2015-10-11, 15:21
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Målet med stegen är att bibehålla ett nyktert liv. Stegen är vägen, inte målet.
Jag håller inte med. Att leva i stegen är målet och eventuell nykterhet är en bieffekt. Farbror Bill skriver själv i stora boken:
Citat:
För ögonblicket är det våra liv vi försöker få ordning på. Men detta är inte ett självändamål. Vårt verkliga syfte är att förbereda oss själva för att vara till största möjliga nytta för Gud och människorna omkring oss
Anonyma alkoholister, svenska utgåvan, andra upplagan, sidan 98.

Jag tycker att det är svagt av tolvstegare att förneka det som står i stora boken och kalla oss som påpekar detta för konspiratoriska. Om vi leker med tanken på att vi hade diskuterat ett parti, vilket som helst, i politik inrikes, hade det då varit konspiratoriskt att hänvisa till det partiets partiprogram eller dess kongressbeslut? Stora boken är trots allt den viktigaste texten inom AA och det är där de hämtar större delen av sitt tankegods.
Citera
2015-10-11, 15:31
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Säga sig vara medlem kan man naturligtvis göra, däremot har ingen mandat att företräda organisationen som sådan. Du är medveten om att det finns öppna möten, där vem som helst är välkommen, så att det inte skulle finnas möjlighet till insyn är ju inte sant.
Jag har aldrig hävdat att programmet är hemligt, utan att stora delar av det tonas ner så att bilden av XA som en organisation som syftar till att medlemmarna skall kunna vara nyktra kan bestå. XA har varit framgångsrika i detta arbete, för du förnekar väl inte att allmänhetens bild av XA är att det är en organisation av människor som peppar varandra till att vara nyktra?

Om den allmänna uppfattningen hade förändrats till att det rör sig om en organisation vars syfte är att förbereda medlemmarna till vara till största möjliga nytta för Gud så håller du väl med om att det hade blivit svårare för samhället och andra aktörer att skicka människor dit? Det är detta som XA vill förhindra och det är därför som vissa utför sitt stegarbete här på FB genom att kalla oss kritiker för lögnare och konspiratoriska.
Citera
2015-10-11, 15:37
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Det är inte rörelsen o individerna utan de som är grundarna till dessa rörelser/sekter, som har ett syfte med att massorna underkastar sig, enskilda kan visserligen ha personliga syften.

12-stegsprogrammet används som en universalfix, "one size fits all", som appliceras på alkoholister, sockerberoende, crossdressers, vuxna barn från dysfunktionella familjer, sexmissbrukare, överätare, spelmissbrukare m.fl.

Det är alltså 12-steg som är den gemensamma länken.
Exakt!

Många här frågar efter vem eller vilka som vinner ekonomiskt på XA, men glömmer samtidigt att det finns andra värden än pengar i livet. Även om farbror Bill och hans släktingar tjänade en hel del pengar på AA så tror jag inte att deras främsta syfte var just detta. Det största värdet såg de i att så många som möjligt (oavsett om de var alkoholister eller inte) skulle få ett andligt uppvaknande. Det finns stora likheter mellan AA och vilken religion eller vilket politiskt parti som helst här.
Citera
2015-10-11, 15:51
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Stolen har faktiskt en del poänger och till och med rätt i sak.
Ja, det "missioneras" på avgiftningar och man kan fråga sig om detta är traditionsenligt, "attraktion snarare än marknadsföring".
Ja, folk blir "rekryterade" på behandlingshem med tolvstegsinriktning. Det är meningen att man ska fortsätta gå på möten efter behandlingen är slut. Det här gör dom givetvis inte pga egen vinning utan för att dom tror på det.
Jag tycker även att man inte ska tvinga folk in i behandling. Möjligtvis ett akut LVM på folk som är nära på att ta livet av sig men inte kan bryta själva. Att folk får mildare domar för att dom i väntan på rättegång skriver in sig i behandling blir jävligt skevt i slutänden. Det är åtminstone ingen bra grej för alla som frivilligt är i behandling med en massa folk som är där pga arbetsgivares eller rättsväsendets krav.
En tolvstegsklyscha är att programmet inte är till för dom som behöver det, det är till för dom som vill ha det.

