2015-10-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Till saken hör att Ryssland gjort mer på en vecka än vad USA-koalitionen gjort på ett år:

http://www.almasdarnews.com/article/russia-conducts-64-sorties-in-syria-hitting-55-isis-targets/

http://www.theguardian.com/world/2015/oct/10/syria-airstrikes-russia-reports-64-missions-isis-24-hours

Sedan får vi verkligen hoppas att inte Marco Rubio vinner presidentnomineringen då han är en riktig ISIS-lakej som förespråkar att USA skall attackera de som jagar ISIS och jihadister:

http://www.breitbart.com/video/2015/10/10/marco-rubio-urges-attacks-russian-aircraft-syria/
Skitsnack. Att värdelösa SAA har börjat avancera mot rebeller säger en hel del om vilka Ryssarna bombar mest. Ryssar och regimen gör inte skillnad på isis och opposittionen, därför ska man inte tro att de bombar isis mer än vad koalitionen gör.
Citera
2015-10-11, 18:35
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Skitsnack. Att värdelösa SAA har börjat avancera mot rebeller säger en hel del om vilka Ryssarna bombar mest. Ryssar och regimen gör inte skillnad på isis och opposittionen, därför ska man inte tro att de bombar isis mer än vad koalitionen gör.
Varför ska man inte bomba AQ? Självklart skyddar man baser och befolkningcentra först. IS kommer snart nog att få en störr friktionsyta. Ryssland jobbar metodiskt och SAA med.
Citera
2015-10-11, 18:41
Medlem
#BREAKING Syria opposition to boycott UN talks, cites Russia strikes

https://twitter.com/AFP/status/653245203827060736
Citera
2015-10-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Varför ska man inte bomba AQ? Självklart skyddar man baser och befolkningcentra först. IS kommer snart nog att få en störr friktionsyta. Ryssland jobbar metodiskt och SAA med.
Har jag sagt att man inte ska bomba AQ? Var kom AQ in i bilden, de är inte ens i syrien. Rätt ska vara rätt. Ryssarna har inte bombat isis mer än koalitionen och deras flyg är inte mer efektivare än koalitionens.
Citera
2015-10-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Snarare välkommet.

Ju mer de öppet visar samarbete desto lättare blir det för väst att jobba tillsammans för att jaga dem

Och å andra sidan vad spelar det för roll om de kallar sig Al Qaida eller ISIS/IS/ISIL

Same shit different names
Citera
2015-10-11, 18:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Fast det har ju USA slutat med också, som väl är.

USA har lagt ned sitt program för utbildning och vapen till den sk "moderata" oppositionen. Detta efter att vapen och manskap strömmat till al Nusra.

Det är bara att konstatera: Det finns ingen demokratisk opposition i Syrien värd namnet. Framförallt så har man inte tillgång till några stridande styrkor. Dem man trodde sig ha kontrollen över har naturligtvis radikaliserats.

Funnits det en demokratisk och sekulär opposition i Syrien så skulle jag stödja den, men i praktiken finns inte någon sådan.
Citera
2015-10-11, 18:57
Medlem
Al Nusra, Al Qaeda, Daesh eller FSA, det är samma islamistiska mög.
Citera
2015-10-11, 18:59
Medlem
Citat:
Har jag sagt att man inte ska bomba AQ? Var kom AQ in i bilden, de är inte ens i syrien. Rätt ska vara rätt. Ryssarna har inte bombat isis mer än koalitionen och deras flyg är inte mer efektivare än koalitionens.

Ja rätt skall vara rätt AQ är i Syrien under namnet Al-Nusra front.
https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Nusra_Front

Ryssarnas bombningar av alla terrorgrupper i Syrien är mycket effektivare än den så kallade koalitionens och det finns flera skäl till det.

1. Man har flygbaser inne i Syrien.
2. Man har understöd från marken.
3. Man vill besegra dem. USA ville egentligen bara ha bort Assad.
Citera
2015-10-11, 18:59
Medlem
Citat:
Umm... Al-Nusra är en del av AQ. De förnekar inte ens de själva.
Citera
2015-10-11, 19:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Det är klart att det ligger i Syriska regeringens intresse att lyfta argumentet att det är utländska krafter som ligger bakom, men nu är det inte därför jag tror att det förhåller sig på det sättet. Har du till exempel helt missat att tusentals utländska jihadister har kommit till Syrien? Du vet att man får tänka själv också, att det är tillåtet?
Nej, jag har inte missat det. Faktum är att jag nämner det i inlägget du svarade…
Citat:
Vad får dig att tro att jag inte ser lika kritiskt på uppgifter som kommer från al-Assad?

När anklagelserna är obevisade och kommer från tvivelaktiga källor, varför skulle jag inte avfärda dem som propaganda? Det vore väl ganska korkat att inte göra det?
Du förnekar ju att han har begått krigsbrott och anser att bevisen, som kommer från seriösa organisationer, svaga. Dessutom anser du att demonstrationerna mot Bashar al-Assad är organiserade utifrån. Detta föranleder mig till att du tar allt han säger okritiskt och granskat. Om det är så att du har sållat bort vissa saker som han har sagt så vill jag veta vad det är.

