2015-10-04, 14:59
Medlem
Vad händer när man bubblar ner klorgas i en basisk lösning?

Hej! Har en skoluppgift här. Vad händer när man bubblar ner klorgas i en basisk lösning? Och varför händer det?
2015-10-04, 16:17
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Ph-värde och vätejoner.

Fast nu var det väl en basisk lösning?

Nu nämner du inte mer än "basisk lösning", men denna går ju för NaOH:
3 Cl2(g) + 6 NaOH(aq) = 5 NaCl(aq) + NaClO3(aq) + 3 H2O(l)

Du vet inte vilken den basiska lösningen är?

I framtiden har du denna tråden för övrigt: (FB) Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata
2015-10-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Nej det visste jag inte. Jag utgick endast från att den basiska lösningen förändrar sitt Ph-värde när klorgasen blandas i lösningen.

Det var så klart klumpigt av mig och det var bra att du kom in och styrde upp det. No offense.

Är inte kontentan att det bildas kloratjoner?
2015-10-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
v1 = c2*v2/c1

v1 = 0,000025M*0,100L/0,000625M = 0,004 L

Såklart, missade det, Tack tack
2015-10-05, 08:12
Medlem
Vuxenporrs avatar
Bara vid hög temperatur disproportionerar hypokloriten (ClO-), som är det första som bildas till klorat och klorid.

Cl2(g) + 2OH-(aq) --->H20(l) + ClO-(aq) + Cl-(aq)

3ClO-(aq) --värme--> 2Cl-(aq) + ClO3-(aq)
Senast redigerad av Vuxenporr 2015-10-05 kl. 08:14.
2015-10-05, 17:14
Medlem
Har titrerat en svag syra med en stark bas.

1. Varför är ekvivalenspunkten inte vid pH=7?
Har förstått att när man tillsätter en stark bas till en svag syra så bildas det vatten och ett basiskt salt, och eftersom vatten är neutralt blir lösningen basisk. Men jag förstår inte hur jag ska relatera det till att ekvivalenspunkten i detta fall är vid pH=ca 11, och hur jag ska förklara det på ett korrekt sätt.

2. När är systemet i jämvikt?
Är det när det finns lika stor koncentration av A- som av H3O+?

3. I vilket ungefärligt pH-intervall är försumningarna som görs vid bestämning av pKa riktiga?
Denna frågan förstår jag inte alls. Kan vara så att ni måste se resten av labbrapporten för att förstå, jag har ingen aning.

4. Vid vilka pH-värden är buffertförmågan stor respektive liten? Jämför vid pH=pKa och vid ekvivalenspunkten.
Jag förstår inte riktigt vad en buffert är, fastän jag försöker googla fram det.

Resten av frågorna har jag ingen aning om.

5. Varför planar titrerkurvan ut vid pH>11?

6. Vilken pH-indikator kan man använda för att indikera ekvivalenspunkten?

7. Kan man beräkna pKa vid användande av färgindikator?

8. Punkter med pH > 9 skall inte användas för beräkning av pKa. Varför?

Är tacksam för minsta lilla hjälp!
2015-10-05, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av g00dy
Har titrerat en svag syra med en stark bas.

1. Varför är ekvivalenspunkten inte vid pH=7?
Har förstått att när man tillsätter en stark bas till en svag syra så bildas det vatten och ett basiskt salt, och eftersom vatten är neutralt blir lösningen basisk. Men jag förstår inte hur jag ska relatera det till att ekvivalenspunkten i detta fall är vid pH=ca 11, och hur jag ska förklara det på ett korrekt sätt.

2. När är systemet i jämvikt?
Är det när det finns lika stor koncentration av A- som av H3O+?

3. I vilket ungefärligt pH-intervall är försumningarna som görs vid bestämning av pKa riktiga?
Denna frågan förstår jag inte alls. Kan vara så att ni måste se resten av labbrapporten för att förstå, jag har ingen aning.

4. Vid vilka pH-värden är buffertförmågan stor respektive liten? Jämför vid pH=pKa och vid ekvivalenspunkten.
Jag förstår inte riktigt vad en buffert är, fastän jag försöker googla fram det.

Resten av frågorna har jag ingen aning om.

5. Varför planar titrerkurvan ut vid pH>11?

6. Vilken pH-indikator kan man använda för att indikera ekvivalenspunkten?

7. Kan man beräkna pKa vid användande av färgindikator?

8. Punkter med pH > 9 skall inte användas för beräkning av pKa. Varför?

Är tacksam för minsta lilla hjälp!

