Citat:
Ursprungligen postat av The Master
En helt legitim fråga, det sägs ju att dom som väljer att lämna börjar inom en snar framtid att missbruka igen. Klandrar du mig för att jag är nyfiken?
Hej Master!
Jag har kollat runt bland mina gamla programpolare och de kan delas in i fyra kategorier:
1. Går fortfarande kvar i programmet och är nyktra/drogfria
2. Går inte kvar i programmet och är nyktra/drogfria
3. Går inte kvar i programmet och är inte nyktra/drogfria och missbrukar
4. Går inte kvar i programmet och använder alkohol som gentlemän (internt programskämt) och mår toppen.
Grupp 1. är svåra att behålla som vänner, många av dem önskar inget hellre än att jag ska ta ett åtefall, det vänder hela deras tillvaro upp och ner när jag berättar om mina erfarenheter! Speciellt när de vet hur min historia ser ut, jag var ganska trasig när jag kom kravlande till programmet. Vi har en sån här, han är snabb att önska kritiker ett återfall
Grupp 2 känns ganska vanlig. Många av dem skyndar sig att ursäkta sig att de inte är så aktiva i programmet längre och rabblar ett par floskler. Jag tillhörde länge denna kategori.
Tro utan arbete är död lovar boken! Bullshit säger jag, åren går och inget händer.
Kategori 3 är en sorglig historia, maktlösa inför allt och programmerat hjälplösa. "Ska börja gå på möten snart".
Kategori 4 är ofta unga och blivit inlurade via anhöriggrupper eller kontraktsvård.
De som väljer att lämna tar nog inte återfall i så stor utsträckning som du tror, Master! Många av vännerna jag spårat upp sades ha tagit återfall, men så var inte fallet, avhoppare antas helt enkelt ha tagit återfall.