2015-10-16, 15:35
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prio4
?

Neymarfallet är väldigt intressant eftersom klubben är direkt involverade. Messifallet är också intressant, hans far riskerar att åka in, vilket med stor sannolikhet skulle påverka hans personliga sfär och honom själv.
Känns konstigt att raljera över att folk snackar spansk fotboll (och allt runt omkring) i ett underforum som handlar om just spansk fotboll.

Hänger nog mest ihop med att jag är fullständigt ointresserad över vad spelare gör på sin fritid, för mig hänger intresset bara ihop med vad som händer på planen. För all del, vill man prata om vad spelare har för problem med skatten, tjejen, hunden eller mamma så ska man självklart ta upp det här på forumet.
Citera
2015-10-16, 15:58
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Hänger nog mest ihop med att jag är fullständigt ointresserad över vad spelare gör på sin fritid, för mig hänger intresset bara ihop med vad som händer på planen. För all del, vill man prata om vad spelare har för problem med skatten, tjejen, hunden eller mamma så ska man självklart ta upp det här på forumet.
Nej, det ar sjalvklart ointressant for spansk fotboll nar Neymar och Barca, i den dyraste overgangen nagonsin, involverar bedrageri gentemot Santos och Neymar riskerar lang avstangning.
Men enligt ett fanboy skall man val blunda for verkligheten, eller?
Citera
2015-10-16, 16:06
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Då är väl det bara för dig att knipa igen och inte delta i just den diskussionen.
Citera
2015-10-16, 16:13
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Då är väl det bara för dig att knipa igen och inte delta i just den diskussionen.

Fast det kommer jag inte göra eftersom detta är ett forum där vi diskuterar saker vi gillar och inte gillar.

Bara för att jag inte intresserar mig för spelares privatliv så förbehåller jag mig rätten att diskutera andras intresse kring det.

Frågor kring just detta?
Citera
2015-10-16, 16:15
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Fast det kommer jag inte göra eftersom detta är ett forum där vi diskuterar saker vi gillar och inte gillar.

Bara för att jag inte intresserar mig för spelares privatliv så förbehåller jag mig rätten att diskutera andras intresse kring det.

Frågor kring just detta?

Det är inte topic för tråden så det får du väl göra i PM i så fall. Spelare, ledare och andra figurers låtanden och göranden inom spansk fotboll är topic, däremot inte ditt agendadrivna metasvammel.

Frågor kring just detta?
Citera
2015-10-16, 16:22
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Det är inte topic för tråden så det får du väl göra i PM i så fall. Spelare, ledare och andra figurers låtanden och göranden inom spansk fotboll är topic, däremot inte ditt agendadrivna metasvammel.

Frågor kring just detta?

Jag förbehåller mig rätten att uttrycka mina tankar kring vad som diskuteras i det här forumet, annars faller konceptet diskussion helt. Mina invändningar gällde spansk fotboll vilket i högsta grad är topic i den här tråden.

Fler frågor kring min diskussion om diverse intressepunkter inom spansk fotboll?

Annars kan du lägga ner att diskutera om vad jag ska få skriva eller inte få skriva och du är välkommen att diskutera spansk fotboll och/eller diverse saker kring det.

Vad tror du om veckans omgångar? Vilka matcher tänker du titta på? Är det någon match som har väckt ditt intresse och hoppas blir bra?
Citera
2015-10-16, 16:23
Medlem
snillet_1s avatar
Nu, gubbar, skall vi gräva i detta. För oss som inte kan spanska:

Citat:
Brazilian club Santos demanded a six-month suspension for superstar striker Neymar on Thursday, claiming he breached transfer conditions when he moved to Barcelona in 2013.

GloboEsporte also reported that Santos are seeking 57 million euros ($64.8m) in compensation from the 23-year-old Brazilian.

"The player should be punished with a suspension of six months from any official match," Santos demanded in their request to FIFA, the website reported.

The player should also "forfeit all benefits, directly or indirectly, received as part of the transfer".

GloboEsporte added that Santos are claiming Neymar "acted in bad faith" and violated the disciplinary code of world governing body FIFA when he moved to Spain.

http://sports.yahoo.com/news/santos-seek-six-month-ban-neymar-201900622--sow.html

Citat:
Santos president Modesto Roma Junior denounced Neymar and his transfer to Barcelona, calling on Fifa to investigate details of the transaction.
...

"I filed the case in May," he told Cope Catalunya. "Despite being an idol, we denounce Neymar because there are things in which we disagree.

"In the transfer, things were not done in a clear and transparent manner. The court and the Spanish prosecutor have proven it, as have the Brazilian courts.

"It is our understanding that Fifa must be involved in the administrative discussion. There are things that are not right and Fifa should investigate."

According to reports in Brazil, Santos claim that Neymar breached Article 17 of Fifa transfer rules regarding the consequences of terminating a contract without due cause, with punishment for the offence carrying a ban of up to six months.

http://www.goal.com/en/news/722/la-liga/2015/10/15/16360692/santos-president-denounces-neymar-barcelona-transfer-was-not

Neymars fars tankar kring detta:

Citat:
Speaking to Fox Sports in Brazil, Neymar Sr. expressed his disappointment with Santos' action aimed at their former star.

"It's difficult for you to comment. Yes, Santos came with an accusation against a business I have, against Neymar and against Barcelona," said Neymar Sr., who guides the Brazil captain's career.