Du låter som en talesperson för syriska regimen än en opartisk debattör. Vilka anklagelser är det som du inte tycker finns tillräckligt mycket bevis för? Anser du att HRW och FN vara tvivelaktiga källor?

Citat:
Varför är jag trångsynt bara för att jag inte håller med dig? Jag vet mycket väl att det finns "rebeller" (islamister och andra element) som gärna inför sharia och tvingar på allmänheten sin religiösa skit, och jag vet att sådana som du kallar det "befria". För dessa är det inte lidande, det har du säkert helt rätt i, men det är lidande för alla andra riktiga människor som blir drabbade.
Nej, lägg inte ord i munnen på mig. Jag anser att du är trångsynt just för att du inte förstår att alla inte ser på konflikten på samma sätt som dig. Många sunniter anser att IS ger bättre livskvalité i form av jobb, sjukvård, infrastruktur och rättvisa. Dessa stödjer nödvändigtvis inte IS ideologi, utan de väljer bland de två sämsta, och valet blir enkelt.

Varför anklagar du mig saker som jag klart och tydligt har förnekat och tagit avstånd ifrån? Jag är varken religiös eller håller med de religiösa gruppernas ideologi eller trosinriktning. Varför tror du att jag vill tvinga på allmänheten religiösa lagar, och varför tror du att jag skulle kalla det ”befria”? Du är mer intresserad av att diskutera mig än själva sakfrågan.

Citat:
Nej, formuleringen implicerar inte att Saddam var oskyldig till än det ena och än det andra som jag aldrig har nämnt, det är din egna tolkning. Jag tog upp honom och specifikt massförstörelsevapnen som ett exempel eftersom det är ett ganska tydligt sådant.
”Demonseringen” bestod utav att han brutalt torterade och dödade sina politiska motståndare. Om du har andra exempel på demonisering som du ansåg vara fel får du gärna nämna det eftersom det är oklart.

Citat:
Talibanerna plattade man till betydligt fortare än så, likaså Saddams Irak, och Khadaffis Libyen, så den djupa okunskapen är din egen. Sen har terroristerna kommit tillbaka, ja, vilket föranleder det här:
Jag pratar om al-Qaida och inte talibanerna, trots att talibanerna är fortfarande aktiva i Afghanistan men inte i lika stor omfattning som förut. Återigen måste jag påpeka din okunskap. Du jämför med all allvarlighet statsregeringar med terrororganisationer, vars krigsföring går ut på gerillakrig och inte traditionella krig. En stat och militanta grupper har två helt olika strukturer och krigar på två olika sätt. Det är enkelt att avsätta en regering eftersom de är målen är organiserade och definierade, medan terrororganisation är lösa grupper som är utspridda i landet och beblandar sig i civila områden. Hezbollah, Hamas, PKK och Houthirebeller är exempel på militanta grupper där deras fiende har försökt förgöra de utan att lyckas. PKK har varit i konflikt med turkiska regeringen, och trots massiva turkiska militära insatser är PKK ändå inte förgjord. Detta gäller även för Hezbollah i Libanon.
Citat:
Syriens statsskick är republik. Vad jag menade var att när kriget är över så kommer det inte att vara enkelt att upprätthålla en stabil demokrati där.
Republik inbegriper att staten är en demokrati, vilket är som att säga att Saudiarabien är sekulär, det är alltså löjligt. Vad bygger du ditt antagande om att Syrien är en demokrati?
Citera
2015-10-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

USA har lagt ned sitt program för utbildning och vapen till den sk "moderata" oppositionen. Detta efter att vapen och manskap strömmat till al Nusra.

Det är bara att konstatera: Det finns ingen demokratisk opposition i Syrien värd namnet. Framförallt så har man inte tillgång till några stridande styrkor. Dem man trodde sig ha kontrollen över har naturligtvis radikaliserats.

Funnits det en demokratisk och sekulär opposition i Syrien så skulle jag stödja den, men i praktiken finns inte någon sådan.
FSA är inte isis. USA har inte gett upp tanken på att förinta isis. Jag börjar på allvar undra om ni är troll eller om ni är tröga.
Citera
2015-10-11, 19:02
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Nej, USA har gjort om sin strategi. De har alltså inte upphört med sitt stöd till rebeller.

http://www.nytimes.com/2015/10/10/world/middleeast/pentagon-program-islamic-state-syria.html
Citat:
Defense Department training sites across the Middle East, including ones in Turkey and Jordan, will soon suspend almost all operations, officials said, in favor of a revamped program that briefly screens Arab rebel commanders of existing Syrian units before equipping them with much-needed ammunition and, potentially, small arms. Initial airdrops of equipment could begin as early as this weekend, officials said.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in