2015-10-05, 19:13
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Har fastnat på en sannolikhetsfråga. Q, B och J spelar poker. Q får i given fyra hjärter och en spader. Hon tjuvkikar på B och kan se att han inte har några röda kort. Hon tjuvkikar också på J och ser att han har 2 hjärter och 2 spader, det sista kortet kan Q inte se. Q slänger sin spader och begär att få ett nytt kort. Hur stor sannolikhet är det att Q:s nya kort är en hjärter?

Jag tänker att det finns 7 hjärter kvar som Q inte har sett, och av totalt 52 kort är det 38 stycken som Q inte har sett. I högen hon ska ta upp ligger det 37 kort. Facit säger 8/40 men jag tycker det låter mer logiskt med 7/37. Vad har jag missat här?

Säkert är det helt uppenbart men som den novisen jag är så

Du behöver räkna med två fall eftersom J antingen kan ha 2 eller 3 hjärter i sin hand. Det står ju att Q inte kan se vilken färg det är på det femte kortet som J har.
Citera
2015-10-05, 19:21
Medlem
Interjektions avatar
Har frågat om denna förut och har tillsammans med en kamrat kommit fram med ett förslag på lösning. Jag förstår dock inte hur min kamrat kommer fram till (0,0,0) och får 0 som svar och denna kan inte förklara detta på något vettigt sätt. Är detta ens rätt och kan någon i så fall förklara det?

- If u, v, and w are vectors in R3, then u • (v×w) = (u×v) • w. True or false?

u = (ux, uy, uz)
v = (vx, vy, vz)
w = (wx, wy, wz)

u • (v×w)=(ux,uy,uz)•((vx,vy,vz)×(wx,wy,wz))
((vx,vy,vz)×(wx,wy,wz))=(0,0,0)
u • (v×w)=(ux,uy,uz)•(0,0,0)=0

If (u×v) • w also is equal to zero it’s proved that this equality holds.
(u×v)• w=((ux,uy,uz)×(vx,vy,vz))•(wx,wy,wz)
((ux,uy,uz)×(vx,vy,vz))=(0,0,0)
(u×v)• w=(0,0,0)•(wx,wy,wz)=0

The equality holds, therefore the statement is true.
Citera
2015-10-05, 19:28
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Har frågat om denna förut och har tillsammans med en kamrat kommit fram med ett förslag på lösning. Jag förstår dock inte hur min kamrat kommer fram till (0,0,0) och får 0 som svar och denna kan inte förklara detta på något vettigt sätt. Är detta ens rätt och kan någon i så fall förklara det?

u = (ux, uy, uz)
v = (vx, vy, vz)
w = (wx, wy, wz)

Det här är inte en generellt giltig lösning eftersom du/kompisen förutsätter att v×w och u×v båda blir nollvektorn. Detta är endast fallet om v och w respektive u och v är parallella, men som du beskrivit uppgiften tidigare så ingår inte det i uppgiftslydelsen.

Du/ni får glatt ta om detta och skriva definitionen av kryssprodukten mellan två vektorer (vilket blir en vektor där varje komponent består av två termer som utgörs av produkten mellan två vektorkomponenter, en med positivt och en med negativt tecken) och sedan skalärmultiplicera detta med u respektive w.

Du kan hitta det generella uttrycket för kryssprodukten exempelvis i artikeln om kryssprodukten på Wikipedia. Där har man vektorerna a och b, men mönstret blir naturligtvis detsamma i ditt fall.
Citera
2015-10-05, 19:29
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du behöver räkna med två fall eftersom J antingen kan ha 2 eller 3 hjärter i sin hand. Det står ju att Q inte kan se vilken färg det är på det femte kortet som J har.

Yes så långt är jag med. Hur ska jag räkna då? Vilket är det andra bråket? Explain to me like i'm 5...
Citera
2015-10-05, 19:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Yes så långt är jag med. Hur ska jag räkna då? Vilket är det andra bråket? Explain to me like i'm 5...

Sannolikheten att J:s femte kort är hjärter är 7/38 (7 hjärter av 38 osedda kort) och sannolikheten att det är något annat är således 1 - 7/38 = 31/38.

