2016-01-04, 22:41
Medlem
HejAntons avatar
Orochi (Serpent) [1925] dir. B. Futagawa

Ännu en japansk stumfilm, denna gång en jidaigeki om en otursförföljd samuraj som lyckas bli bannlyst och hamna i knipa med lagen åtskilliga gånger trots att han sällan är inblandad. Filmen intresserade mig inte särskilt och jag personligen håller inte med tolkningen om att samurajen alltid hamnar i problem med de auktoritära enbart för hans låga status i samhället då jag anser att de gånger han straffas av lagens långa hand så är det hans eget fel.

Det som gjorde filmen intressant och anledningen till varför jag ens gav mig med på att se den var för att just den här versionen var ackompanjerad av en inspelad benshi, en form av berättare som användes i samband med stumfilmer och som vid filmvisningar fungerade som berättarröst till visningarna. Tyvärr kommer jag nog aldrig få uppleva att se en japansk stumfilm tillsammans med en äkta benshi i det verkliga livet så jag får nöja mig med en förinspelad version med en modern benshi.

Trots att filmen inte erbjöd mig något jag inte hittat på bättre håll (jag är heller inget större fan av jidaigekin överlag) så var det värt mina 70 minuter enbart för benshins skull som är ett oerhört intressant medel att tillföra en film. Benshin introducerar viktiga karaktärer när de äntrar bilden och presenterar samtidigt deras skådespelare, hon byter röst när hon får olika karaktärers dialog (en dialog som hon själv oftast har hittat på) och agerar både förmedlare och tolkare av berättelsen. Just för den här filmen anser jag att benshin inte användes till sin högsta potential men då är jag samtidigt väldigt kräsen då jag tror att det finns enorma möjligheter att utnyttja, inte enbart som berättare.

Vore väldigt kul att få uppleva en verklig filmvisning som hålls av en benshi även om jag tror att området är alldeles för smalt för att se en revival och publiken bör vara lika svår att hitta, men en kan ju drömma!

Orochi får tyvärr bara en tvåa.
Citera
2016-01-04, 23:07
Medlem
BreatheDeeplys avatar
http://www.imdb.com/title/tt1663202/?ref_=rvi_tt
The Revenant.
4/5, riktigt bra film.

Drömmer jag nu?
Citera
2016-01-04, 23:30
Medlem
Japanska Ringu.

Kändes som en rätt standard J-horror. Kamerartekniken som är samma i alla filmer, halvsegt tempo, några schyssta scares men överlag rätt tråkig och sen PANG världens läskigaste scen out of fucking nowhere.

Känns lite off att sätta en såhär högt betyg baserat nästan endast på en enda scen men min puls var högre än den någonsin varit i filmsammanhang och vad mer kan man begära av skräck?

Ringu (1998) 4 / 5
Citera
2016-01-05, 00:33
Medlem
Lotsos avatar
Concussion (2015)

Den amerikanske immigranten och neuropatologikern Bennet Omalu gjorde den första upptäckten av CTE hos en amerikansk fotbollsspelare. Omalu kämpar för att göra sina upptäckter kända för omvärlden, men han får inte stå oemotsagd.

Jag undrar hur NFL tar det nu när en film som tar upp ämnet om CTE igen efter drygt 10år. De måste inte vara glada i vart fall.
Concussion tar och berättar en intressant historia som inträffade inte allt för länge sedan, faktiskt under 2002. Så det är fortfarande en relevant historia som vi kan minnas rätt så väl. Jag minns dock inte när det exploderade i media. Kanske för att vi här i Sverige inte spelar något amerikansk fotboll så mycket. Eller så är det minnet som sviker mig, då jag har svårt att minnas exakt allt som hände mig 2002.

Will Smith är återtillbaka i rätt form. Vi fick honom förra året i Focus där han var lite av sig själv igen. Charmiga killen i en film som i sig inte är den bästa, men som är rätt så skön att kolla på. Efter totalkatastrofen After Earth var Focus en film i rätt riktning.
Lyckligtvis är Concussion även en film tillbaka i rätt riktning där Will Smith får visa sina dramatiska skådespel. Något han bevisade redan i Ali även ifall filmen i sig inte var lika imponerande. Concussion kan lida lite av samma problem, men samtidigt är det en bättre film jag ser om än Ali.

Vad som faller lite grann på målsnöret för Concussion är att där är en sidohandling. Den involverar Dr. Bennet Omalu och en kvinna han möter vid namn Prema Mutiso. Varje gång filmen visar dessa två personerna tillsammans stannar filmen upp och all spänning och intresse försvinner.
Jag förstår varför filmen visar detta. För att fördjupa Bennet personen i filmen och att vi ska få en större inblick i hans personliga liv. Men problemet är att filmen först och främst börjar från ruta 1 med dessa två. Alltså att de inte känner varandra och under filmens gång blir kära och till slut gifter sig. Detta är också förutsägbart första gången Prema synts till i bild och introduceras.
Kemin mellan Will Smith och Gugu Mbatha-Raw som spelar Prema är heller inte tillräckligt bra eller stark för att jag ska bry mig om dessa två. Detta blir en seriös svag punkt för min del då filmen lägger ett visst krut på det.

Vad som däremot gör filmen är dess huvudhandling och ämnet den tar upp. Jag själv var något okunnig om ämnet. Filmen lyckades också berätta mer djupförklarat ganska lätt för den vanliga tittaren vad CTE är och hur de kommer fram till hur det är skadligt för fotbolls spelarna.
Även den starka insatsen från Will Smith lyfter dessa scenerna ännu bättre och gör att man blir mer involverad i det.

