2015-10-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USSAR
det är sinnessjukt att människor slåss mot varandra om att köpa miljoner i skuld för nåt som går att hyra för 7.000 i månaden. Vill likna detta vid nigeriabreven eller blocket lurendrejeri. Torskarna nappar direkt verkar det som.
det är ganska lätt att förstå att "miljonärerna" börjar vakna och inse att guldet blir till sand närsom men skyttegravarna är så djupt grävda att de kan inte komma upp ur dem. Mitt råd till er är att spara sista kulan nu när vi snackar överlevnad för det kommer inte vara en trevlig tid för er POWs framöver.

bubblan är på väg att explodera och de enda vinnarna är de högst upp på pyramiden som i alla andra spel.

Ja helt sjukt.. de lånar miljoner för att få "rätt till att bo" sedan en avgift på toppen av detta.. är så sanslöst sjukt att det inte går att förklara för någon från annat land

Tänk om de lagt 3 miljoner på utdelningsaktier istället, då hade de fått 150 000:- i näven år ut och år in.
2015-10-09, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Ivar.

Vad är det ens som pekar på att många hushåll kommer få problem vid en höjning av räntan?

Men nu är det inte bara räntorna som höjs, vänsterregeringen höjer skatterna på ALLT, du kommer få mindre i lön eftersom du får höjd skatt, det blir dyrare att tanka bilen, dyrare med el, om bensin och el blir dyrare så kommer allt som säljs bli dyrare eftersom butikerna måste betala mer för leveranser, mer för el, mer skatt för sin personal.

Lägg på sänkta ränteavdrag, sedan är det väl bara en tidsfråga innan vänstermupparna kommer med en fastighetsskatt oxå

Grattis Sverige
2015-10-09, 10:56
Medlem
kurt-sunes avatar
"Därför har det aldrig varit billigare att bo i Stockholm".

http://www.di.se/artiklar/2015/10/8/darfor-har-det-aldrig-varit-billigare-att-bo-i-stockholm/

Men bubbelbabblarna har som vanligt inte gjort kalkylen och tagit med alternativkostnaderna...

Citat:
Ekonomiprofessorn Harry Flam vid Stockholms universitet hittar samma stöd för prisrallyt när han undersöker vad de alternativa kostnaderna för bolånetagare i Stockholm skulle vara. Snitthyran för en nyproducerad hyresrätt ligger på 2.400 kronor per kvadratmeter. Därmed skulle dagens genomsnittspris på 88.000 kronor per kvadratmeter vara motiverat vid en bolåneränta på 5,7 procent – betydligt mer än dagens snittränta för bolånetagare.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-10-09 kl. 11:01.
2015-10-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
"Därför har det aldrig varit billigare att bo i Stockholm".

http://www.di.se/artiklar/2015/10/8/darfor-har-det-aldrig-varit-billigare-att-bo-i-stockholm/

Men bubbelbabblarna har som vanligt inte gjort kalkylen och tagit med alternativkostnaderna...

Jo kom igen när räntat stigit 1-2% kul med ett 4 miljonerslån då när man måste punga ut med 5-6 tusen mer i månaden, men iofs så har väl dessa personer sparat 5-6 tusen i månaden under denna period annars har de ju faktikst inte råd med boendet de bor i
2015-10-09, 11:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo kom igen när räntat stigit 1-2% kul med ett 4 miljonerslån då när man måste punga ut med 5-6 tusen mer i månaden, men iofs så har väl dessa personer sparat 5-6 tusen i månaden under denna period annars har de ju faktikst inte råd med boendet de bor i

Harry Flam kom ju fram till att dagens pris på 88 k /m^2 var motiverat ända upp till 5,7% ränta. Det är en TREDUBBLING av räntenivåerna.

"Inte så kul att betala mer" Vad kostar hyresrätten? Och får du en sådan?

Du är precis som alla andra bubbelbabblare, du ser inte att det inte finns alternativ att tillgå i sthlm exempelvis. Och de alternativ som finns är mycket dyrare än att äga själv.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-10-09 kl. 11:13.
2015-10-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Harry Flam kom ju fram till att dagens pris på 88 k /m^2 var motiverat ända upp till 5,7% ränta. Det är en TREDUBBLING av räntenivåerna.

"Inte så kul att betala mer" Vad kostar hyresrätten? Och får du en sådan?

Du är precis som alla andra bubbelbabblare, du ser inte att det inte finns alternativ att tillgå i sthlm exempelvis. Och de alternativ som finns är mycket dyrare än att äga själv.

Så då förmodar jag att ni bolånetorskar sparar 5,7% av er inkomst för framtida räntehöjningar då.

En hyresrätt där jag bor kan kosta 4-7 tusen i månaden.

Men medge att det inte låter speciellt smart att betala miljontals kronor för att få "rätt till att bo"?
Inte nog med att du sitter i bankens knä och inte kan styra vilka framtida räntor det blir, utan du sitter även med föreningens skulder.

Hade besök från Spanien en gång och när jag berättade att man först köper sin lägenhet för att sedan betala en hög avgift var månad så trodde hon inte mig, att nån hundring i månaden skulle gå till framtida renoveringar och sådant var hon på det klara med men att många tusen i månaden skulle betalas in år ut och år in fick jag henne aldrig till att riktigt förstå.

Att folk sedan betalar många miljoner för att "få rätt att bo" i en frigolitlåda med IKEAkök är ju så korkat så jag kommer aldrig kunna förstå det
2015-10-09, 12:10
Medlem
Intelligensreserven i Sverige räknar ju _aldrig_ med föreningslån på lägenhetens pris, inklusive bankerna. Vilket betyder att det slår dubbelt om räntorna går upp. För lägenhetenslånet är på mer än man betalat.

