Man kan lätt få för sig att det är ett gäng tonåringar som sitter här och gissar sig fram till hur saker fungerar. Styrelsen har väldigt fria tyglar när det gäller månadsavgiften, att den måste sänkas om föreningen går med vinst kan säkert stå i en förenings stadgar men det är inget tvång. Jag har själv flyttat ifrån en förening med låg avgift men uppenbara fel i huvudet på styrelsemedlemmar som fullständigt ignorerade frågor rörande underhåll av fasaden - till och med när det rasade bitar av puts ner på gatan... Vad jag hörde höjde de avgiften med 30 % någon månad efter jag flyttade, och ytterligare 20 % en tid senare. Jag förmodar att det kom in nya styrelsemedlemmar med mer än mellanstadieutbildning i bakfickan.
Citat:
Ursprungligen postat av
kroppskultur
Detta är också fel
Genom att läsa årsredovisningen och prata med styrelsen kan man göra en hyffsad prognos, naturligtvis inte 100 procentig.
Ditt argument för varför den citerade meningen är fel står i meningen efter. Vad som sägs är alltså att den vanlige köparen helt enkelt inte går igenom föreningens ekonomi på ett ordentligt sätt. Knappast underligt, då gemene man helt enkelt inte förstår vad som står då de aldrig försökt sätta sig in i det. Man ska inte underskatta hur oinsatta människor är, ens när det gäller saker som är mycket viktiga för dem. Ibland kan jag misstänka att folk väljer att blunda, likt barn när de ser något läskigt på TV, i ett försökt att komma undan. Syns det inte så finns det inte.