2015-10-07, 19:56
Medlem
robomans avatar
Oktoberprojekt: roboman går omvägar kring skräck!
Filmer vars gemensamma nämnare är inslag av skräck, inte att filmerna är renodlade skräckfilmer. Tillräckliga inslag för att "skräck" ska bli en av genrerna som nämns på filmtipset. Det är enda kravet.

Film #4: Ravenous (1999)
Western-skräckis. Bara tanken lät lite B, tyckte jag. Rekommenderad tvåa på filmtipset. 46 på metacritic. Men samtidigt 7,1 på IMDB. Intressant.

Ravenous var en film som överraskade. Kortfattat kan man beskriva den som blodig och brutal, men samtidigt lekfull och lättsam. Den höll tittaren ständigt ett steg ifrån att kunna förutspå händelseutvecklingen, och dess premiss var väldigt intressant. Vackert filmad och ett helt underbart soundtrack som starkt bidrar till den lättsamma stämningen, kannibaltemat till trots.

Jag rekommenderar verkligen Ravenous till alla som inte är äckelmagade. Den är stämplad som skräckfilm men jag skulle kanske snarare vilja ha in den som någon slags "black comedy thriller". Och se för allt i världen soundtracket som något positivt, för det är toppen!
Betyg 4/6

EDIT: Ah, wikipedia beskriver den visst redan som "black comedy horror film and satire". Bra. Rimligt.
Citera
2015-10-07, 20:28
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Oktoberprojekt: roboman går omvägar kring skräck!
Filmer vars gemensamma nämnare är inslag av skräck, inte att filmerna är renodlade skräckfilmer. Tillräckliga inslag för att "skräck" ska bli en av genrerna som nämns på filmtipset. Det är enda kravet.

Western-skräckis. Bara tanken lät lite B, tyckte jag. Rekommenderad tvåa på filmtipset. 46 på metacritic. Men samtidigt 7,1 på IMDB. Intressant.

Ravenous var en film som överraskade. Kortfattat kan man beskriva den som blodig och brutal, men samtidigt lekfull och lättsam. Den höll tittaren ständigt ett steg ifrån att kunna förutspå händelseutvecklingen, och dess premiss var väldigt intressant. Vackert filmad och ett helt underbart soundtrack som starkt bidrar till den lättsamma stämningen, kannibaltemat till trots.

Jag rekommenderar verkligen Ravenous till alla som inte är äckelmagade. Den är stämplad som skräckfilm men jag skulle kanske snarare vilja ha in den som någon slags "black comedy thriller". Och se för allt i världen soundtracket som något positivt, för det är toppen!
Betyg 4/6

EDIT: Ah, wikipedia beskriver den visst redan som "black comedy horror film and satire". Bra. Rimligt.
Ravenous är fantastiskt bra - och som sagt originell!
Citera
2015-10-07, 20:51
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman

En av 90-talets absolut bästa filmer i mina ögon. Helt briljant!
Citera
2015-10-08, 07:26
Medlem
Dr_Dollars avatar
Everest 2015

Årets mest spännande film

Detta har jag sett, och läst en del...men enligt mig var den inte alls så värst spännande.
Lite förutsägbar för min smak.

Effekterna och musiken var riktigt riktigt bra dock.

2/5
Citera
2015-10-08, 07:42
Medlem
SkrXcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koruptus
Tja. Såg filmen "La Haine" (Hate) här om dagen. Fransk film från 95 med en tonårig Vincent Cassel i huvudrollen. Filmen är i svartvitt vilket skrämde mig lite i början, men bra kvalité fanns i alla fall att hitta.

Filmen handlar om 24 timmar av tre förortsgrabbars liv, precis efter ett ordentligt uppror. Förutom att filmen är baserad på en verklig händelse är den också väldigt coolt filmad med många roliga inslag.

Betyg: 9/10

Filmen finns med engelska och t.om. Svenska subtitles, och jag som inte förstår ett ord franska skrattade riktigt mycket. Rekommenderas starkt!
Riktigt bra film och man dras snabbt in i de tre ungdomarna man får följa den korta men händelsefyllda perioden. Slutet golvar en helt.

Visste däremot inte om att det var en verklig händelse som det baserades på så ska kolla upp det direkt!
Citera
2015-10-08, 11:53
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrXc
Riktigt bra film och man dras snabbt in i de tre ungdomarna man får följa den korta men händelsefyllda perioden. Slutet golvar en helt.