Det måste vara frysgrader i helvetet just nu för det där håller med om. Det fåtal saker jag har stört mig på under min tid i programmet har varit grejer som är just traditionsbrott.
Det stämmer också in på dom flesta av dom kritiska historierna jag har hört här och på andra ställen. Men det går att göra något åt det.
När jag valde hemmagrupp hade jag två grupper att välja på och den grupp jag ratade hade saker i sin mötesmanual och det fanns saker i "tongivande medlemmars" beteende jag tyckte inte gick ihop med traditionerna. Så jag valde en grupp där traditionerna följdes bättre (IMHO) och där vi även har traditionsmöten. Kommer jag ha en sponsier någon dag kommer jag även uppmana denne att läsa traditionerna och försöka följa dom.
Jag vill bara säga att det hedrar dig att du inte kallar mig för lögnare. Jag beskriver bara mina erfarenheter och även om du kanske inte alltid känner igen dig till 100 procent så hedrar det dig att du ser världen som grå och inte avfärdar mig rakt av. Jag har inget emot männsikor som hittar sin lösning på sina drogproblem i religion. Det finns männskor (alkisar, knarkare och helnykterister) som har detta behov och givetvis skall de få utöva sin tro på det sätt de vill.

Det jag vänder mig emot är att detta skall ses som någon slags universallösning av samhället och andra aktörer. Om tingsrätterna hade dömt ut 20 fader vår som straff för snatteri så hade jag varit lika emot det eftersom att religion i min värld är något privat som varken samhälle eller arbetsgivare skall lägga sig i.

Jag kan även säga att jag är medveten om att det finns människor inom XA som inte är talibaner och som faktiskt är ganska vettiga. Vi har olika bild av hur stor andel de utgör, men visst finns de.
Citera
2015-10-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Exakt!

Många här frågar efter vem eller vilka som vinner ekonomiskt på XA, men glömmer samtidigt att det finns andra värden än pengar i livet. Även om farbror Bill och hans släktingar tjänade en hel del pengar på AA så tror jag inte att deras främsta syfte var just detta. Det största värdet såg de i att så många som möjligt (oavsett om de var alkoholister eller inte) skulle få ett andligt uppvaknande. Det finns stora likheter mellan AA och vilken religion eller vilket politiskt parti som helst här.

Nja nog omsätter programmet en del pengar, den stora delen är Minnesotabehandling (Hazelden) som ju startades av AA-Medlemmar tidigt i AA-s historia. Att säga att AA är oberoende är en lögn, det är som att säga att Arla är oberoende av kor.

Sist jag googlade efter bidrag utbetalda från kommuner till Tolvstegsmöten hittade jag miljoner. (PDF-filer från kommunmöten). Varje grupp är självförsörjande och självstyrande och ingen ställs till svars, fiffigt va?

AA-s littertaur är några av världens mest sålda böcker, alla royalties går till privatpersoner, efterlevande till Bill, inget till forskning, välgörenhet eller annat.

Så här såg toppen av AA-s ekonomi ut 2009 enligt deras egen Triennal Survey. Skulle tippa på hemliga bonusar också.

GENERAL SERVICE BOARD OF ALCOHOLICS ANONYMOUS

Phyllis A. Halliday General Manager – 2 274 270,77 SEK
Donald Meurer, Asst Treasurer – 1 824 723,94 SEK
Valerie O`Neil SEK – 1 563 632,48 SEK
Doug Richardson, Asst Secretary – 1 223 800,58 SEK
Warren Stafford, Staff – 1 223 465,48 SEK
Eva Sanchez, Staff – 1 148 094,20 SEK
Olga Mesonjnik, HR Manager – 1 124 428,60 SEK
Adrienne Brown, Staff – 1 101 161,50 SEK

AA.s tillgångar: 2009 – 179 796 116,26 SEK.

**hick**
Citera
2015-10-11, 15:56
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Det är inte rörelsen o individerna utan de som är grundarna till dessa rörelser/sekter, som har ett syfte med att massorna underkastar sig, enskilda kan visserligen ha personliga syften.

12-stegsprogrammet används som en universalfix, "one size fits all", som appliceras på alkoholister, sockerberoende, crossdressers, vuxna barn från dysfunktionella familjer, sexmissbrukare, överätare, spelmissbrukare m.fl.

Det är alltså 12-steg som är den gemensamma länken.
Grundarna till AA är ju döda sedan länge. Frågan kvarstår ändock, vad uppnår de med denna "underkastelse"?

