2015-10-04, 01:20
Medlem
Slackoffs avatar
Till Assads försvar så kan man väl misstänka att det blir en hel del folkmord och fördrivande av alawiter om sunni freedomfighters vinner.
Han kan knappast bara lägga ner vapnen vid det här laget.
Citera
2015-10-04, 01:23
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ok. Föreslår att du sätter dig in i al-Nusras ideologi och hur de tänkt sig att Syrien ska styras, innan du propagerar för att al-Nusra ska förses med vapen. Det blir ganska konstigt i annat fall.

Finns exempelvis en bra sammanfattning av al-Nusras ledare al-Julanis intervju i al-Jazeera från i somras. Det är sällan han uttalar sig.

http://www.longwarjournal.org/archives/2015/06/inheritedjihad.php
http://www.longwarjournal.org/archives/2015/05/analysis-al-nusrah-front-committed-to-ayman-al-zawahiris-orders.php

Försök sedan att ge en bild av hur det kommer att se ut i Syrien, efter det att al-Nusra tillsammans med Ahrar al-Sham och övriga islamistgrupper inklusive Muslimska Brödraskapet skulle ha besegrat såväl Assad som IS.
Jag har läst intervjun och är väl medveten om ideologin som al-Nusra förespråkar.

Rysslands mål är att säkerställa al-Assad vid makten genom att eliminera all opposition. USA:s mål är däremot att ersätta al-Assad med en mer pro-väst regering, och om det inte är möjligt så vill de helst begränsa al-Assads möjlighet att återta områden som han har förlorat, alltså se honom försvagad. Eftersom USA inte direkt kan blanda sig in i konflikten förutom att attackera IS-mål blir den enda lösningen för dem att beväpna effektiva rebeller, inklusive al-Nusra, som har som mål att största regeringen i Syrien. Detta ska man göra i syfte för att göra det både kostsamt för Rysslands djupare involvering, men också för att kraftigt hota al-Assads ställning för att sedan få honom att acceptera en övergångsregering som består av Syriens nationella koalition.
Citera
2015-10-04, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
"den Londonbaserade organisationen" torde vara enmansföreställningen - eller ett nätverk? - Syrian Observatory for Human Rights:

https://www.youtube.com/watch?v=2Kwd-8lJUhI

Verkar vara en bullshit propaganda maskin.
Citera
2015-10-04, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag har läst intervjun och är väl medveten om ideologin som al-Nusra förespråkar.

Rysslands mål är att säkerställa al-Assad vid makten genom att eliminera all opposition. USA:s mål är däremot att ersätta al-Assad med en mer pro-väst regering, och om det inte är möjligt så vill de helst begränsa al-Assads möjlighet att återta områden som han har förlorat, alltså se honom försvagad. Eftersom USA inte direkt kan blanda sig in i konflikten förutom att attackera IS-mål blir den enda lösningen för dem att beväpna effektiva rebeller, inklusive al-Nusra, som har som mål att största regeringen i Syrien. Detta ska man göra i syfte för att göra det både kostsamt för Rysslands djupare involvering, men också för att kraftigt hota al-Assads ställning för att sedan få honom att acceptera en övergångsregering som består av Syriens nationella koalition.

Aha.
Al-Nusra inklusive dess inslag av europeiska jihadister, al-Qaidalierade Ahrar al-Sham, MB och tillresta jihadgrupper från Centralasien skall alltså besegra Assad tillsammans med de närmast obefintliga sk moderata rebeller som finns - för att därefter ska en väst-vänlig regering utses av den salafistdominerade alliansen som besegrat Assad.

Tycker du verkligen det här är ett rimligt scenario ?
Citera
2015-10-04, 01:59
Medlem
Huntardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
MANPADS duger fint för markattacken, varken Su-24 eller Su-25 anfaller på högre höjd om de vill ha någon som helst precision. Dessa utgör 2/3 av den ryska styrkan på plats och används mest för att leverera "dumma" bomber så där har infanteriburet LV stor effekt. 6 av planen är Su-34or, ochd e används för att leverera styrda vapen. De fyra Su-30 man har verkar enbart bära AAMs och fungerar som jakteskort.

Stingers motsvarande skulle alltså kunna stoppa huvuddelen av den ryska attackstyrkan från att verka, men jag är ändå inte så säker på att de kommer levereras. Inte än, inte förrän Ryssland har investerat MYCKET mer förtroendekapital i att dessa anfall skall leda till något.

