2015-10-11, 18:13
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Om det handlar om religiösa symboler i skolan, så måste man förbjuda alla symboler
tex en halskedja med kors eller kippa hos judiska elever.
Nej. Dels ska kristendomen ha en särställning i ett kristet samhälle, men det är inte främst det saken handlar om. Det finns nämligen ingen som tvingas bära ett kristet kors. Muslimska barn tvingas dock ofta bära slöja, ett klädesplagg som de alltså inte vill men måste bära. Det är också så att många muslimska barn tar av sig slöjan i skolan när föräldrarna inte märker. Är inte det ett problem att de inte får ha på sig vad de vill?
Citera
2015-10-11, 18:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Sverige är ett kristet land.

Sverige är sekulärt.
Citera
2015-10-11, 18:14
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sverige är sekulärt.
Kristen historia och kultur.
Citera
2015-10-11, 18:16
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Kristen historia och kultur.
Vilket inte betyder att Sverige är ett kristet land (edit: angående historian). Jag skulle hävda att Sveriges kultur är sekulariserad, även om kristna högtider firas så sker det sällan på grund av den religiösa innebörden. Sverige är enligt mig ett sekulariserat land, och vi behöver varken mer islam eller kristendom.

Edit: Såg ditt andra inlägg: nej, kristendomen ska verkligen inte ha någon särställning, snarare bör alla religioners inflytande över samhället försvagas.
Senast redigerad av EnDront 2015-10-11 kl. 18:21.
Citera
2015-10-11, 18:23
Medlem
Urdumt förslag. Nu kommer SD backa några enheter
Citera
2015-10-11, 18:25
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Vilket inte betyder att Sverige är ett kristet land (edit: angående historian). Jag skulle hävda att Sveriges kultur är sekulariserad, även om kristna högtider firas så sker det sällan på grund av den religiösa innebörden. Sverige är enligt mig ett sekulariserat land, och vi behöver varken mer islam eller kristendom.

Edit: Såg ditt andra inlägg: nej, kristendomen ska verkligen inte ha någon särställning, snarare bör alla religioners inflytande över samhället försvagas.
Jag håller med om att religionernas inflytande borde försvagas, ja, men just att vi har haft en lång kristen historia är ett faktum som bör bevaras. Ökad lärdom om kristendomens värderingar i skolan, t.ex. Man ska inte låta det försvinna, då det har präglat det svenska samhället en gång i tiden.
Citera
2015-10-11, 18:26
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Urdumt förslag. Nu kommer SD backa några enheter
Du tycker alltså att det är rätt att man tvingar barn att bära ett visst klädesplagg varje dag? Barn som egentligen vill av med klädesplagget?
Citera
2015-10-11, 18:28
Bannlyst
Hahaha, sett ett par inlägg om att Sverige i grund och botten är ett kristet land på grund av historia. Det som fascinerar mig mest gällande detta är alltså att om man följer samma logik så är SD i grund och botten är ett nazistiskt parti på grund av deras historia? Detta är ju något som Sverigedemokrater blir aggressiva över när man påpekar just detta. Sverigedemokrater är fan roliga.
Citera
2015-10-11, 18:33
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag håller med om att religionernas inflytande borde försvagas, ja, men just att vi har haft en lång kristen historia är ett faktum som bör bevaras. Ökad lärdom om kristendomens värderingar i skolan, t.ex. Man ska inte låta det försvinna, då det har präglat det svenska samhället en gång i tiden.
Nu beror det lite på vad man menar med kristendomens värderingar, t.ex. alla människors lika värde är knappast något som kristendomen historiskt har förespråkat, eller tolerans mot oliktänkande för den delen. Således tycker jag inte att vi behöver mer lärdom om kristendomens värderingar, och särskilt inte i skolan. De värderingar som i vardagligt tal brukar kallas kristna kommer snarare i mångt och mycket från upplysningen.

OnT: Svår fråga, ska någon religiös symbol förbjudas så tycker jag inte andra symboler ska vara tillåtna. Dock känns det som att det grundläggande problemet här är att kvinnoförtryck är vanligt förekommande inom islam, och det känns som mer relevant att försöka åtgärda, snarare än att bekämpa ett symptom av det.
Citera
2015-10-11, 18:33
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHiroshima
Hahaha, sett ett par inlägg om att Sverige i grund och botten är ett kristet land på grund av historia. Det som fascinerar mig mest gällande detta är alltså att om man följer samma logik så är SD i grund och botten är ett nazistiskt parti på grund av deras historia? Detta är ju något som Sverigedemokrater blir aggressiva över när man påpekar just detta. Sverigedemokrater är fan roliga.
Sverige är inte kristet, då en överväldigande majoritet är ateister/agnostiker. Men samhället är uppbyggt ur kristendomen, och historia är någonting man ska ta vara på. Sverigedemokraternas historia ska man inte heller glömma, och inte heller Socialdemokraternas, Vänsterpartiets, Miljöpartiets, osv..
Citera
2015-10-11, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrHiroshima
Eftersom vi firar kristna högtider (=helgdagar i almanackan), har ett kungahus där arvingarna i successionsordningen måste bekänna sig till luthersk-evangelisk tro och såna saker så får vi väl ändå påstå att Sverigeär ett kristet land?
Citera
2015-10-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Ateism är också en tro.

Ni tror att något annat skapa världen än Gud.

Så vi ska förbjuda alla som inte tror på samma saker. Det ska alltså bara få finnas en teori om hur jorden skapades ?

Antar du vill leva i en diktatur.

Precis! Ateism för mig är att något annat skapat världen, punkt! I majoriteten av alla andra religioner så ska man leva på ett visst sätt, och bete sig på ett visst sätt. Jag anser att man ska få leva fritt. Jag tror hårt på vetenskapen men tror inte till 100% på big bang även fast den är till viss del logisk men ändå inte. Men människan ska bara leva pang på och inte behöva tro på nått alls och känna frihet.

Om det inte är ateism så är väl jag något annat, neutral? Och vart fan fick du diktatur ifrån? I det här landet är flest icke troende och är inte ens nära en diktatur.

Kort och gott, vi vet inte vad som skapade världen. Varför gå runt och tro på massa skit? Jag tror på fakta.
Senast redigerad av Since25 2015-10-11 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in