2015-10-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad du glömmer bort är att priset du betalar är inte kostnaden.

Det är kostnadsökningen som är mest intressant, inte prisökningen i förhållande till nettolönen.
Vi säger att du i dag betalar räntekostnader som motsvarar ett lån på två miljoner till 2 % ränta, amorteringsfritt lån med rörlig ränta. Nu går räntan ner till 0,1 %. Är du redo att öka ditt lån till 40 miljoner?
2015-10-09, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Man kan lätt få för sig att det är ett gäng tonåringar som sitter här och gissar sig fram till hur saker fungerar. Styrelsen har väldigt fria tyglar när det gäller månadsavgiften, att den måste sänkas om föreningen går med vinst kan säkert stå i en förenings stadgar men det är inget tvång. Jag har själv flyttat ifrån en förening med låg avgift men uppenbara fel i huvudet på styrelsemedlemmar som fullständigt ignorerade frågor rörande underhåll av fasaden - till och med när det rasade bitar av puts ner på gatan... Vad jag hörde höjde de avgiften med 30 % någon månad efter jag flyttade, och ytterligare 20 % en tid senare. Jag förmodar att det kom in nya styrelsemedlemmar med mer än mellanstadieutbildning i bakfickan.

Ditt argument för varför den citerade meningen är fel står i meningen efter. Vad som sägs är alltså att den vanlige köparen helt enkelt inte går igenom föreningens ekonomi på ett ordentligt sätt. Knappast underligt, då gemene man helt enkelt inte förstår vad som står då de aldrig försökt sätta sig in i det. Man ska inte underskatta hur oinsatta människor är, ens när det gäller saker som är mycket viktiga för dem. Ibland kan jag misstänka att folk väljer att blunda, likt barn när de ser något läskigt på TV, i ett försökt att komma undan. Syns det inte så finns det inte.
Jag antar att du själv är tonåring eftersom du gissar så dåligt, själv är jag 40+ och har suttit i en BRF-styrlelse ett antal år.
Man behöver bara läsa årsredovisningen för att få en god inblick i föreningens ekonomi och prata med styrelsen, det är därför ett felaktigt påstående, vad dom menar med grundlig genomgång är en annan sak.

Edit.
Styrelsen medlemmar betalar själva avgift, det ligger därför i deras intresse att ha en så låg avgift som föreningens ekonomi tillåter, det är en fördel med BRF jämfört med hyresrätt, men visst finns den illa skötta föreningar, våra styrelseordförande är ingen klippa direkt.
Senast redigerad av kroppskultur 2015-10-09 kl. 16:58.
2015-10-09, 16:58
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

Det är kostnadsökningen som är mest intressant, inte prisökningen i förhållande till nettolönen.
Vad du glömmer bort att hushållen har andra kostnader än lån, både skatter och avgifter kommer öka framöver, plockas ränteavdraget bort eller försämras stiger även lånekostnaderna.
2015-10-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag antar att du själv är tonåring eftersom du gissar så dåligt, själv är jag 40+ och har suttit i en BRF-styrlelse ett antal år.
Man behöver bara läsa årsredovisningen för att få en god inblick i föreningens ekonomi och prata med styrelsen, det är därför ett felaktigt påstående, vad dom menar med grundlig genomgång är en annan sak.
I dina inlägg beskriver du idealsituationer, men verkligheten ser annorlunda ut i alldeles för många föreningar. Du menar att det är ett felaktigt påstående, jag menar att det är korrekt eftersom att den vanlige köparen, som det talas om, inte är kapabel att tolka en årsredovisning.

Våra förutfattade meningar om gemene man baseras på erfarenheter, och jag förmodar att dina erfarenheter är mer positiva än mina För att fortsätta gissningsleken, har du bott där du bor en längre tid? Har man suttit i styrelsen i en förening full med bra folk i många år är det nog lättare att förutsätta att andra föreningar fungerar som det ska än om man hamnat hos samma slags fullblodsidioter som jag. Se skräckhistoria i mitt tidigare inlägg som exempel.
2015-10-09, 17:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vad du glömmer bort att hushållen har andra kostnader än lån, både skatter och avgifter kommer öka framöver, plockas ränteavdraget bort eller försämras stiger även lånekostnaderna.
Inse att det inte kommer tas bort över en natt. Det är rent drömmande rent ut sagt.

