2015-11-19, 19:03
Medlem
Gosifs avatar
Såg klart Mad Max 2 (1981) precis.

En värdig uppföljare i denna apokalyptiska värld..

3/5!
Citera
2015-11-19, 19:21
Medlem
BlackMetals avatar
Victoria (2015)

Rent tekniskt är det väldigt svårt att kritisera filmen då den är filmad i en enda lång tagning och trots det lyckas vara ganska snygg med skådespelarinsatser som håller en hög nivå. Jag tänker speciellt på Laia Costa som spelar Victoria då hon verkar ge allt hon har. Den får även till tempot över lag även om det finns några sekvenser som känns lite rushade (andra gången de är i baren för att ta ett exempel) och eftersom jag även gillar konventionellt klippta filmer som mer eller mindre utspelar sig i realtid är det här är självklart ett välkommet tillägg till den typen av filmer. Jag gillar även att den redigerar lite genom att ha vissa sekvenser där musiken få ta över allt ljud så att man har några sorts övergångar och stunder man får andas ut på trots att kameran inte klipper.

Själva storyn är dock inte det mest häpnadsväckande jag sett men den är god nog och fungerar bra i kontexten. Den ökade intensiteten som skapas när man skiter i att klippa gör en extra investerad och dess 138 minuter speltid blir aldrig tråkig. Protagonisten gör en väldigt stor karaktärsutveckling på denna tid och jag tror allt egentligen kan motiveras av en viss pianoscen där hon pratar om hennes förflutna. Utan den blir hennes medgörlighet lite svårare att svälja men samtidigt nervkittlande då tanken på varför hon gör som hon gör ständigt gnager i huvudet.

4/5
Senast redigerad av BlackMetal 2015-11-19 kl. 19:25.
Citera
2015-11-20, 06:04
Medlem
sim-man92s avatar
Såg också Victoria (2015). Imponerande hantverk minst sagt, svårt att greppa faktiskt, speciellt med tanke på hur bra och smidigt det fungerar. Omöjligt att motivera ett lägre betyg än 4/5. Årets bästa film, är jag rätt säker på.
Citera
2015-11-20, 09:19
Medlem
SkrXcs avatar
Victoria (2015)

Nej nu skämta jag.

Såg the fugitive med ford och tl jones (yuck). 2 timmar jakt men känns som 4 timmar. Riktigt skarp film
7,5/10
Citera
2015-11-20, 10:05
Medlem
nihilverums avatar
Paper Towns (2015)

Quentin (Nat Wolff) är en tonårskille som går sista året i high school och är hopplöst förälskad i granntjejen Margo (Cara Delevingne). Hon är en spänningssökare som regelbundet hamnar i underliga situationer och en kväll dyker hon upp hos Quentin och får honom att följa med på en serie upptåg mot en rad andra som de går i skolan tillsammans med. Nästa dag är Margo försvunnen, och hon dyker inte heller upp de följande dagarna. Hennes föräldrar är inte oroade utan tror att hon bara rymt hemifrån som vanligt, men Quentin och några av hans vänner följer upp den serie av ledtrådar som Margo lämnat efter sig för att försöka lista ut var hon håller hus.

Ganska genomsnittligt high school-drama utan några särskilt anmärkningsvärda detaljer, Baserad på en roman med samma titel.

Betyget blir 5,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-11-20, 15:01
Medlem
BlackMetals avatar
A Throw of Dice (1929)

Rent handlingsmässigt är det inte den mesta intressanta filmen. Det är ett triangeldrama mellan kungligheter som jag tvivlar på kändes fräscht ens 1929 men det finns andra aspekter utöver det som gör det till en sevärd film trots allt. Dels är sets och kostymer påkostade och lyckas verkligen skapa en storslagen och övertygande känsla. Sedan visar sig även Franz Olsten vara riktigt kompetent när det kommer till framing som gör filmen till en visuell fröjd i sina bästa stunder. Han gör inget häpnadsväckande med kameran i övrigt men hans klippning och variation i wide/mid/close-up shots känns i framkant för tiden och gör att den fungerar även för den moderna tittaren. Det som är absolut bäst är dock själva restaureringen. Nitin Sawhneys musik är anledning nog för att sätta sig ner och spendera 76 minuter där man bara tar in hans underbara Indien-inspirerade toner.