De flesta tolvstegare jag har mött och pratat med har varit öppna med att tolvstegsprogrammet inte funkar för alla. Som tidigare nämnts finns det dock "talibaner", men de är enligt min uppfattning inte i majoritet.
Citera
2015-10-11, 16:00
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Jag håller inte med. Att leva i stegen är målet och eventuell nykterhet är en bieffekt. Farbror Bill skriver själv i stora boken:
Anonyma alkoholister, svenska utgåvan, andra upplagan, sidan 98.

Jag tycker att det är svagt av tolvstegare att förneka det som står i stora boken och kalla oss som påpekar detta för konspiratoriska. Om vi leker med tanken på att vi hade diskuterat ett parti, vilket som helst, i politik inrikes, hade det då varit konspiratoriskt att hänvisa till det partiets partiprogram eller dess kongressbeslut? Stora boken är trots allt den viktigaste texten inom AA och det är där de hämtar större delen av sitt tankegods.
Jag håller delvis med dig. Att leva i stegen förespråkas ja. Dock kan man ju diskutera om det är målet om inte "bieffekten" existerade? Stegen är vägen till nykterheten, därmed är nykterheten målet, för om inte stegen gav nykterhet vore de ju ganska meningslösa. Sen att stegen är "ongoing" innebär inte att de är målet i sig.
Citera
2015-10-11, 16:22
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Nja nog omsätter programmet en del pengar, den stora delen är Minnesotabehandling (Hazelden) som ju startades av AA-Medlemmar tidigt i AA-s historia. Att säga att AA är oberoende är en lögn, det är som att säga att Arla är oberoende av kor.

Sist jag googlade efter bidrag utbetalda från kommuner till Tolvstegsmöten hittade jag miljoner. (PDF-filer från kommunmöten). Varje grupp är självförsörjande och självstyrande och ingen ställs till svars, fiffigt va?

Det där vill jag ha en källa på. Nu är jag inte med i AA utan NA och våra grupper i min stad får inte en spänn från någon. Jag hörde även att det blev ett jävla liv inom AA när en grupp hade fått subventionerad hyra från deras kommun.
Du blandar inte ihop detta med att en del kommuner kallar sina öppenvårdsprogram för "tolvstegsprogrammet". Något som inte är speciellt poppis inom AA/NA.
Sen apropå Stora boken. Vi har vår egna litteratur inom NA.
Citera
2015-10-11, 16:35
Medlem
aislings avatar
Kan inte låta bli at skriva några rader. Jag står som sagt någonstans mittemellan. Jag har inte gjort stegen men går på lite möten då och då och har över 10 års drogfrihet nu. Det är tråkigt att diskussionen blir så hårt dragen åt olika håll. Om tolvstegsrörelsen kan hjälpa några att hålla sig drogfria och nyktra så är det fantastiskt. Men det passar inte alla, och det måste vara ok.

Citat:
Agendan är dold för de flesta men är en klar manual att sluta ifrågasätta storebror eller den "högre makten". Denna högre makt kan vara vad som helst bara inte din egen för du är maktlös ... ge upp och lyd för du är värdelös!
http://www.thecommonsenseshow.com/20...all-free-will/

Har du ens gått på möten eller varit involverad i någon av grupperna på ett lite mer djuplodat sätt än att du läst lite, hört lite och kanske varit på ett möte? Det låter inte så. Nej, det är ingen manual att ge upp inför "storebror", det är snarare en manual att ge upp sina sina föreställningar om att man kan knarka och droga utan att skada sig själv eller andra. Många kan och klarar av det. Men för många missbrukare så är inte livet speciellt roligt. Det är skitigt, hårt, du sitter i fängelse, du skadar människor du älskar, du lämnar dina barn, du säljer din kropp/hem/arv och du vansköter din kropp och hygien till den grad att du skadar dig själv både fysiskt och psykiskt. Som regel så kliver du på karusellen om och om igen och när du klivit på, tagit den första fixen eller druckit det första glaset så kan du inte sluta. Ändå intalar du dig själv om och om och om igen att den här gången så kommer jag att fixa det, nu ska det bli annorlunda och om jag bara gör på det här sättet så... Med samma resultat. Första steget säger: Jag ger upp, jag inser att jag klarar inte detta på egen hand. Jag kan inte ta mig ur mitt missbruk själv. De vägar och de sätt som JAG har försökt har inte fungerat. Det innebär inte att man är värdelös, tvärtom det innebär att du är beredd att prova en alternativ väg där du själv inte försöker regissera den verklighet du lever i. Den högre makt som du SJÄLV väljer att använda dig av kan vara dina barn/din hund/gemenskapen eller ingenting alls. Du förväntas inte ha en "högre makt" förrän du kommer till steg tolv där du genom att ha arbetat med stegen har hittat en högre makt som är sann för dig. Det är fortfarande du som styr ditt liv och det är du som väljer vad som ska vara en kraft UTANFÖR dig själv som du ska lägga din tro på.