Visste däremot inte om att det var en verklig händelse som det baserades på så ska kolla upp det direkt!
Instämmer! Jävligt stark rulle!
Citera
2015-10-08, 14:11
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Southpaw (2015)

Boxaren Billy Hope har världsmästarbältet runt midjan och står på toppen av världen när en hemsk olycka tar ifrån han familjen, huset och själva grunden han byggt sitt liv på. Lägre än han någonsin varit måste han nu jobba sin väg uppåt igen.

Ja, det här var ju ingen solskenshistoria direkt. Motgångarna tar aldrig slut för stackars Billy Hope och vi tittare får se det mesta av hans förfall från hans förtvivlade dotters perspektiv - något som adderar ytterligare misär till känslospektrat. En film man mår lite dåligt av helt enkelt. Historien är rättfram, oorginell och förutsägbar, till det kan vi lägga ytliga karaktärer (Hope undantaget), lite ologiska saker och inte helt övertygande boxningsscener. Scenerna i ringen är bra dock när kameran är närgången, svettet och blodet sprutar och Jake Gyllenhaal är totalt bindgalen - förstår bara inte hur svårt det kan vara att plocka bort dom uppenbara fejkslagen och sen tona ner lite på dom hundratals slag som alla skulle generera en direkt knock i verkligheten.

Men jag gillade den trots allt, en hel del faktiskt. Mycket kan krediteras Jake Gyllenhaal som uppenbarligen bott på gymmet och levt på kvarg inför rollen - han leverar ännu en stark insats och visar vilken sjujäkla skådis han är numera. Relationen med dottern och hans kamp för upprättelse gör filmen intressant för min del, tillsammans med den realistiska och skitiga känslan.

Soundtracket är fantastiskt. James Horner lämnade in med flaggan i topp med denna hans sista film. Dom fina stråkarna i bakgrunden förhöjer känslorna och skapar en förträfflig atmosfär filmen igenom. Sen har vi Eminem (som var tänkt att spela huvudrollen) som bidrar med ett par grymma specialskrivna låtar som passar in till underdog-känslan.

Amerika älskar sina boxningsfilmer och denna bidrar inte med något unikt till utbudet som finns. Men med fantastiskt skådespel av Jake Gyllenhaal och en jordnära och mänsklig ton vinner den över åtminstone mig. Rocky (1976) står dock fortfarande ohotad högst upp på tronen. 3/5
Citera
2015-10-08, 17:13
Medlem
Merwinnas avatar
Forever Amber från 1947. Fin film som dock inte följer boken särskilt bra, plus att mycket inte förklaras såsom det görs i boken (t.ex. Ambers ursprung och varför hon blev föräldralös), så har man läst den så kan man bli lite besviken. Men nu handlar min recension endast om filmen som sådan.

När filmen börjar är Amber en 16-årig föräldralös flicka på landet, som hennes förmyndare - en värdshusvärd och hans hustru - vill gifta bort med en bonde. Men hon vet att hennes skönhet och förmåga att manipulera människor, kan ge henne ett - i hennes eget tycke - bättre liv. Så hon hänger sig på en ung man som är gäst på värdshuset, och förmår honom att hjälpa henne att rymma med honom till London.

Där tar hennes karriär som älskarinna och kurtisan snart fart. Hon drar sig inte från några knep, något utnyttjande eller någon förslagenhet... tills hon blir självaste Kung Charles II:s älskarinna - han med spaniel-hundarna. (Här kom jag av någon osökt anledning att tänka på Sofia f.d. Hellqvist... men det måste vara en tillfällighet såklart! ) Dock upphör Amber aldrig att älska Bruce, mannen som tog med henne till London, och då och då korsas deras vägar. Det är mycket, mycket dekadent vid hovet, men det finns även hopp som i den hälsosamme Bruce, som vill ta sig bort ifrån allt det korrupta - inklusive Amber...

1600-talsvärlden är perfekt skapad och utförd här. Vi får ta del av händelser som Pesten i London 1665 och den Stora Branden i London 1666 - förutom Charles II:s hov, som sagt. Det är vackra människor, påkostade dräkter, konstnärligt foto, och många välgjorda sceniska moment som t.ex. duellscenen i gryningen, balscener o.s.v..