I Norge är dom mer konsekventa (för en gångs skull). Föreningslånet räknas ALLTID med i bostadens totalpris. Av detta totalpris måste man lägga 15% kontantinsats...

Så om man köper en lägenhet för 3M med 2M i föreningslån, så måste man alltså lägga 750k kontant även om lägenheten (ser ut att) kosta 3M. Eftersom den egentligen kostar 5M. Logiskt...

Att Sverige inte fattat detta ännu är något som också visar på att allt inte står rätt till.
2015-10-09, 12:15
Medlem
Citat:
Så då förmodar jag att ni bolånetorskar sparar 5,7% av er inkomst för framtida räntehöjningar då.

Men medge att det inte låter speciellt smart att betala miljontals kronor för att få "rätt till att bo"?
Inte nog med att du sitter i bankens knä och inte kan styra vilka framtida räntor det blir, utan du sitter även med föreningens skulder.

Hade besök från Spanien en gång och när jag berättade att man först köper sin lägenhet för att sedan betala en hög avgift var månad så trodde hon inte mig, att nån hundring i månaden skulle gå till framtida renoveringar och sådant var hon på det klara med men att många tusen i månaden skulle betalas in år ut och år in fick jag henne aldrig till att riktigt förstå.

Att folk sedan betalar många miljoner för att "få rätt att bo" i en frigolitlåda med IKEAkök är ju så korkat så jag kommer aldrig kunna förstå det

Jag förstår att folk kan tycka olika i den här tråden. Det är bara att se hur stor tråden har blivit. Vad jag däremot inte förstår är varför folk, typ som du, spyr ut något du antingen knappt förstår eller förstår men medvetet ändå väljer att göra på det viset.

Ja det är fel av byggbolagen att fortsätta med att sälja lägenheter där föreningen också har lån eftersom det inte längre finns skattemässigt fördelar att göra på det viset. Allt för att driva upp försäljningspriset på bostadsrätterna.

"Men medge att det inte låter speciellt smart att betala miljontals kronor för att få "rätt till att bo"?
"

Tror du att ägarlägenheter i Spanien är gratis? Att de som köper där bara cashar sin ägarlägenhet? Att bankerna inte är inne i den marknaden i Spanien?

"Hade besök från Spanien en gång och när jag berättade att man först köper sin lägenhet för att sedan betala en hög avgift var månad så trodde hon inte mig, att nån hundring i månaden skulle gå till framtida renoveringar och sådant var hon på det klara med men att många tusen i månaden skulle betalas in år ut och år in fick jag henne aldrig till att riktigt förstå."

En bostadsrättsförening har inget vinstintresse. Tror du lägenheter beroende på upplåtelseform kräver olika mycket fastighetsförvaltning/renoveringar/underhåll?

Man betalar inte rätt för att bo som du uttrycker det. Man är delägare i en förening som äger fastigheten. Det är mycket mer än att "ha rätt att bo" som du uttrycker det.
2015-10-09, 12:55
Medlem
Bostadsrätter tycker jag är en sjuk företeelse, men sen är vi ju i kommunistland. Folk ska få känslan att de äger ngt men i själva verket betalar de ett lån till banken för att FÅ rätten(därav bostadsRÄTT) att bo och sedan så måste de även betala för föreningarnas lån! Jag tror inte att Spanjorer ligger i närheten av den belåningsgrad Svenskarna gör.

Detta är ju helt bisarrt:
http://cornucopia.cornubot.se/2015/10/ekobyradhuset-gick-for-11-110-000-sek.html
2015-10-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja dina marknadshyror ska säkert bygga bort bristen när det kommer 2000 invandrare per dag nu, 700 000 per år+ lika många anhöringinvandrare . En 8-10 dubbling mot förra årets vansinniga rekord.
Vi har marknadshyror på nyproduktion nu i form av presumtionshyror i 15 år så dom kan betala av huset med på den tiden och bostadsrätter har alltid haft fritt pris och marknadspris endå byggs det bara 40 000 bostäder per år. Varför är det brist på bostadsrätter när det redan är marknadspris? Det borde byggas 5-10 ggr mer bostadsrätter med marknadshyror så folk kunde köpa billigt.
Bristen trenger ikke å bli bygget bort. Med markedsleie så vil det bli lønnsomt for folk å leie ut deler av sitt hus. De som har billige store leiligheter vil måtte flytte til mindre leiligheter, eller leie ut deler av sin leilighet.

På denne måten kan man øke befolkningstettheten, og dermed kjøle ned boligmarkedet.
2015-10-09, 13:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Problemet med dig är att du jämföra buschen där du själv bor med sthlmsområdet. Det är äpplen och bananer.

En bostadsrätt i Falköping kan man köpa för 25 000 kt medan i sthlm får man betala miljoner för exakt samma standard och bostad.

Men det är miljoner som är kostnaden, utan det är RÄNTAN på miljoner. Och det blir för att vara exakt 875 kr i månaden per lånad miljon idag. Skillnaden mellan falköping och sthlm bli trots sthlms miljonpriser ändå bara någon enstaka tusenlapp i skillnad i boendekostnader.
2015-10-09, 13:22
Medlem
Kan någon förklara för mig vart folk ska bo istället? Om de avstår från att köpa en bostadsrätt måste de ju ändå bo någonstans. Men hyresrätter finns det inte gott om, och gatan är inget vidare alternativ.

Enda sättet jag får det till en bubbla är på grund av dessa "förståsigpåare" som skrämmer folk. Det är dessa politiker, hobbyekonomer, korkade ekonomer etc som skapar en oro på marknaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in