Politikerna skulle aldrig våga göra för mycket ändringar på en gång.

Amorteringskraven börjar det med, men det kommer dröja länge innan man petar i räntavdragen.

Och gör man det kommer man kompensera med något annat.
2015-10-09, 17:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camlon
Bristen trenger ikke å bli bygget bort. Med markedsleie så vil det bli lønnsomt for folk å leie ut deler av sitt hus. De som har billige store leiligheter vil måtte flytte til mindre leiligheter, eller leie ut deler av sin leilighet.

På denne måten kan man øke befolkningstettheten, og dermed kjøle ned boligmarkedet.

Jaha och vad händer sen då folk fått flytta ifrån stockholm, pensionärerna från sina hypotetiskt enorma lägenheter och massor av folk tränger ihop sig i folks villakällare eller träbaracker kallat attefallshus?
Det kommer 2000 invandrare per dag och sen är vi i samma situation igen snart fast då har massor av folk fått lika dålig boendestandard och höjda hyror som i u-landet Norge istället. Det blir alltså sämre.
Vi vill inte ha norges bostadsmarknad i Sverge och bo i hyblar i folks lyhörda källare och lever tätt inpå som på 1700-talets bondesverige och ha göra med privata utleiere där vissa har jobbig personlighet och slicka röv på medans vissa andra är bättre.
Dessutom har man alltid kunnat hyra ut sin källare i Sverige men vi har bostadsbrist endå och inte lika många gör det.
Norge har ju nästan bara källarlägenheter till utleie på finn.no till utleie förutom i Centrala Oslo eller midnre del av centrala drammen. När jag bodde så engång i Sverige var det extremt lyhört och man härde varje steg från dom ovanför ner till leiligheten. Det är ju inte så att dom isolerar sin utleie leilighet eller så. Ett u-land har en sån bostadsmarknad.

Högern har alltid velat knegarna ska bo i träbaracker eller skjul som statare. ALLTID i alla tider.
Senast redigerad av slemhog 2015-10-09 kl. 17:17.
2015-10-09, 17:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Inse att det inte kommer tas bort över en natt. Det är rent drömmande rent ut sagt.

Politikerna skulle aldrig våga göra för mycket ändringar på en gång.

Amorteringskraven börjar det med, men det kommer dröja länge innan man petar i räntavdragen.

Och gör man det kommer man kompensera med något annat.
Staten kommer rätt snabbt börja öka skatteintäktrerna och skuldsättningen privat börjar spåra ur, jag tror du kommer få en kalldusch som många andra.
2015-10-09, 17:17
Medlem
Citat:
Om kassan växer för mycket utan planerade dyra underhåll så är det ett felaktigt agerande.
Felaktigt agerande Ja.. men verkar på dig som om det vore olagligt, har du nån länk som bekräftar vad du påstår?
2015-10-09, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Kan någon förklara för mig vart folk ska bo istället? Om de avstår från att köpa en bostadsrätt måste de ju ändå bo någonstans. Men hyresrätter finns det inte gott om, och gatan är inget vidare alternativ.

Enda sättet jag får det till en bubbla är på grund av dessa "förståsigpåare" som skrämmer folk. Det är dessa politiker, hobbyekonomer, korkade ekonomer etc som skapar en oro på marknaden.

Som jag nyss skrev, var bor det desperata låneglada folket nu, i fågelholkar? Varför lämnar du golv, vägg och tak för att bo på gatan? Är det verkligen det enda alternativet som finns?

Du tror inte på några bubblor tydligen. Världens sammantaget mest skuldsatta folk svenskarna har ändå lyckats att undvika en bo-bubbla? Det är orimligt.
2015-10-09, 17:20
Medlem
Citat:

Och den kostnaden kan du inte själv styra.. när banken höjer räntan e det bara till att gilla läget.
2015-10-09, 17:25
Medlem
Citat:
Styrelsen medlemmar betalar själva avgift, det ligger därför i deras intresse att ha en så låg avgift som föreningens ekonomi tillåter, det är en fördel med BRF jämfört med hyresrätt

?
Jaha, så jag som äger ett hyreshus vill ha så hög avgift som möjligt då eller?
2015-10-09, 17:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Staten kommer rätt snabbt börja öka skatteintäktrerna och skuldsättningen privat börjar spåra ur, jag tror du kommer få en kalldusch som många andra.
Vad har staten att tjäna på att höja arbetslösheten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in