1. Basiskt salt som sagt. Fortsätter att protolyseras när all syra och bas har förbrukats genom att reagera med varandra. Jämvikten A- + H2O <---> HA + OH- uppstår.

2. Vid ekvivalenspunkten har du jämvikten ovan. Basen har protolyserats maximalt enligt sin pkb-kapacitet. Reaktionen går lika fort i båda riktningarna.

3. Luddig fråga. Förstår faktiskt inte.

4. Googla på halvtitrerpunkt eller få fram en titrerkurva för svag syra-stark bas.
Vad betyder halvtiterpunkten? Vilka koncentrationer har du av syra basparet? Här sker en liten ändring av pH vid tillsats av bas.

5. Ja varför blir det så? Varför kan inte pH öka i all evighet?

6. Leta upp en lämplig indikator nära förväntat pH för ekvivalens.

7. Nej! Alldeles för oexakt mätning. Kalibrerad titrerkurva behövs.

8. Det är halvtiterpunkten som är intressant. Välj värden däromkring.
2015-10-05, 20:38
Medlem
Citat:
1. Basiskt salt som sagt. Fortsätter att protolyseras när all syra och bas har förbrukats genom att reagera med varandra. Jämvikten A- + H2O <---> HA + OH- uppstår.

2. Vid ekvivalenspunkten har du jämvikten ovan. Basen har protolyserats maximalt enligt sin pkb-kapacitet. Reaktionen går lika fort i båda riktningarna.

3. Luddig fråga. Förstår faktiskt inte.

4. Googla på halvtitrerpunkt eller få fram en titrerkurva för svag syra-stark bas.
Vad betyder halvtiterpunkten? Vilka koncentrationer har du av syra basparet? Här sker en liten ändring av pH vid tillsats av bas.

5. Ja varför blir det så? Varför kan inte pH öka i all evighet?

6. Leta upp en lämplig indikator nära förväntat pH för ekvivalens.

7. Nej! Alldeles för oexakt mätning. Kalibrerad titrerkurva behövs.

8. Det är halvtiterpunkten som är intressant. Välj värden däromkring.

1. Jag förstår fortfarande inte. Har du lust att förklara lite mer? Vad är det som fortsätter att protolyseras? Än så länge har jag skrivit "För att det är en svag syra. När man tillsätter en stark bas till en svag syra bildas vatten och ett basiskt salt. Eftersom att vatten är neutralt och saltet är basiskt, blir lösningen basisk – dvs har pH>7." Är det ett ofullständigt svar?

4. Är halvtitrerpunkten alltså pKa? Jag förstår fortfarande inte riktigt det här med buffertlösning. Har du lust att förklara vad det är?

5. Betyder det att systemet har nått jämvikt? Och det är därför pH inte ökar längre? Det fortsätter iofs att öka, men inte lika mycket som innan ekvivalenspunkten.

9. Måste nog sätta mig in mer i halvtitrerpunkt för att förstå detta. Har aldrig ens hört begreppet först.

Tusen tack!!
2015-10-05, 21:28
Bannlyst
Citat:
1. Jag förstår fortfarande inte. Har du lust att förklara lite mer? Vad är det som fortsätter att protolyseras? Än så länge har jag skrivit "För att det är en svag syra. När man tillsätter en stark bas till en svag syra bildas vatten och ett basiskt salt. Eftersom att vatten är neutralt och saltet är basiskt, blir lösningen basisk – dvs har pH>7." Är det ett ofullständigt svar?

4. Är halvtitrerpunkten alltså pKa? Jag förstår fortfarande inte riktigt det här med buffertlösning. Har du lust att förklara vad det är?

5. Betyder det att systemet har nått jämvikt? Och det är därför pH inte ökar längre? Det fortsätter iofs att öka, men inte lika mycket som innan ekvivalenspunkten.

9. Måste nog sätta mig in mer i halvtitrerpunkt för att förstå detta. Har aldrig ens hört begreppet först.

Tusen tack!!

1. Skriv även att saltet reagerar med vattnet i en jämviktsekvation vid ekvivalenspunkten. Det bildas hydroxidjoner och lösningen blir svagt basisk.

HA + OH- --> A- + H2O (neutralisering)

Vid jämvikt sker denna jämviktsreaktion:

A- + H2O <---> HA + OH-

pH vid haltitrerpunkten är Pka för syran ja. Kolla upp henderson hasselbalch ekvationen.

