Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Harry Flam kom ju fram till att dagens pris på 88 k /m^2 var motiverat ända upp till 5,7% ränta. Det är en TREDUBBLING av räntenivåerna.
"Inte så kul att betala mer" Vad kostar hyresrätten? Och får du en sådan?
Du är precis som alla andra bubbelbabblare, du ser inte att det inte finns alternativ att tillgå i sthlm exempelvis. Och de alternativ som finns är mycket dyrare än att äga själv.
Så då förmodar jag att ni bolånetorskar sparar 5,7% av er inkomst för framtida räntehöjningar då.
En hyresrätt där jag bor kan kosta 4-7 tusen i månaden.
Men medge att det inte låter speciellt smart att betala miljontals kronor för att få "rätt till att bo"?
Inte nog med att du sitter i bankens knä och inte kan styra vilka framtida räntor det blir, utan du sitter även med föreningens skulder.
Hade besök från Spanien en gång och när jag berättade att man först köper sin lägenhet för att sedan betala en hög avgift var månad så trodde hon inte mig, att nån hundring i månaden skulle gå till framtida renoveringar och sådant var hon på det klara med men att många tusen i månaden skulle betalas in år ut och år in fick jag henne aldrig till att riktigt förstå.
Att folk sedan betalar många miljoner för att "få rätt att bo" i en frigolitlåda med IKEAkök är ju så korkat så jag kommer aldrig kunna förstå det