2015-10-12, 14:31
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Since25
Precis! Ateism för mig är att något annat skapat världen, punkt! I majoriteten av alla andra religioner så ska man leva på ett visst sätt, och bete sig på ett visst sätt. Jag anser att man ska få leva fritt. Jag tror hårt på vetenskapen men tror inte till 100% på big bang även fast den är till viss del logisk men ändå inte. Men människan ska bara leva pang på och inte behöva tro på nått alls och känna frihet.

Om det inte är ateism så är väl jag något annat, neutral? Och vart fan fick du diktatur ifrån? I det här landet är flest icke troende och är inte ens nära en diktatur.

Kort och gott, vi vet inte vad som skapade världen. Varför gå runt och tro på massa skit? Jag tror på fakta.

Diktatur fick jag ifrån förra inlägget. Att staten skulle bestämma att msn endast fick tro på ateism för det var det du gav utryck för då.

Och det är diktatur att hindra människor från att tro på vad de vill.

Av samma anledning som du vill veta allt annat vill du även veta vad som t.ex händer efter döden eller hur världen skapades. Att tro är ju för att få svar på dessa frågor, man vill tjäna Gud och man vill få ett bra liv efter detta liv det är därför människor tror.
Citera
2015-10-12, 14:33
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det finns inget i ateismen som säger att världen blivit skapad alls. Ateism är avsaknad av gudstro. Inget annat. Ateism är en tro på samma sätt som oordning är ordning.

Detta bevis skulle jag gärna vilja se.

Fast ateism innebär att du TROR att det inte var Gud som skapade jorden.

Du kan inte veta om det var Gud eller det inte var Gud så därför kan du endast tro att det inte var Gud.

Därför är det en tro.
Citera
2015-10-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Kan man ha religionsfrihet och samtidigt förbjuda en specifik del i en religion?

Hade man förbjudit maskering vid demonstrationer eller nått hade det varit en sak (ack så svår i sig, var går gränsen)

förbudet borde isåfall gälla personalen, inte elever. Lärare i skolan skall väl vara objektiva vad det gäller politik i sitt yrkesutövande (hoppas jag) borde vara samma med religions utövande i offentlig miljö.

I min religion ingår att äta spädbarn. Håller du fortfarande fast vid din ståndpunkt?
Citera
2015-10-12, 15:22
Medlem
Tycker folk ska få ha vilka kläder de vill. Men de som utför ett yrke ska inte ha några
specialrättigheter att bära slöja. Helt idiotiskt att poliser kan bära slöja numera
Citera
2015-10-12, 16:13
Medlem
Rätt, skolan är sekulariserad och ska förbli sådan också. Därför ska alla religiösa yttrandeformer förbjudas, om det så rör sig om slöja eller ett kristet kors runt halsen.
Citera
2015-10-12, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Var det inte Frankrike som förbjöd hijab? Det här var för några år sedan.

Nej, de förbjöd burka/niqab.
Citera
2015-10-12, 17:53
Medlem
Allt vanligt folk skall ta seden dit vi kommer men inte dom där....

SD lär bli kallade nazister återigen utav ett gäng feminister och trädkramare medan slöjorna själva inte fattar vad det är som den dumma svensken bråkar om.

Fram med popcornen
Citera
2015-10-12, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
I sådana fall var hon väl nekrofil.
Mohammed var väl inte död då?
Citera
2015-10-12, 18:30
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
ska skolan också gå in och anmäla elever som konfirmerar sig? påtvingad kristenhet! är själv konformerad och det var en del av den kultur jag växte upp i. Indoktrinerad... Fy fan!
SD:s förslag är såklart idiotiskt och vilar på en grund syn...

Skolan ska inte lägga sig i vad eleverna gör på sin fritid.
På fritiden kan grundskoleeleven konfirmera sig, be i mosken, sjunga halleluja hos filadelfia, tillbe Maranatasekten eller Jehova, allt på en gång om eleven så vill!
Men I SKOLAN, den obligatoriska grundskolan, ska inte finnas ett uns av religiöst utövande, naturligtvis inte heller beslöjade flickor.
Däremot får man gärna utöka ämnet religionskunskap. Så att vissa elever får veta det de inte hade en aning om; att det finns tusentals religioner, som alla anser sig vara den enda rätta.
Citera
2015-10-12, 18:39
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Alla som nått puberteten blivit könsmogna måste enligt koranen bära slöja.

Den "regeln" är idiotisk i sig. Men när den gäller för småflickor (jag har set bilder på treåringar inslagna i paket) är den äckligt pedofilanpassad. Fy fan.
Citera
2015-10-12, 18:54
Medlem
Irans studenter på 70-talet. : http://i.imgur.com/oBCHfM7.jpg
Irans studenter 2012: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Female_alumni_of_Isfahan_University_of_Technology. jpg

Vad gick fel egentligen?!
Citera
2015-10-12, 19:03
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallesJulafton
Irans studenter på 70-talet. : http://i.imgur.com/oBCHfM7.jpg
Irans studenter 2012: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Female_alumni_of_Isfahan_University_of_Technology. jpg

Vad gick fel egentligen?!

Talibanerna fick makten för att vara motståndare emot Sovjet. Det visade sig senare att Talibanerna ville bygga en muslimsk ny identitet.

Har en kompis som kommer från Afganistan och han berättar väldigt mycket hur det var där på 90-talet då slöjan kom. Talibanerna tvingade folk att bära slöja och slöjan skulle läras upp som att den har alltid funnits och alltid varit en del av islam.

Det står inte i koranen att kvinnorna ska ha slöja. Slöjan/niqab/Burka/jihabben är bara symboler för en viss folkgrupp. Jihabb = rikare. Burka = Mycket rik. Slöja = fattig osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in