"I am knowing because Neymar received a summons and will be charged for this. Santos is wanting compensation, but they're going against an idol."

http://www.espnfc.com/spanish-primera-division/story/2665233/neymar-sr-says-santos-going-against-an-idol
Senast redigerad av snillet_1 2015-10-16 kl. 16:34.
Citera
2015-10-16, 16:30
Medlem
snillet_1s avatar
Skakande rapporter hävdar att Messi vill lämna Spanien då han känner sig "jagad" av myndigheter:

Citat:
Lionel Messi is considering quitting Barcelona because of his continued issues with the Spanish tax authorities, according to reports in Spain.

The superstar could appear in court, accused of defrauding the Spanish tax office, along with his father Jorge, of €4.1million between 2007 and 2009. Both deny any wrongdoing.

According to Spanish news website Cope, the Argentina star feels there is a 'campaign' against him and he does not understand why there is such great interest in the case.

Varför?:

Citat:
Messi is considering leaving because of the continued intrusion, media coverage and hounding by the tax authorities.

A Spanish state attorney announced earlier this month that they intend to try Messi and his father on three counts of tax fraud, and hopes to land each with a 22-month prison sentence.

A Spanish public prosecutor recommended on 25 September that a judge dismiss tax evasion charges against the Barcelona forward, claiming his father, who is also his agent, was responsible for his finances and not the player.

http://www.independent.co.uk/sport/football/european/lionel-messi-could-quit-barcelona-because-of-the-spanish-tax-authorities-a6696271.html
Citera
2015-10-16, 16:56
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Nu, gubbar, skall vi gräva riktigt ordentligt i detta. För oss som inte kan spanska:

http://sports.yahoo.com/news/santos-seek-six-month-ban-neymar-201900622--sow.html

http://www.goal.com/en/news/722/la-liga/2015/10/15/16360692/santos-president-denounces-neymar-barcelona-transfer-was-not

Neymars fars tankar kring detta:

http://www.espnfc.com/spanish-primera-division/story/2665233/neymar-sr-says-santos-going-against-an-idol
Historien ar ganska invecklad. Nar europeiska klubbar borjade rycka i Neymar, RM, Chealsea, BM, akte Rosell och aven Florentino over till Brasilien, tror det var 2011 Copa America. Rosell skall da ha betalt pappa Neymar 10 MEUR for forhandsratt att forhandla. Neymars klubb, Santos ags till stor del av Pele och DIS agde 40% av Neymar inkl image, tillsammans med Ronaldo. Naymar fick Santos att hoja hans lon till 7MEUR tills en ev overgang var klar, vilket nastan ruinerade Santos, som fick stanga ner mycket av sin ovriga verksamhet for att klara av att betala hans lon.
Nar overgangen gjordes sas overgangs summan vara 17 M till Santos och 40 M for image rights till Neymar & Neymar. Det har spekulerats valdigt mycket i brasiliansk media om att Pele fick ta del av de 40 M och darfor lat transfern ga igenom. Ronaldo beholl sin del av image rights i brasilien och var darmed nojd. DIS skall enbart ha fatt 40% av de 17 M till Santos. Genom att lagga upp transfern pa det sattet fick alltsa Neymar pengar i fickan och Barca slapp betala skatt pa de 40 M och en lagre overgangssumma. DIS och Santos ar de stora forlorarna och det finns en klausul i kontraktet forberett pa att dessa skulle stamma Neymar och Barca och att Barca far sta for samtliga kostnader isf. Problemen har uppstatt da information om andra klubbars bud pa Neymar, pa begaran av spanska domare, visat att Santos och DIS hade fatt runt 70 MEUR enligt andra bud.

Efterspelet ar darigenom att spanska aklagaren kraver 25-35 MEUR och 5 resp 1 ars fangelse for Rosell och Bart for skatte brott. Santos kraver avstangning och 55 M for bedrageri och DIS har aven stammt Barca och Neymar for en okand summa.
Citera
2015-10-16, 17:37
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Nej, det ar sjalvklart ointressant for spansk fotboll nar Neymar och Barca, i den dyraste overgangen nagonsin, involverar bedrageri gentemot Santos och Neymar riskerar lang avstangning.
Men enligt ett fanboy skall man val blunda for verkligheten, eller?
Du är verkligen helt besatt av Barcelona och alla negativa skriverier. Inte lika roligt att belysa sånt i din egna klubb?

Förövrigt rätt torr omgång denna helg.
Citera
2015-10-16, 17:45
Medlem
Stivalis avatar
Sitter här & försöker göra en lista över vilka investment-bolag som haft hand om de olika stjärnornas image rights genom åren. Vilka hade tex image rights till Zamora? Gento? Di Stefano? Pirri? Amancio? Santillana? Något bolag eller agentur måste ju ha styrt upp dom där grejerna kring image-biten & förhandsrätter till att förhandla & dylikt. För annars kan det väl inte ha funkat att arrangera fotbollsmatcher på den tiden? Blir ju rent kaos om ingen har rättigheter till bollsparkarnas varumärke & sånt.
Citera
2015-10-16, 19:41
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Du är verkligen helt besatt av Barcelona och alla negativa skriverier. Inte lika roligt att belysa sånt i din egna klubb?

Förövrigt rätt torr omgång denna helg.
Sista stenen är alltså inte kastad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in