Citat:
Okej då har vi kommit så långt. Den är att man upplever det runt sig med sina sinnen, inte tankar. Men att uppleva saker med sina sinnen är också något som skapas av signaler i huvudet, vi ser inte lika många färger som andra varelser, vi hör inte o.s.v.
Man säger helt enkelt att vissa signaler i huvudet är "finare" än andra.
Något jag har lärt mig så här med åren är att lagom är ofta allra allra bäst. Och visst att vara i nuet och meditera lite är bra för psyket men mer och mer börjar jag "vakna upp" från en period jag haft nu i något år där jag varit inne på att uppnå någon upplysning, då jag mer och mer har kunnat sätta orden på religiös dogma och rent av sekttänkande.
Man säger helt enkelt att vissa signaler i huvudet är "finare" än andra.
Något jag har lärt mig så här med åren är att lagom är ofta allra allra bäst. Och visst att vara i nuet och meditera lite är bra för psyket men mer och mer börjar jag "vakna upp" från en period jag haft nu i något år där jag varit inne på att uppnå någon upplysning, då jag mer och mer har kunnat sätta orden på religiös dogma och rent av sekttänkande.
Det handlar inte om sinnesupplevelser heller. Eller signaler i hjärnan. Uppvaknandet ger en insikt i den bakomliggande naturen, thats it. Som att vakna ur en dröm och inse att, shit, jag bara drömde. Det är en sorts igenkännande, ett hemkommande, fan jag visste det hela tiden men jag dolde det för mig själv.
Som Zen säger; före upplysningen hugg ved och bär vatten. Efter upplysningen hugg ved och bär vatten.
Egentligen förändras ingenting även om allt förändras. Tänk skiftet från när folk trodde att jorden var platt, en enorm revolution hos människan men egentligen hände ingenting. Eftersom jorden alltid varit rund. Just nu befinner du dig i en position där du tror att jorden är platt. När du inser att jorden är rund kommer du att fatta att den varit det hela tiden.