Sammanfattningsvis så är den mest intressant på grund av dess tekniska kompetens och storslagenhet snarare än innehållet och gör den främst sevärd för personer som bryr sig om sådant.

2.5/5
Citera
2015-11-20, 15:29
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Gorky Park (1983)

Det här var en seg jäkel. Själva mordhistorien framförs på ett rörigt sätt och har en del luckor. Det finns intressanta moment men de är allt för få och mest blir det långtråkigt och filmen tar bannemig aldrig slut. Även om karaktären är så tråkig så att klockorna stannar så gör ändå William Hurt en bra insats som den hårdföre och iskalle polisen Arkady Renko. Bit för bit luckrar Hurt upp distansen Renko känner för sin omvärld och gör Renko till en fängslande karaktärsporträttering med många lager. Däremot är Lee Marvin i sin roll som amerikansk affärsman ungefär lika trött som Sovjets sista dagar.

Att miljöerna är extremt deprimerande och att alla medverkande är sovjetglåmiga hjälper heller inte till för att skjuta lite livslust in i filmen. Slutscenerna filmade i Stockholm var dock rätt trevliga (som andra påtalat) och man får äntligen se lite vackra (hemtama) miljöer.

Ett annat problem är dialekterna. Merparten av skådespelarna är britter varav de flesta pratar med rätt bred (lokal) brittisk accent, vilket blir ett störande moment när filmen ska utspelas i Ryssland och gör att trovärdigheten skaver. Hurt växlar mellan någon form av engelsk accent och sin amerikanska, och det har jag kanske överseende med, men britterna i filmen borde verkligen tona ner sina dialekter då de tillhör flertalet av skådespelare.

Betyg: 2/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-11-20 kl. 15:32.
Citera
2015-11-20, 15:30
Medlem
nihilverums avatar
Roar (1981)

Det var någon som skrev om den här för inte så länge sedan och den lät intressant så nu var det dags att se den. Onekligen en väldigt speciell film om en man som bor i ett stort hus i Afrika tillsammans med ett stort antal lejon, tigrar och andra stora kattdjur. Hans exfru och deras tre vuxna barn kommer för att hälsa på, men bortsett från det är det inte så mycket till handling eftersom det uppenbart inte går att regissera kattdjur överhuvudtaget. Istället blir det cirka en och en halv timmes kattkaos. Det är lite som att se ett antal Youtube-kattvideor i följd fast med större katter.

Betyget blir 5/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-11-20, 15:54
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
If I Stay (2014) med Chloe Grace Moretz, m.fl. Påminner till viss del om den svenska filmen Den osynlige, som också gjordes i amerikansk nyinspelning. Handlar om en tjej som hamnar i koma efter en bilolycka och befinner sig utanför sin kropp. Tillbakablickar på hennes liv och händelserna som föregick olyckan är viktiga i filmen. Helt okej film med bra skådespeleri. Ger den 7/10.
Citera
2015-11-20, 18:26
Medlem
emma80s avatar
Jag såg nyss John Wick (2014)

Helt ok film, skulle ge den stark 2'a eller svag 3'a på en 5-gradig skala. Jag hade inga större förhoppningar om den, men 7,2 på IMDb fick upp förhoppningarna en del och då var de plötsligt lite högre än vad filmen infriade. Tyvärr.

Snygg film, men lite FÖR mycket fighter och one man show i längden. Den påminner om filmer som Taken-trilogin och The Equalizer, men första Taken rår den inte på.
Citera
2015-11-20, 18:43
Medlem
WSEs avatar
Såg just om Bully (2001) Gillade den betydligt mer än första gången jag såg den. Bara lite många utdragna scener med nakna tonåringar som i alla Larry Clarks filmer
Citera
2015-11-20, 20:14
Bannlyst
Harry Potter And The Goblet Of Fire (2005)

Jag gillar Harry Potter The Philosopher's Stone, Chamber Of Secrets och Prisoner Of Azkaban, alla tre är riktigt bra filmer, Goblet Of Fire är en bra film det också, ungefär lika bra standard.
Kanske lite seg ibland, men den tar sig.

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in