5. pH ökar efter ekvivalenspunkten eftersom man fortsätter att tillsätta bas (hydroxidjoner). Överskott OH- bestämmer pH och denna fortsätter att öka tills dess att basen maximala kapacitet har uppnåtts. Alltså vid pH 11-12.
2015-10-05, 23:09
Medlem
Citat:
1. Skriv även att saltet reagerar med vattnet i en jämviktsekvation vid ekvivalenspunkten. Det bildas hydroxidjoner och lösningen blir svagt basisk.

HA + OH- --> A- + H2O (neutralisering)

Vid jämvikt sker denna jämviktsreaktion:

A- + H2O <---> HA + OH-

pH vid haltitrerpunkten är Pka för syran ja. Kolla upp henderson hasselbalch ekvationen.

5. pH ökar efter ekvivalenspunkten eftersom man fortsätter att tillsätta bas (hydroxidjoner). Överskott OH- bestämmer pH och denna fortsätter att öka tills dess att basen maximala kapacitet har uppnåtts. Alltså vid pH 11-12.

En till fråga:

- Diskutera felkällor och planera ett tillförlitligare försök.
Felkällor tänker jag fel vid uppmätning av volym, man har inte läst av byretten exakt. Det enda jag kan komma på till ett tillförlitligare försök är att man har en smalare byrett så det blir längre avstånd mellan strecken så det är lättare att mäta. Några andra tips?

- Lös pka=pH+lg((Vekvivalenspunkt/V)-1) i den punkt där pH=pKa. Vilken slutsats kan dras?
Förstår inte hur jag ska lösa detta, eller ens vad det är jag ska lösa. Genom en granplot i excel har jag fått ut pka, pH och lg((Vekvivalenspunkt/V)-1). Så vad är det för värden jag ska sätta in i denna ekvationen, och vad är det jag vill få ut?
2015-10-06, 12:06
Bannlyst
Citat:
En till fråga:

- Diskutera felkällor och planera ett tillförlitligare försök.
Felkällor tänker jag fel vid uppmätning av volym, man har inte läst av byretten exakt. Det enda jag kan komma på till ett tillförlitligare försök är att man har en smalare byrett så det blir längre avstånd mellan strecken så det är lättare att mäta. Några andra tips?

- Lös pka=pH+lg((Vekvivalenspunkt/V)-1) i den punkt där pH=pKa. Vilken slutsats kan dras?
Förstår inte hur jag ska lösa detta, eller ens vad det är jag ska lösa. Genom en granplot i excel har jag fått ut pka, pH och lg((Vekvivalenspunkt/V)-1). Så vad är det för värden jag ska sätta in i denna ekvationen, och vad är det jag vill få ut?

Här är förresten en bra sida som förklarar vad buffert är. Glömde förut. http://chemwiki.ucdavis.edu/Physical_Chemistry/Acids_and_Bases/Buffers

Den består helt enkelt av svaga konjugerade syra baspar i ungefär lika stora mängder. Gärna hög koncentration. Dessa tar helt enkelt hand om H+ och OH- och lösningen ändras mycket lite i pH.

Du resonerar rätt i felkällor. Oren byrett kan även vara en orsak. Okalibrerade instrument och felaktig koncentration på basen kan vara andra saker.

Alltså du ska välja värden som är omkring halvtitrerpunkten där man finner pKa-värdet.

pH = pKa + log 1 (eftersom basen och syran är lika)
pH = pKa

Sätt in värdena i ekvationen från grafen. Vekvivalens är volymen tillsatt bas för ekvivalenspunkten du skall kunna avläsa. V är volymen bas i halvtitrerpunkten. Avläs ungefärligt och du skall få ett så nära pKa-värde som möjligt. Formeln är bara buffertformeln i lite annan form.
Slutsatsen skall vara att undersöka vilken syra det kan ha varit eller om ni nu vet det, jämföra tabellvärden för pKa. Och såklart även få en bekräftelse på att titreringen gick rätt till med rätt volymvärden och att grafen blev rätt.
Senast redigerad av SilencedBanana 2015-10-06 kl. 12:12.
2015-10-06, 15:42
Medlem
Hur vet man om det kommer ske en kondensationsreaktion eller en eliminationsreaktion? Det spjälkas ju av vatten i båda fall (en skillnad är dock att det bildas en dubbelbindning vid eliminationsreaktionen)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in