Om J:s femte kort är hjärter så finns 7 hjärter redan i Q:s och J:s händer och då finns 6 hjärter kvar i leken. Sannolikheten att få upp en hjärter då blir 6/37.

Om J:s femte kort inte är hjärter så finns 6 hjärter redan i Q:s och J:s händer och då finns 7 hjärter kvar i leken. Sannolikheten att få upp en hjärter blir då 7/37.

Totalt blir sannolikheten att J får upp en femte hjärter således

7/38 * 6/37 + 31/38 * 7/37 = 7*(6+31)/(37*38) = (7*37)/(37*38) = 7/38

Det verkar alltså skumt att det står 8/40 (som är samma sak som 1/5) i facit.
Citera
2015-10-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Beräkna derivatan av f(x) med hjälp av kedjeregeln. Då kommer du att få ett alternativt uttryck för f'(x) som innehåller A och B. Du kan sedan ställa upp ett ekvationssystem med två ekvationer och två obekanta (A och B) eftersom det måste vara samma koefficienter framför cos(3x) respektive sin(3x) i ditt framräknade f'(x) som det är i det uttrycket för f'(x) som du presenterar här i uppgiften.

Tack. Får fram derivatan, men förstår inte hur man ska ställa upp ekvationssystemet.
Citera
2015-10-05, 20:13
Medlem
Hej Jag har ett linalg problem, jag kan använda skalärprodukt och ortogonal projektion.

Uttryck w i u och v då:
IuI = 2 IvI = 1 IwI = 1
u och v bildar vinkeln pi/4
u och w bildar vinkeln pi/4
v och w bildar vinkeln pi/2

Mvh
Citera
2015-10-05, 20:27
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaz
Tack. Får fram derivatan, men förstår inte hur man ska ställa upp ekvationssystemet.

Det finns väl kompletterande info i problemtexten?
Begynnelsevärden, f(0) = ... och f’(0) = ..., kanske?
Citera
2015-10-05, 20:40
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion

u = (ux, uy, uz)
v = (vx, vy, vz)
w = (wx, wy, wz)

Den där lösningen blir som sagt inte korrekt. Jag rekommenderar dig att använda att

u • (v×w) = det(A)

där A = [ux uy uz; vx vy vz; wx wy wz] samt att

(u×v)• w = det(B)

där B = [wx wy wz; ux uy uz; vx vy vz]. Använd nu regeln att om du byter plats på två rader i en matris så byter determinanten av matrisen tecken.
Citera
2015-10-05, 21:26
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaz

Skriv ut vad du fått derivatan till så kan jag bidra med fler ledtrådar. Poängen är att det ska vara "lika många" cos(3x) och sin(3x) i ditt framräknade uttryck för derivatan som det är i det uttrycket för derivatan som du fick i uppgiften.
Citera
2015-10-05, 21:29
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Vi vet att sin(v)=2/5 och vi kan då ta reda på cos(v) genom att ställa upp en ekvation med hjälp av trigonometriska ettan som säger att

cos(^2)x+sin(^2)x=1

Vi använder detta sambandet och sätter in att sin(v)=25.

cos(^2)x+(2/5)^2=1⇔
cos(^2)+4/25=1⇔
cosv=√1−(4/25) ⇔
cosv=√21/25

Jag förstår inte hur roten ur 1 - (4/25) är samma som roten ur 21/25. Någon som vågar försöka sig på en förklaring?
Citera
2015-10-05, 21:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPlLLEVINK
Vi vet att sin(v)=2/5 och vi kan då ta reda på cos(v) genom att ställa upp en ekvation med hjälp av trigonometriska ettan som säger att

cos(^2)x+sin(^2)x=1

Vi använder detta sambandet och sätter in att sin(v)=25.

cos(^2)x+(2/5)^2=1⇔
cos(^2)+4/25=1⇔
cosv=√1−(4/25) ⇔
cosv=√21/25

Jag förstår inte hur roten ur 1 - (4/25) är samma som roten ur 21/25. Någon som vågar försöka sig på en förklaring?

Till att börja med så förtydligar jag att frågan alltså handlar om att omvandla √(1 − 4/25). Tänk på att 25/25 = 1, och då får man

√(1 − 4/25) = √(25/25 − 4/25) = √([25 − 4]/25) = √(21/25)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in