man tysta det fria ordet i en demokrati på det sätt den feministiska rörelsen har de senaste 20 åren gällandes sina kärnfrågor är man värd all respekt, vi kommer få leva med detta under en lång tid framöver är jag rädd för.
Hatten av, tänk om Svenskt näringsliv haft den hänsynslösa drivkraften…vilket land vi skulle haft.
Senast redigerad av Roy666 2015-10-19 kl. 13:55.
Citera
2015-10-19, 16:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Tog mig tid att läsa igenom rapporten i hopp om att hitta otvivelaktiga bevis på att Svensk sexköplag har vart en framgång.
[...]

Man börjar i ett tidigt skede påtala att man varken vet eller har koll på hur det egentligen ser ut och allt baseras på uppskattningar…utom gatuarbete som minskat, det är man stolt över, trots det faktumet att det minskat överallt i världen i takt med internets utbredning.
Att man i en kartläggning/rapport/forskningsunderlag redovisar metodproblemen och hur man hanterat dem, eller vad som skall beaktas är faktiskt det naturliga - rätta sättet - att skriva en rapport. Det är så man berättar för mottagaren hur arbetet ser ut och vilka förutsättningar som finns.

Citat:
Rapporten vrider o vänder på alla vinklar utan att egentligen kunna påvisa att den haft önskad effekt, man blandar äpplen o päron hej vilt.
Nej, den blandar inte äpplen och päron hejvilt. Den redovisar olika aspekter som man tittat på för att få en helhetsbild av prostitutionens omfattning.

Citat:
Man visar även upp att då stora resurser satts in för att bekämpa trafficking har man fått resultat, men inget som direkt påvisar att det skulle bli försämringar vid en legalisering.
Om man legaliserar hallickarna så skulle inga resurser alls sättas in för att fånga in dem - eftersom det då inte ens i lagen fanns stöd för sådana åtgärder.

Bilden av trafficking av att det är kvinnor som säljs i boxar, belagda med handfängsel, munkavle och en prisstämpel i pannan är liksom inte verklig.

Citat:
Man konstaterar att det inte köps mindre sex i landet, kanske aningen mindre
Då många i undersökningen påstår sig ha köpt innan lagens tillkomst tror man på en förändring när dessa försvinner (medelåders vita män).
Analysen att män inte vill erkänna detta hemska brott i en underökning verkar inte kommit på tanken medans andras ärlighet beaktas, allt beroende på vilket resultat man får fram.
Man konstaterar att sexköpen enligt kartläggningarna som gjorts nästan halverats -- OCH man anger också att siffrorna skall tolkas med försiktighet just därför att det kan finnas en underrapportering och för att olika undersökningar inte haft samma avgränsningar/underlag etc.

(2014) Uppdelat på kön har 7,5 procent av
männen vid den senaste mätningen uppgett
att de vid något tillfälle köpt sexuella tjänster.
[...]
En jämförelse med resultaten från tidigare
undersökningar, där 12,7 procent av männen år
1996
[...]
Vi vet sedan tidigare
att det kan förekomma underrapportering på
grund av att sexköp är förbjudet enligt lag även
om svaren i undersökningarna är anonyma.

Citat:
Trots allt, mängden sexarbetare inte har minskat och attitydförändring har inte skett.
Gång efter gång påtalas att man inte vet hur det egentligen ser ut, men lagen är en framgång i alla fall för att vissa problem är mindre än Norge o Danmarks
Nej, därför att den inte ökat i samma omfattning som i Danmark och i Norge -- viss skillnad på det och det du försöker påskina.

Ur en sammanfattning av studien (så du slipper bli förvirrad av de metodproblem, metodtillämpning och olika aspekter som tas upp i studien)

Jämfört med många andra länder är problemen begränsade här. Men det behövs fler studier och uppföljningar för att vi ska få en tydligare bild, säger projektledare Amanda Netscher.
[...]
Siffrorna är låga jämfört med andra nordiska och europeiska länder och stämmer ganska bra med tidigare mätningar, säger Amanda Netscher.

Kunskapsluckor som behöver bättre kartläggning lyfts fram:

Länsstyrelsen har i arbetet med rapporten identifierat ett antal kunskapsluckor när det gäller prostitutionens omfattning och former i Sverige. Det gäller bland annat ensamkommande barn, personer som vistas tillfälligt i Sverige, transpersoner och den dolda prostitutionen på till exempel massagesalonger.
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/nyheter/2015/Pages/prostitutionen-i-sverige-2014-en-omfattningskartlaggning.aspx

Citat:
Vikt läggs på negativa recensioner i FLASHBACK där text anses kvinnoförnedrande.
Samtidigt så tonas samarbetet ner med RA ner, som då är det enda samarbete med aktiva sexarbetare.
är inte representativt för alla som säljer sex.Citat.
(enda gången det gäller i rapporten, om jag inte missat)
Man analyserar allt och lägger vikt på mycket men..citat..
RA är inte representativt för alla som säljer sex -- så varför ens ifrågasätta ett sådant förbehåll?
I synnerhet om det nu skulle vara den enda organisationen som har samarbete med aktiva sexarbetare .. vilket ju faktiskt inte ens stämmer.