Det är också en bra film som har starka spännande moment i sig. Varje gång filmen handlade om upptäckten av CTE eller när NFL personligen gick tillbaka hårt mot Bennet var när filmen sken som bäst.
Sidoskådespelarna sköte sig också bra och med en hel del talangfulla skådespelare som dyker upp i små roller, men gör en avgörande roll gör också att filmen får den där extra punschen den behöver. Min absoluta favorit var Albert Brooks. Hans karaktär var perfekt då han bara rent av sa vad han tyckte och var ärlig samtidigt. Han förstår konsekvenserna Will Smith håller på med, men samtidigt kan han inte ignorera forskningen i det. Han var den perfekta stabiliteten mellan Will Smith. Deras kemi ihop var också väldigt bra.

I sin helhet är Concussion en välspelad film som bjuder på en del bra dramatiska stunder. Men det är intresset och spänningen filmen håller där huvudhandlingen är som gör den så pass bra. Detta är en intressant historia som filmen gör värdighet. NFL är nog i vart fall inte glada.
Det som sjunker filmen för mig är sidohandlingen mellan Will Smith och Gugu Mbatha-Raw som inte är särskilt intressant eller lika välspelad. Deras kemi ihop är heller inte den bästa. Där fick jag mer ut av Albert Brooks och Will Smith.
Men huvudhandlingen är den som filmen lägger mest fokus på och där den skiner som bäst.

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt3322364/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Io6hPdC41RM
Citera
2016-01-05, 00:46
Medlem
jonesy.s avatar
Honeymoon (2014)

Hyfsad skräckis om ett par som åker på smekmånad till en stuga ut i skogen någonstans.
Tung atmosfär att något riktigt illa kommer hända,vilket nog var filmens bästa "kort".
Men jag gillar dessa slow burns till filmer.
Ballade naturligtvis ur lite i slutklämmen men det var förväntat,och inte mycket till någon "twist" heller,ganska så förutsägbar..

6/10.
Citera
2016-01-05, 00:51
Medlem
jonesy.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Bone Tomahawk (Zahler, 2015)

Satan i gatan, det var länge sen jag blev så här uppslukad och illa berörd av en skräckfilm och särskilt DEN scenen var ju helt sinnessjukt obehaglig. Folk som gillar jumpscares och sådant lär dock bli besvikna för det är snarare en film som känns som en olustig blandning av The Hills Have Eyes, Dead Man och Apocalypse Now.
.

Gillade den som fan,plus att den har Kurt f-ing Russel, vad kan gå fel!
Citera
2016-01-05, 00:53
Medlem
Axelrycknings avatar
En Underbar Jävla Jul (2015)

Relaterbar fast föga nytänkande. Ytterst förutsägbar. Robert Gustavsson gör emellertid filmen sevärd. Helt okej familjefilm men lite väl klyschig.

5/10
Citera
2016-01-05, 02:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Den demokratiske terroriten (1992)

Agent Hamilton, utmärkt spelad av Stellan Skarsgård, infiltrerar sig i Västtysk terroristgrupp.

Både nja och njo, välspelad, men periodvis lite tråkig.
3/5
Citera
2016-01-05, 05:48
Medlem
JefCostellos avatar
Pieds nus sur les limaces (Lily Sometimes, 2010)

Lily (Ludivine Sagnier) är en lätt utvecklingsstörd (finns säkert finare ord/bokstavskombinationer att beskriva henne med, men jag är ingen läkare) tjej som bor med sin mor på landet. När modern dör i en bilolycka faller det på storasystern Claras (Diane Kruger) lott att ta hand om den förkrossade Lily, som inte kan klara sig ensam. Det blir inte lätt; Clara är den framgångsrika behärskade Pariskvinnan, gift med advokaten Pierre (Denis Menochet), medan Lily är barnslig, impulsiv och skruvad - hon gillar att tillverka saker av döda djur från gården och måla klorna på gårdens kalkon med nagellack för att nämna några saker. Hon är jobbig och svårhanterbar filmen genom i princip och ibland blir det för mycket för mig som tittare.

Ibland blir jag arg på huvudpersonerna, ibland tycker jag synd om dem, i Claras fall mest det sistnämnda. Det innebär att filmen lyckas med att engagera mig; den saknar inte brister och de sista 30 minuterna är jag inte alls nöjd med men som studie av psykisk sjukdom funkar den och en trea är den värd.

3/5
Citera
2016-01-05, 10:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Falsk som vatten (1982)

En bokförläggare lämnar, lite förvånande, sin snygga fru och barn för en psykotisk diktskriverska.
Dom bosätter sig i ett gammalt hus, men någon spionerar på dom.

Ganska spännande film.
4/5
Citera
2016-01-05, 15:00
Medlem
Burnt med bland andra Bradley Cooper, Sienna Miller, Alicia Vikander. Kort om handlingen: Adam Jones återvänder till Europa, denna gång till London, för att ta över en restaurang och införskaffa sig 3 michelinstjärnor. Han var förr en lovande kock i Paris men söp och knarkade bort den möjligheten.

Ja, vad ska man säga. Premissen är intressant, utförandet är dessvärre sämre. Den har svårt att bestämma sig, är det ett relationsdrama eller en kärleksförklaring till matlagningskonsten? Jag vill se mer matlagning och mindre relationstrams, för karaktärerna är för många och dessutom papperstunna så de skiter man i ändå. Den är väl värd att se för matlagningsscenerna, även om fine dining är ganska ointressant i jämförelse med kärleksfull street food som man får beskåda i den betydligt vassare filmen Chef. Inget att hänga i granen med andra ord.
Citera
2016-01-05, 15:05
Medlem
Såg nyss Inside job, dokumentär om finanskrisen 2008. Gav den en 7 av 10. Ibland var det lite svårt att hänga när dem använde vissa ekonomiska begrepp som ja inte hade en aning om vad dem betydde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in