Les soeurs Brontë (The Bronte Sisters, 1979)
En biografi över författarsystrarna Charlotte, Emily och Anne Bronte och deras bror Branwell, verksamma under 1800-talet
Ganska snygg film och ett bra återskapat 1800-tal, det kan jag ge den. Å andra sidan brukar kostymfilmer vara snygga, filmbranschen är bra på sånt.
Det borde inte vara omöjligt att göra ett intressant drama om dessa livsöden men filmen misslyckas kapitalt. Jag är inte den som bangar ett stillsamt kostymdrama men efter 30 minuter börjar jag snegla på klockan och när filmen äntligen är över upptäcker jag att jag inte ens har lärt mig vilken syster som har vilket förnamn. Författartalangen som syrrorna uppenbarligen hade kommer inte heller fram utan känns mer som en bisak och de två Isabellorna Huppert och Adjani varken kan, eller verkar speciellt intresserade av att försöka, väcka liv i sömnpillret. I synnerhet Huppert är rena zombien. Det är en film helt och hållet utan liv och jag kan inte bry mig mindre om vad som händer familjen.
Finns mer negativt att säga men jag orkar inte utveckla mer utan nöjer mig med att skriva att det utan överdrift är en av de tråkigaste och mest oengagerande filmer jag sett och jag blir helt kallsvettig av fasa när jag tänker på att det tydligen finns en version av filmen som är en timme längre. Känns på något sätt lite taskigt att sätta en av mina sällsynta ettor på det här, då regissören ändå gjort ett ambitiöst försök, men det kan inte hjälpas.
1/5