Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-19, 00:33
Medlem
Mogaku-sans avatar
Någon som på ett ungefär vet vad detta är för tårta? Som jag förstått det så verkar det vara någon form av sylt, körsbär, grädde, choklad och tårtbotten. Skulle man rentav kunna baka en sockerkaka och sedan applicera dessa komponenter?
Citera
2015-10-19, 01:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Någon som på ett ungefär vet vad detta är för tårta? Som jag förstått det så verkar det vara någon form av sylt, körsbär, grädde, choklad och tårtbotten. Skulle man rentav kunna baka en sockerkaka och sedan applicera dessa komponenter?
Sockerkaka med kakao.
Blåbär eller körsbärssylt.
Krämen mellan lagren verkar vara blandad med lite sylt den med.
Citera
2015-10-19, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san

Ser ut som att kakbottnarna är på morotskaka.
Vispgrädde eller kanske färskost blandad med drottningsylt mellan bottnarna.
Drottningsylt ovanpå och riven choklad runt.
Min gissning.
Ser smarrigt ut!
Kan bli jävligt gott med morotskaka som botten.
Citera
2015-10-19, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chefdec
Ser ut som att kakbottnarna är på morotskaka.
Vispgrädde eller kanske färskost blandad med drottningsylt mellan bottnarna.
Drottningsylt ovanpå och riven choklad runt.
Min gissning.
Ser smarrigt ut!
Kan bli jävligt gott med morotskaka som botten.

Jag har faktiskt aldrig testat en tårta med morotskaka som botten, precis som du säger så skulle det kunna bli väldigt gott! Man bör kunna få den riktigt saftig!
Det blir nästa projekt jag får testa när polarna fyller år
Citera
2015-10-20, 12:55
Medlem
Baachs avatar
En bit vakuumförpackad fransyska på 1,1 kg har legat i frysen i drygt 3 månader. Någon gång under denna tid har förpackningen fått en liten reva så en liten bit kött legat exponerat. Ingen frost verkar ha bildats på revan. Hur pass skadat kan köttet ha blivit? Tog fram det för att tinas nu och ska tillagas på torsdag.
Citera
2015-10-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
En bit vakuumförpackad fransyska på 1,1 kg har legat i frysen i drygt 3 månader. Någon gång under denna tid har förpackningen fått en liten reva så en liten bit kött legat exponerat. Ingen frost verkar ha bildats på revan. Hur pass skadat kan köttet ha blivit? Tog fram det för att tinas nu och ska tillagas på torsdag.

Ingen fara.
Bara kör.
Citera
2015-10-20, 13:09
Medlem
Har någon tips om hur man får rätt mängd när man delar upp laxfilé? Jag ska fryst ner i små portioner. Med nöt-/kycklingfärs, eller t.o.m. fläskfilé är det inte problem om skärt för lite/för mycket. Man kan alltid skära bort/lägga till. Men laxfilé vill jag helst ha en hel bit. Visst, vana men något annat? Just nu varierar vikten +/-50 g. Jag vill få ner det till +/-5 g eller åtminstone +/- 10 g. Jag har självklart en köksvåg.
Citera
2015-10-20, 14:58
Medlem
(jag kan inte redigera mitt gamla inlägg längre)

Är torkad dill och persilja mycket bättre än fryst? Det "måste" väl vara det för att motivera ett
470% högre kilopris (dill) för torkad jämfört med fryst.
Senast redigerad av iumaspi 2015-10-20 kl. 15:03.
Citera
2015-10-20, 15:30
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
(jag kan inte redigera mitt gamla inlägg längre)

Är torkad dill och persilja mycket bättre än fryst? Det "måste" väl vara det för att motivera ett
470% högre kilopris (dill) för torkad jämfört med fryst.

Nej jag tycker den frysta är betydligt bättre. Dill och persilja förlorar det mesta efter torkning. Men jag undrar om det är så galet med ett nästan fem gånger högre kilopris för de torkade örterna. De lär ju tappa mycket vikt i samband med torkningen.
Citera
2015-10-20, 20:57
Medlem
Tänkte köra lite grönsaker på plåt i ugnen med följande: broccoli, röd lök (i klyftor) samt paprika (skuren i bitar). Vilken temperatur och tid är lämplig? Kan allt köras tillsammans på samma temperatur och tid? Något särskilt att tänka på?
Citera
2015-10-21, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Tänkte köra lite grönsaker på plåt i ugnen med följande: broccoli, röd lök (i klyftor) samt paprika (skuren i bitar). Vilken temperatur och tid är lämplig? Kan allt köras tillsammans på samma temperatur och tid? Något särskilt att tänka på?

Kör på 250°C. Ha mycket olja. Börja med att lägga dit lökklyftorna och kör i tio minuter. Rör om ofta. Lägg sedan dit resten och fortsätt röra ofta.
Citera
2015-10-21, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Kör på 250°C. Ha mycket olja. Börja med att lägga dit lökklyftorna och kör i tio minuter. Rör om ofta. Lägg sedan dit resten och fortsätt röra ofta.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in