2015-10-11, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag menar alltså sponsorns egna nykterhet.

Den kan man inte föra vidare.
Citera
2015-10-11, 11:50
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Den kan man inte föra vidare.
Suck. Det som avses i 12:e steget är följande: "Vi kan bara behålla det vi har genom att föra det vidare". Detta ska förstås så att sponsorn hjälper sig själv genom att hjälpa andra, d v s att sponsorn genom att vara sponsor hela tiden fortsätter att vara aktiv i programmet själv och därmed minskar risken för eget återfall.

Har du någon som helst erfarenhet av programmet?
Citera
2015-10-11, 12:08
Medlem
Citat:
Jag menar alltså sponsorns egna nykterhet.
Målet med stegen är att uppnå "en medveten kontakt med Gud, som vi själva uppfattade honom".
Citera
2015-10-11, 12:23
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Målet med stegen är att uppnå "en medveten kontakt med Gud, som vi själva uppfattade honom".
Målet med stegen är att bibehålla ett nyktert liv. Stegen är vägen, inte målet.

Såhär lyder steg 12:

12. När vi, som resultat av dessa steg, själva hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.

Programmet syftar inte till enbart nykterhet, utan till att förändra alkoholisten i grunden, så att denne blir medveten om varför den har missbrukat så att detta kan ändras. Ett livstilsprogram helt enkelt. Boken "Leva nykter" ska läsas Leva nykter och inte Leva nykter.

Steg 12 handlar om att den som har gått igenom programmet ska fortsätta jobba i programmet genom att hjälpa andra. Hela programmet bygger på en cyklisk tanke där alla medverkar på sitt sätt, på den nivå man befinner sig. Alla hjälper alla helt enkelt.

Sen passar detta givetvis inte alla. Så är det. Inte minst har många problem med att Gud nämns stup i kvarten, men man måste lära sig att förhålla sig till det på sitt eget personliga sätt.

Sen finns det givetvis individer inom AA/NA som agerar som allvetande envåldshärskare. Det har jag själv varit med om, men det är inte programmets fel, det är individens.
Citera
2015-10-11, 12:33
Bannlyst
Citat:
Suck. Det som avses i 12:e steget är följande: "Vi kan bara behålla det vi har genom att föra det vidare". Detta ska förstås så att sponsorn hjälper sig själv genom att hjälpa andra, d v s att sponsorn genom att vara sponsor hela tiden fortsätter att vara aktiv i programmet själv och därmed minskar risken för eget återfall.

Har du någon som helst erfarenhet av programmet?

Citat:
Det är 12-stegsprogrammet man skall föra vidare, inte nykterheten, detta görs i det 12:e steget då man blir sponsor.

Steg 12. När vi, som resultat av dessa steg, själva hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister ...

Sucka på du om de känns bättre, men du missar vad som skall föras vidare. Nykterhet kan bli en möjlig, men statistiskt osannolik, konsekvens av att föra "budskapet vidare".

Alla XA-grupper har 12-stegsprogram. Anonyma överätare eller sockerberoende gör ingen skillnad på universalmetoden, som är tron på den högre makten som är en annan än du själv.

Alla skall vi inse att vi är maktlösa utan den högre makten. Den högre makten sägs kunna vara i princip vad/vem som helst, men symboliskt representerar den överheten under vilken vi skall underkasta oss.

Kan man bara behålla det man har genom att föra det vidare? Stämmer det verkligen? Är detta en sanning eller en dikotomi?
Citera
2015-10-11, 12:44
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Sucka på du om de känns bättre, men du missar vad som skall föras vidare. Nykterhet kan bli en möjlig, men statistiskt osannolik, konsekvens av att föra "budskapet vidare".

Alla XA-grupper har 12-stegsprogram. Anonyma överätare eller sockerberoende gör ingen skillnad på universalmetoden, som är tron på den högre makten som är en annan än du själv.

Alla skall vi inse att vi är maktlösa utan den högre makten. Den högre makten sägs kunna vara i princip vad/vem som helst, men symboliskt representerar den överheten under vilken vi skall underkasta oss.

Kan man bara behålla det man har genom att föra det vidare? Stämmer det verkligen? Är detta en sanning eller en dikotomi?
Gott så. Äntligen lite kritik av substans. Nu kritiserar du programmets förmåga.

Detta är sannolikt högst individuellt. En sak fungerar inte för alla. Dock har tolvstegsprogrammen visat sig relativt framgångsrika. Och syftet med behandling av beroende är väl trots allt att den som genomgår detta ska bli fri från sitt beroende? Kan vi vara överens om detta?

