2015-10-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Nej, jag har inte missat det. Faktum är att jag nämner det i inlägget du svarade…
Du förnekar ju att han har begått krigsbrott och anser att bevisen, som kommer från seriösa organisationer, svaga. Dessutom anser du att demonstrationerna mot Bashar al-Assad är organiserade utifrån. Detta föranleder mig till att du tar allt han säger okritiskt och granskat. Om det är så att du har sållat bort vissa saker som han har sagt så vill jag veta vad det är.

Du låter som en talesperson för syriska regimen än en opartisk debattör. Vilka anklagelser är det som du inte tycker finns tillräckligt mycket bevis för? Anser du att HRW och FN vara tvivelaktiga källor?
Det stämmer inte, jag har aldrig nämnt demonstrationerna och jag håller inte reda på allt vad Assad har sagt. Väldigt få av mina åsikter är, så vitt jag själv vet, baserade på vad han säger.

Citat:
Nej, lägg inte ord i munnen på mig. Jag anser att du är trångsynt just för att du inte förstår att alla inte ser på konflikten på samma sätt som dig.
Då anser jag att du är ganska trög eftersom jag flera gånger har klargjort att så inte är fallet.

Citat:
Många sunniter anser att IS ger bättre livskvalité i form av jobb, sjukvård, infrastruktur och rättvisa. Dessa stödjer nödvändigtvis inte IS ideologi, utan de väljer bland de två sämsta, och valet blir enkelt.

Varför anklagar du mig saker som jag klart och tydligt har förnekat och tagit avstånd ifrån? Jag är varken religiös eller håller med de religiösa gruppernas ideologi eller trosinriktning. Varför tror du att jag vill tvinga på allmänheten religiösa lagar, och varför tror du att jag skulle kalla det ”befria”? Du är mer intresserad av att diskutera mig än själva sakfrågan.
För att du så gärna vill att islamister ska ta över Syrien och för att du hela tiden framhäver hur bra du tycker att IS och Nusra är. Men visst kan jag ha fel.

Citat:
”Demonseringen” bestod utav att han brutalt torterade och dödade sina politiska motståndare. Om du har andra exempel på demonisering som du ansåg vara fel får du gärna nämna det eftersom det är oklart.
Jag är inte intresserad av att diskutera Saddam med dig. Jag tog endast upp massförstörelsevapnen som ett exempel på propaganda. Missförstå det bäst du vill.

Citat:
Jag pratar om al-Qaida och inte talibanerna, trots att talibanerna är fortfarande aktiva i Afghanistan men inte i lika stor omfattning som förut. Återigen måste jag påpeka din okunskap. Du jämför med all allvarlighet statsregeringar med terrororganisationer, vars krigsföring går ut på gerillakrig och inte traditionella krig. En stat och militanta grupper har två helt olika strukturer och krigar på två olika sätt. Det är enkelt att avsätta en regering eftersom de är målen är organiserade och definierade, medan terrororganisation är lösa grupper som är utspridda i landet och beblandar sig i civila områden. Hezbollah, Hamas, PKK och Houthirebeller är exempel på militanta grupper där deras fiende har försökt förgöra de utan att lyckas. PKK har varit i konflikt med turkiska regeringen, och trots massiva turkiska militära insatser är PKK ändå inte förgjord. Detta gäller även för Hezbollah i Libanon.
Du läser inte vad jag skriver, så varför svarar du?

Citat:
Republik inbegriper att staten är en demokrati, vilket är som att säga att Saudiarabien är sekulär, det är alltså löjligt. Vad bygger du ditt antagande om att Syrien är en demokrati?
Sluta tramsa, Syrien är officiellt en republik och det kan du kolla upp själv, men har under lång tid haft undantagstillstånd. Jag skulle gärna se att det blir en republik utan undantagstillstånd efter kriget men i praktiken tror jag att det blir svårt att genomföra, som jag har förklarat.

Vilket statsskick vill du ha?
Citera
2015-10-11, 20:09
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Besvara mina frågor tack. Kom inte med idiotiska påståenden, speciellt yaskeleh med sin barnsliga psy-ops skit snack. Och visa mig inte länkar med nyheter som ni ändå inte förstår er på.

Porsche är inte Wolkswagen trots att det är samma koncern. Al nusra är inte al qaida.
Vilka frågor? Vi är flera stycken som förklarat för dig att Al Qaida är uppbyggt som en paraplyorganisation med ett centralt styre och nationella enheter, bland dem nusrafronten. Självklart är man då en del av Al Qaida.
Citera
2015-10-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Vilka frågor? Vi är flera stycken som förklarat för dig att Al Qaida är uppbyggt som en paraplyorganisation med ett centralt styre och nationella enheter, bland dem nusrafronten. Självklart är man då en del av Al Qaida.
Ok, eftersom jag är resonabel så får jag erkänna att al qaida är al nusra. Men inte för att ni var övertygade utan för att jag läste denna artikel: http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/207/0/7589.htm
Citera
2015-10-11, 20:45
Medlem
Ryssarna fortsätter sin lyckade grad teknik och av rektionerna av deras vänner låter det inte bra för motståndarna.

