Citat:
Ursprungligen postat av
bergwall94
Ateism är också en tro.
Ni tror att något annat skapa världen än Gud.
INTE det här igen!
Ateism är ingen tro, det är en 100 procentlig brist på tro!
Det fina med atiesm är att jag kan säga att jag inte vet. Vilket inte gör nåt. Bag måste inte veta. Skapades jorden av gud på 6 dagar och sedan kom det en talande orm och en 900 årig man och hans två 100 åriga söner byggde en ark,helt själva, där alla jordens djur rymdes? Jag tror absolut inte det. MEN jag vet inte! Hur övertygad jag än är så kan jag inte bevisa det!
Tror jag att jorden skapades genom en enorm jävla smäll och sedan utvecklades vi från simpla organismer i havet till avancerade varelser på land? Ja. Eller iallafall något liknande. Jag är öppen för förslag. Men faktum återstår, jag vet inte! Ateism är ödmjuk.
Det är en skillnad på religiös och ateistisk tro. Den religiösa tron fungerar typ såhär: Jag har en tro, det finns inga konkreta bevis för att stödja existensen av det jag tror på. Men min tro är orubblig och resonemang, forskning och vetenskap kan inte ändra min tro. För jag "bara vet".
Ateism: Tror inte till fullo på något det inte finns bevis för. För när det finns nog mycket bevis för att stödja t.ex evolutionsteorin är det inte längre en tro, det är ett faktum. När en ateist tror på något, t.ex big bang, är ateisten inte övertygad på att det han tror på är nödvändigtvis sant om det inte finns nog mycket bevis. Ateisten är ödmjuk och öppen för förslag. Den religiösa är inte det.
On topic: Jag stödjer SD's förslag. Islam är en förtryckande religion. De stackars flickorna som måste gå omkring utklädda sådär får det så mycket svårare att skaffa vänner och integreras. Stefan Löfven har ju uttryckt sig om hur viktigt det är med integration..