Tro det eller ej, men en missbrukare gör inte speciellt smarta val. Aldrig någonsin! Alla val bottnar i att skaffa mer knark/alkohol och på den vägen så skiter personen som regel i vem fan det än är som står i vägen. I längden så kanske det inte är så dumt att komma till insikt om att de här valen som tillåts diktera villkoren för mitt liv skadar mig (och min familj och alla som kommer i vägen) och att jag som missbrukare faktiskt suger på att ta kloka beslut. Det är dags att lyssna på någon annan som står utanför mig själv och se om jag kan ta bättre beslut då.

Men, jag håller till en viss del med. Rörelsen kommer från USA och är en kristen rörelse som handlade om att finna gud och därigenom bli nykter. Men det finns inga måsten eller rätt och fel här. Det är 2015 och Sverige. Du har all rätt att skapa dig en egen kraft som är utanför dig själv. Det viktiga är inte att följa blå boken slaviskt utan att bli nykter/drogfri. Visst vet att det säkert finns de som säger annat...

Citat:
Då slarvade din pappa ordentligt med sitt stegarbete! Farbror Bill skriver själv (orkar inte gå ner och hämta stora boken för exakt citat) att medlemmarnas självförtroende och en del annat som är farligt skall bryras ner. Egentligen behöver ingen djupare analys av texterna göras för att inse detta, det räcker med att läsa stegen. 7 steg av 12 handlar om att bli av med sitt självförtroende och 6 steg av 12 handlar om att söka kontakt med Gud.

Det är egentligen bara steg ett som jag tycker är vettigt, och det är ingen slump att det kommer först.

Kan till viss del hålla med, för mig inte passade att rota i mitt förflutna och riva upp sår. Jag har gjort det jag har gjort och jag har skadat de jag har. Jag försöker att gottgöra de som står mig nära genom att idag vara drogfri och genom att göra bra saker för mig själv.

Men målet med stegen är ju inte att bryta ner någon utan genom att titta på vad man har gjort och vilka man har skadat, att lära sig att se vad är det som gör att jag triggas. Vad är det som gör mig förbannad och driver mig ut i missbruk. Är jag girig, osäker, kontrollerande osv. Vilka egenskaper hos mig behöver jag jobba med för att må bättre och därigenom inte dricka eller droga. Men det handlar lika mycket om att förlåta sig själv. Många missbrukare har otroligt mycket skuld och skam för det man har gjort och har svårt att förlåta sig själva. Det i sig är en trigger för många att gå ut och fortsätta ett självdestruktivt beteende därför att de tänker att de inte är värda bättre pga hur de levt och vad de har gjort under påverkan. Många andra har vuxit upp i dysfunktionella familjer och kanske aldrig ens från start lärt sig vad som är rätt och fel. Genom att se på sina handlingar kan du få verktyg att inte göra om samma misstag igen.

Citat:

Tolvstegsprogram har väl inte visat sig framgångsrika utan tvärtom ganska värdelösa på det de sägs avse att bota. De funkar dock bra för att få folk att sluta tänka självständigt o bli lydiga "hen".

Nja, Det är finns en ganska konstant procent som klarar sig från missbruk på ca 5% (har jag för mig) Den siffran är samma inom tolvsteg som inom andra behandlingar och icke behandlingar.

Målet är tvärtom att skapa individer som kan leva konstruktiva och självständiga liv utan att skada sig själv eller andra.

Personligen kan jag hålla med om att det finns de som är alltför drivande och alltför rättfärdiga i en tro att de vet bäst vad det gäller tolvsteg. Det är även problematiskt att många fastnar inom programmet istället för att gå vidare. Det är enkelt att vara kvar i programmet, göra service, sponsra osv det svåra är att gå ut i verkligheten och bli en del av samhället. Att jobba och få ett "vanligt" liv. Mer fokus borde läggas på det kan jag tycka ibland. För frågan är hur mycket du har att ge som sponsor om du har en väldigt lång nykterhet. Det ser helt annorlunda ut där ute idag än för 10 år sedan. Det finns en punkt där det är dags att gå vidare. Där man kan dela med sig av ett drogfritt liv genom att gå på möten men att möten och tolvsteg inte får vara livet.