https://www.youtube.com/watch?t=29&v=t69eqVfMYDk
Citera
2015-10-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ok, eftersom jag är resonabel så får jag erkänna att al qaida är al nusra. Men inte för att ni var övertygade utan för att jag läste denna artikel: http://www.memri.org/report/en/0/0/0/0/207/0/7589.htm
På engelska kallas det affiliated. Al-Shabab i Somalia är också erkänd som en del av Al-Qaida. Boko Haram i Nigeria har officiellt ändrat namn till Islamic State West Africa Province, en provins i det världsvida kalifatet. Men vi skiter i det och kallar de Boko Haram, Daesh, Al-Qaida och Al-Nusra för att de är jihadister.
Citera
2015-10-11, 21:35
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Det finns obekräftade uppgifter om att ett ryskt mig 29 blivit nedskjutet när det befann sig i turkiskt luftrum.

någon som vet mer?

http://www.friatider.se/turkiet-uppges-ha-skjutit-ned-ryskt-stridsplan
Citera
2015-10-11, 21:39
Medlem
Ryssland har inga MiG-29 i området. Det har däremot Syrien. Men den där nyheten kommer från sensationsblaskan express.co.uk och bygger på "uppgifter i sociala media" så man ska nog ta den med en nypa salt.
Citera
2015-10-11, 21:44
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Det finns obekräftade uppgifter om att ett ryskt mig 29 blivit nedskjutet när det befann sig i turkiskt luftrum.

någon som vet mer?

http://www.friatider.se/turkiet-uppges-ha-skjutit-ned-ryskt-stridsplan

Finns tråd:
(FB) Ryskt stridsflyg nedskjutet av Turkiet?
Citera
2015-10-11, 21:45
Medlem
Kan detta vara en "game changer"? KSA överväger nu att göra gemensam sak med Ryssland efter att Putin personligen medlat:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/saudiarabien-vill-oka-samarbetet-med-ryssland-i-syrien/
Citera
2015-10-11, 22:30
Bannlyst
Citat:
FSA är inte isis. USA har inte gett upp tanken på att förinta isis. Jag börjar på allvar undra om ni är troll eller om ni är tröga.

Det må så vara att FSA inte är ISIS, men FSA är fortfarande ett gäng islamister.

Hellre Assad eller kurderna än FSA.

Citat:
Al nusra är al nusra och al qaida är al qaida. Det är skillnad även om kopplingar finns de i mellan.

Jahbat Al Nusra Front är Al-Qaida i Syrien. Nusra säger det och även ledaren för AQ säger det.
Citera
2015-10-11, 22:47
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Det stämmer inte, jag har aldrig nämnt demonstrationerna och jag håller inte reda på allt vad Assad har sagt. Väldigt få av mina åsikter är, så vitt jag själv vet, baserade på vad han säger.
Svara gärna på frågorna: vad är det som du har sållat bort som du anser är otrovärdigt från hans sida och anser du att HRW och FN är tvivelaktiga källor?

Citat:
För att du så gärna vill att islamister ska ta över Syrien och för att du hela tiden framhäver hur bra du tycker att IS och Nusra är. Men visst kan jag ha fel.
Jag vill att USA utforskar möjligheten att beväpna hårdföra islamister i syfte för att använda de mot både Bashar al-Assad och Ryssland. Jag har inte sagt något mer eller mindre. IS har erövrat nästan halva Syrien och stora delar av Irak, det föranleder mig till att tro att de är skickliga militärt. Loretta Napoleoni har skrivit en bok om IS och beskrivit hur de bra de är på att försörja lokalbefolkningen och utnyttja modern teknologi till sin fördel, är hon också en islamist? Det måste vara något fel på din läsförståelse. Du vill gärna få mig att framstå som en islamist för att du inte kan begripa mitt resonemang, och jag tvivlar på om fler inlägg kommer ändra på den saken.

Citat:
Jag är inte intresserad av att diskutera Saddam med dig. Jag tog endast upp massförstörelsevapnen som ett exempel på propaganda. Missförstå det bäst du vill.
Är du inte sugen på att stå för dina åsikter?

Citat:
Du läser inte vad jag skriver, så varför svarar du?
För att få att dig att förstå hur orimligt och korkat det är att jämföra kampen mot en stat och en terrororganisation.

Citat:
Sluta tramsa, Syrien är officiellt en republik och det kan du kolla upp själv, men har under lång tid haft undantagstillstånd. Jag skulle gärna se att det blir en republik utan undantagstillstånd efter kriget men i praktiken tror jag att det blir svårt att genomföra, som jag har förklarat.

Vilket statsskick vill du ha?
Det spelar ingen roll vad Syrien är för statsskick officiellt. Nordkorea är officiellt en demokrati men det betyder att det är sant bara för det. Undantagstillstånd har man när man är i krig med andra länder. Syrien har haft det sen 1963 ända tills idag, och enda anledningen är för att man ska kunna låsa in politiska motståndare och säkra sin makt. Hur annars kan man rättfärdiga det?

Om man får drömma vill jag se Syrien som en liberal demokrati, men det går i stick och stäv med realiteten, därför hade jag varit nöjd om en enbart var en form av demokrati, vilket den långt ifrån är.
Citera
2015-10-11, 23:00
Medlem
Whiros avatar
Något som jag tycker är lite obehagligt är vad USA samt EU(USA styr ju EU) skulle kunna skapa framöver för att sätta käppar i hjulet för Ryssland.

Propagandan är ju enorm i västerländsk media:

https://www.youtube.com/watch?v=W3ZLYUvAZvs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in