Kan man bara behålla det man har genom att föra det vidare? En bra fråga. Jag vet inte ärligt talat. Men, tanken med detta bygger ju på ren psykologi. Att vi som personer mår bättre av att hjälpa andra. Eller försöka hjälpa om du så vill. Utöver detta är tanken med steg 12 att den som har gjort stegen inte bara ska lägga av och tro att allt är frid och fröjd, utan ska, genom andra, fortsätta att jobba i stegen. Detta har, förhoppningsvis, en dubbelverkande effekt, sponsorn fortsätter jobba i stegen, samtidigt som han hjälper en som är ny i stegen.

Det där med "en annan makt högre än du själv" är även det psykologi. Det handlar om att släppa alltför höga krav på sig själv. I princip skulle det kunna stå: "Acceptera shit happens". Det handlar om att lära sig att acceptera att saker händer utom vår kontroll och att vi ska sluta noja över detta, för om vi nojar över det vi inte kan kontrollera uppnår vi bara ett dåligt mående, utan resultat.
Citera
2015-10-11, 13:29
Bannlyst
Citat:
En sak fungerar inte för alla. Dock har tolvstegsprogrammen visat sig relativt framgångsrika. Och syftet med behandling av beroende är väl trots allt att den som genomgår detta ska bli fri från sitt beroende? Kan vi vara överens om detta?

Nej att bli fri från beroende är inte syftet, de yttre ramarna må göra gällande detta, dock finns en
"underkastelse under en högre makt" programmering till lydnad under storebror inbäddat.

Det är det som är den verkliga övergripande avsikten med 12-stegsprogrammering.

Tolvstegsprogram har väl inte visat sig framgångsrika utan tvärtom ganska värdelösa på det de sägs avse att bota. De funkar dock bra för att få folk att sluta tänka självständigt o bli lydiga "hen".
Senast redigerad av Jesuischarlie 2015-10-11 kl. 13:47.
Citera
2015-10-11, 14:16
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Nej att bli fri från beroende är inte syftet, de yttre ramarna må göra gällande detta, dock finns en
"underkastelse under en högre makt" programmering till lydnad under storebror inbäddat.

Nej det handlar om att bli kvitt den mentala besattheten av att dricka/använda och det funkar för många av dom som följer programmet. Vägen dit handlar mycket om att sluta bete sig egoistiskt och självcentrerat. Ingen i programmet tror att det hjälper att sitta och be och låta gud fixa biffen.
"mod att förändra"
Citera
2015-10-11, 14:37
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:

Tolvstegsprogram har väl inte visat sig framgångsrika utan tvärtom ganska värdelösa på det de sägs avse att bota. De funkar dock bra för att få folk att sluta tänka självständigt o bli lydiga "hen".
Då är vi tillbaka på konspirationsteorierna och jag får kontra med: Vad har rörelserna och individerna att vinna på att andra "underkastar sig en högre makt"? Om jag som aktiv i programmet är sponsor, vad ska jag personligen vinna på att min sponsee "underkastar sig en högre makt"? Vad är min drivkraft, med din teori?
Citera
2015-10-11, 14:50
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Jag är alkis, inte knarkare, men det vet du så gör dej inte dummare än vad du är.

Skydda XA, hur skyddar anonymiteten XA och mot vad?
Aynomiteten skyddar XA genom att ingen kan säga sig vara medlem i och därmed företräda organisationen. Detta fungerar ganska effektivt och vi ser ofta exempel på detta när diverse knäppskallar avfärdas som enskilda individer som inte kan sägas representera XA som helhet.
Citera
2015-10-11, 14:54
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Aynomiteten skyddar XA genom att ingen kan säga sig vara medlem i och därmed företräda organisationen. Detta fungerar ganska effektivt och vi ser ofta exempel på detta när diverse knäppskallar avfärdas som enskilda individer som inte kan sägas representera XA som helhet.
Säga sig vara medlem kan man naturligtvis göra, däremot har ingen mandat att företräda organisationen som sådan. Du är medveten om att det finns öppna möten, där vem som helst är välkommen, så att det inte skulle finnas möjlighet till insyn är ju inte sant.
Citera
2015-10-11, 15:16
Bannlyst
Citat:
Då är vi tillbaka på konspirationsteorierna och jag får kontra med: Vad har rörelserna och individerna att vinna på att andra "underkastar sig en högre makt"? Om jag som aktiv i programmet är sponsor, vad ska jag personligen vinna på att min sponsee "underkastar sig en högre makt"? Vad är min drivkraft, med din teori?

Det är inte rörelsen o individerna utan de som är grundarna till dessa rörelser/sekter, som har ett syfte med att massorna underkastar sig, enskilda kan visserligen ha personliga syften.

12-stegsprogrammet används som en universalfix, "one size fits all", som appliceras på alkoholister, sockerberoende, crossdressers, vuxna barn från dysfunktionella familjer, sexmissbrukare, överätare, spelmissbrukare m.fl.

Det är alltså 12-steg som är den gemensamma länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in