Ger den 8/10.
Senast redigerad av Merwinna 2015-10-08 kl. 17:22.
Citera
2015-10-08, 18:19
Medlem
saggesalivs avatar
Hallå mitt käraste filmforum på flashback, det har varit ett tag sedan. Jag har haft ett ganska långt uppehåll från film, försökt hitta mig själv och läst böcker de senaste månaderna. Enstaka sporadiska filmer har setts och betygsatts, men inte kommenterats. Här på flashback har jag inte skrivit ett endaste inlägg i filmforumet på sju månader.

Men för någon vecka sedan så började jag så smått glida in i den magiska världen som filmen har att erbjuda igen, och nu känns det som att jag är lite inne i det igen. Jag kom på mig själv idag med att tänka - "men herregud, jag måste ju skriva något på flashback om film!".

Jag vet inte hur mycket film jag kommer kolla nu i framtiden eller hur ofta jag kommer skriva om den, jag vet seriöst ingenting. Men jag ville ändå skriva ihop något litet här, något smått skriva lite om film. För liksom det är det finaste vi har, filmen här i våra liv.

OnT:

The Holy Mountain (1973) fick förgylla min dag idag. Jävlar vilken intressant film. Total surrealism och mysticism samarbetar i en psykadelisk saga för vuxna barn. Små beståndsdelar som jag uppskattar skapar den magnifika helheten av en total mindfucker till film: surrealism, sektvarning, symmetri, briljant foto, färgglada färger, magnifik kostym och som sagt, ganska mycket mystisk.

Lysande liten pärla och jag ser väldigt mycket fram emot att utforska Jodorowskys filmer!

92/100, farligt nära tian med andra ord.
Citera
2015-10-08, 19:01
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Hallå mitt käraste filmforum på flashback, det har varit ett tag sedan. Jag har haft ett ganska långt uppehåll från film, försökt hitta mig själv och läst böcker de senaste månaderna. Enstaka sporadiska filmer har setts och betygsatts, men inte kommenterats. Här på flashback har jag inte skrivit ett endaste inlägg i filmforumet på sju månader.

Men för någon vecka sedan så började jag så smått glida in i den magiska världen som filmen har att erbjuda igen, och nu känns det som att jag är lite inne i det igen. Jag kom på mig själv idag med att tänka - "men herregud, jag måste ju skriva något på flashback om film!".

Jag vet inte hur mycket film jag kommer kolla nu i framtiden eller hur ofta jag kommer skriva om den, jag vet seriöst ingenting. Men jag ville ändå skriva ihop något litet här, något smått skriva lite om film. För liksom det är det finaste vi har, filmen här i våra liv.

OnT:

The Holy Mountain (1973) fick förgylla min dag idag. Jävlar vilken intressant film. Total surrealism och mysticism samarbetar i en psykadelisk saga för vuxna barn. Små beståndsdelar som jag uppskattar skapar den magnifika helheten av en total mindfucker till film: surrealism, sektvarning, symmetri, briljant foto, färgglada färger, magnifik kostym och som sagt, ganska mycket mystisk.

Lysande liten pärla och jag ser väldigt mycket fram emot att utforska Jodorowskys filmer!

Trevligt att ha dig tillbaka! Blir alltid lite tomt när standard medlemmarna här på filmforumen försvinner ett tag.
Citera
2015-10-08, 23:44
Medlem
The Farm: Angola, USA

En dokumentär om det största högsäkerhetsfängelset i USA, Louisiana State Penitentiary, även känt som Angola. Helt fantastisk dokumentär där vi bland annat får följa fem olika intagna och hur de lever sina liv i fängelset, samt hur fängelsevistelsen har påverkat deras liv. Detta är ingen löjlig National Geographic-dokumentär om "tuffa" fängelsegäng, utan det är en dokumentär som skildrar människor, och hur de anpassar sig till att leva sina resterande liv bakom lås och bom. Det är gripande och ofta tragiska människoöden vi får följa, deras illgärningar till trots. Se den, det är väl spenderade 1½ timme. Den finns tillgänglig på den amerikanska versionen av Netflix för er som har det.

9/10
Citera
2015-10-09, 00:58
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv

OnT:

Härligt att du är tillbaks. Jag brukar ha liknade smak som du har så ska bli kul och se hur du bedömer dom härliga filmerna under 2015 (Om du nu ska göra detta det vi säga)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in