RA användes som samarbetspartner för att nå ut med undersökningen - och det beskrivs väldigt tydligt i metoddelen.

År 2011 tog organisationen Hiv-Sverige kontakt
med organisationen Rose Alliance för ett
gemensamt projekt. Syftet var att ta fram en
metod för hiv/STI-prevention för personer som
säljer sex baserat på en peer-to-peer- metod.
Hiv-Sverige som projektägare och Rose Alliance
som samverkanspartner
ansökte gemensamt
medel från Folkhälsomyndigheten inom
ramen för att nå målen för den nationella hiv/
aids-strategin (Prop. 2005/06:60).

Svars frekvensen var dock inte särskild hög - dvs ett högt bortfall - givetvis är det alltid viktigt att ta hänsyn till att åtminstone ena parten i samarbetet har en redan förutbestämd linje om vad som är rätt åsikt och vad man vill ha för resultat av undersökningen.

Information om enkäten, och en förfrågan
om intresse att delta, skickades genom mejlutskick
till 60 slumpvis utvalda medlemmar
inom Rose Alliance samt till 551 mejladresser
och 247 mobilnummer kopplade till annonser
och hemsidor man funnit vid en genomgång av
annonsforum.
[...]
124 personer deltog i enkätundersökningen,
13 personer ställde upp i djupintervjuerna.

Av 858 utsända enkäter besvarades 124 -- det ger en svarsfrekvens på knappt 14,5%. Givet att det skickades till en riktad målgrupp så är det ett mycket lågt svarstal -- och avsett avsändare eller grupp är svaret inte generaliserbart.

De 13 som djupintervjuades. Hur valdes de ut? Är också en viktig fråga som faktiskt inte besvaras i metoddelen.

Hur många av de tillfrågade inom branschen avstod från att svara just för att RA stod med som samarbetspartner?

Citat:
När det gäller våldsutsatthet uppger en tredjedel att de oroar sig för fysiskt våld och 40 procent har varit utsatta för psykiskt och/eller sexuellt våld. 14 procent anger att våldet utövats av en kund vilket gör sexköparna i detta material till den minst vanligaste gärningspersonen.
Sju av nio som uppgett att kunden varit förövare och som gjort en polisanmälan uppger att de blivit kränkta av polisen och skulle inte anmäla brott igen. Det som oroar informanterna mest är fördomar från myndigheter.
Vad innebär "kränkta"?

Och hur ser det här ut i jämförelse med andra länder, läget före lagens införande, förhållande till normalpopulationen osv ..
Utan de variablerna så säger inte siffrorna så mycket.

Citat:
Jag blir lite fundersam, var de inte dessa kvinnor vi skulle hjälpa, eller hur var det nu, eller har AI rätt.
Varför analyseras inte deras åsikter i samma utsträckning som andras?
Vi konstaterar att sexköpare har en statistiksiffra på ca 5% (uppskattat) i våld/övergrepp mot sexarbetare och våld mot kvinnor i samhället ligger på ca 14%..mycket anmärkningsvärt då torskar betraktas som våldsamma förövare.
Personligen tror jag att stigmatiseringen av sexarbete är det som gör att de utsätts för mer våld än andra kvinnor, deras kunder verkar vara de som behandlar dem mest mänskligt, allt enligt LS statistik.
Om våld mot kvinnor ligger på 14% i samhället i övrigt och på 5% för sexarbetare -- hur kan du få det till att de skulle utsättas i högre grad än andra?

Om deras kunder i hög grad behandlar dem mänskligt och brukar mindre våld mot dem än vad som sker i samhället utanför - på vilket sätt talar det mot sexköpslagen menar du?
Det är väl snarare en indikation på att torskarna sköter sig bättre när de vet att de kan åka dit för enbart köpet.

Citat:
Med detta som bakgrund..

Jag är nu helt omvänd i min syn på sex lagstiftningen.
Det är en ohygglig framgång som saknar motstycke i Svensk politik.

[...]
Extremist feministerna makt i samhället är obestritt, de har tagit greppet om sina kärnfrågor på ett sätt som är helt makalöst, man har via debatt, media, o.s.v. lyckats tysta nästan all kritik och fått den att gå under jorden till ställen som FB där man misskrediterat den som svammel, och torskar som vill köpa fitta när de vill, sakliga argument navigeras skickligt bort till personangrepp.
[...]
Man tystar kritiker med alla tillgängliga medel och har lyckats få debattklimatet att likna ett dagis.
[...]
Lyckas man tysta det fria ordet i en demokrati på det sätt den feministiska rörelsen har de senaste 20 åren gällandes sina kärnfrågor är man värd all respekt, vi kommer få leva med detta under en lång tid framöver är jag rädd för.
Hatten av, tänk om Svenskt näringsliv haft den hänsynslösa drivkraften…vilket land vi skulle haft.
Det är ju precis tvärtom när det gäller sexköpslagen -- kritiker har fått skrika och höras på samtliga arenor i princip --- men inte en enda undersökning ger stöd för kritikernas åsikt att lagen varit verkningslös.

(kortat citat av utrymmesskäl)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in