Personligen så tror jag att jag var klar med mitt missbruk men jag hade inga verktyg att ta mig därifrån. Jag hade inga vänner som inte knarkade och jag hade inget hopp om ett annat liv. Genom möten kunde jag hitta stöd och andra som gått före och som kunde identifiera sig med de problem och utmaningar som jag mötte när jag slutade med droger. Men jag tror ju att alla måste hitta sin egen väg och där kan tolvsteg vara dåligt ibland. Det är mkt: "det finns bara en väg", "gör stegen eller dö" osv osv... De saknar många gånger den ödmjukhet som det borde stå för. Jag vänder mig även mot att många av grupperna är mot medicinering av olika slag så som adhd-medicin.

Lev och låt leva...
Citera
2015-10-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Det där vill jag ha en källa på. Nu är jag inte med i AA utan NA och våra grupper i min stad får inte en spänn från någon. Jag hörde även att det blev ett jävla liv inom AA när en grupp hade fått subventionerad hyra från deras kommun.
Du blandar inte ihop detta med att en del kommuner kallar sina öppenvårdsprogram för "tolvstegsprogrammet". Något som inte är speciellt poppis inom AA/NA.
Sen apropå Stora boken. Vi har vår egna litteratur inom NA.

Googla själv, latmask. AA i Kumla lyfter 13500 i bidrag, det var den översta träffen när jag googlade "PDF kommun bidrag anonyma alkoholister".

http://www.kumla.se/download/18.5ed8...115/101021.pdf

Om du lägger en halvtimme hittar du miljoner till olika tolvstegsmöten.
Citera
2015-10-11, 16:59
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Googla själv, latmask. AA i Kumla lyfter 13500 i bidrag, det var den översta träffen när jag googlade "PDF kommun bidrag anonyma alkoholister".

http://www.kumla.se/download/18.5ed8...115/101021.pdf

Om du lägger en halvtimme hittar du miljoner till olika tolvstegsmöten.

Ok, för jävligt om dom inte följer traditionerna. Vet iaf att min hemmagrupp och gemenskapen (NA) här i stan gör det.
Hörde försvaret att det står "bör vara självförsörjande" i exemplet jag gav.
Citera
2015-10-11, 19:25
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisling

Grymt skrivet håller med i precis allt. Vi lever i en indvidualistisk tidsålder där vi uppmanas att alltid "tänka själva", göra det som "känns rätt" och "lita på vår magkänsla". Dom deviserna levde jag efter i mitt missbruk. Det förde mig till en punkt där jag hade att välja på att ställa mig på en tågräls eller ge upp mitt sätt att göra saker på och testa något andra påstod kunde hjälpa mig.
I dag är ofta min magkänsla att jag nog kommer att kunna kontrollera mitt knarkande i framtiden bara omständigheterna är dom rätta. Jag har hur mycket erfarenhet som helst av att det inte stämmer men ofta "känns det rätt". Så jag "underkastar" mig kan man väl säga. Tror att det är min chans att överleva och få ett värdigt liv.
Det betyder inte att jag håller med om precis allt vad terapeuter och andra med lång tid i programmet säger men jag förkastar ingenting på direkten heller och jag gör saker som inte omedelbart "känns rätt".
Sen tror jag precis som dig att det är livsviktigt för alla oavsett vilken väg man väljer att bli drogfri på att komma vidare någongång. Jag har sett folk med lång drogfrihet/nykterhet som aldrig får ordning på sina liv och mår miserabelt. Dom hoppar mellan terapiformer , medicinering och sociala insatser och jag vill bara skrika åt dom att skaffa sig ett jävla jobb.
Pratade en gång med en gammal alkis som jag tror hade varit på ett tvåsiffrigt antal behandlingar. Han hade haft massor med perioder med längre nykterhet men han tog återfall varje gång det "började gå bra". För mig var det rätt uppenbart att han söp in sig på en avgiftning och senare behandlingshem varje gång samhället eller flickvänner slutade imponeras av hans nykterhet allena och började ställa krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in