De har förmodligen stinger missiler redan, de har ju fått ner ett antal syriska plan.
600 missiler saknas fortfarande från afghan kriget enligt artikeln, och några av dem är kanske i syrien nu. (vet dock inte hur länge de "håller")

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/cia-spies-smuggle-14-stinger-1266487
http://www.theguardian.com/world/2012/nov/28/syria-middleeast

Antar att ryssarna sitter på väldigt pålitlig info vilka rebeller som har stingers/ och kommer flyga >5 km //använda "smarta" bomber när de bombar där.
I de videos som har släppts hittills verkar ju bombningar ha skett på relativ låg höjd/dumma bomber har använts, så att jag antar att dem var välinformerade om jihadisternas arsenal på plats.
Citera
2015-10-04, 02:29
Medlem
Enligt rapporter flyr nu ISIS i Deir Ezzor hals över huvud efter Rysslands bombningar:

http://www.almasdarnews.com/article/isis-fleeing-syria-to-evade-russian-airstrikes/

Helt klart är att ISIS är långt mer skraj för Ryssland än för USA. Dessvärre är det inte enbart goda nyheter att de flyr från Syrien, för de flyr nämligen hit till Europa.

http://dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/Oct-03/317550-russian-army-calls-on-us-to-stop-syria-flights-in-areas-where-russian-air-force-is-operating. ashx

Undrar om de är öppna med vem de är när de korsar gränsen förbi Kroatien och Österrike upp mot våra breddgrader? Kommer "Welcome Refugees" och "Ingen är illegal" att välkomna dessa med öppna armar? Ska dessa 600 terrorister få jobb och bostad av Mona Sahlin? Hopp om snabb ISIS decimering har utbytts mot förtvivlan och oro för va de asen kommer ställa till med när de når "säkra Europa".
Senast redigerad av scrollock 2015-10-04 kl. 02:35.
Citera
2015-10-04, 06:04
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Aha.
Al-Nusra inklusive dess inslag av europeiska jihadister, al-Qaidalierade Ahrar al-Sham, MB och tillresta jihadgrupper från Centralasien skall alltså besegra Assad tillsammans med de närmast obefintliga sk moderata rebeller som finns - för att därefter ska en väst-vänlig regering utses av den salafistdominerade alliansen som besegrat Assad.

Tycker du verkligen det här är ett rimligt scenario ?

Håller med. Alternativet är ju IS/JAN/AQ etc. Kul att hör folk klaga över att man bombar dessa. Det i sin tur säger en hel del om vilka agendor man har. Sen är det ju så naivt och hjärntvättat att tro på detta att man bara kan le åt dessa individer.
Citera
2015-10-04, 08:29
Medlem
Madagascars avatar
Igår kom det nyheter om att Israel förvånande nog har sanktionerat de ryska bombningarna. Jag har inte riktigt klurat hur det kommer sig. Det kanske är ett symtom på Obamaregimen visat större oberoende i förhållande till Israel de senaste månaderna. Jag tänker specifikt på kärnteknikdealen med Iran som USA ingått och som Israel blev kolerisk över. Men att det skulle få Israel att stöda ryska bombningar i Syrien är konstigt. Israel brukar vara emot Iran på alla vis. Med ryssarnas agerande stärks nu shia-länken Iran-Hizbollah vilket vid första anblick är något Israel absolut inte vill stöda. Israel stöd är därför inte helt lättbegripligt. Någon som kan förklara?

Idag rapporteras, också något förvånande, att Egypten stöder de ryska bombningar. http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2015/10/04/Egypt-voices-support-for-Russia-s,-moves-in-Syria.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitt er, idag

Ryssarnas agerande tycks alltså ha ändrat på mycket. Samtidigt är västliga medier enbart fokuserade på att Ryssarna bombar FSA och liknande. Jag antar att det skulle vara "a major blow" för USA etc ifall Ryssarna skulle bli framgångsrika i att bekämpa IS. För då skulle USA framstå som inkompetenta. Det är kanske en bidragande orsak till att medierna nu fylls med rapporter om att Ryssarna bombningar stöder slaktaren Assad. USA är förstås också negativa till att Ryssarna nu får mer inflytande i regionen.
Senast redigerad av Madagascar 2015-10-04 kl. 08:35.
Citera
2015-10-04, 09:05
Medlem
al-Nusra har ännu inte fördömt ryssarnas bombningar.

Kan bero på att deras medieavdelning eventuellt ska ha bombats av ryssarna:

Citat:
Aron Lund
‏@aron_ld
One reason Nusra's media team hasn't yet denounced the Russian bombs may be that it has been hit by a Russian bomb.
https://twitter.com/aron_ld/status/650387939013328896

Ett svenskt propagandakonto för al-Nusra/al-Qaida och dess al-Qaida-lierade terrorgrupper, har å sin sida varit tyst under en hel månad:
https://twitter.com/NyheterShaam/with_replies
Citera
2015-10-04, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag vill uppmuntra dig att läsa tydligare för du verkar missförstå och tolka allting fel. Jag skrev inte att jag vill se jihadsalafister vid makten, vilket jag var ganska tydlig med. Din tro att det inte finns mycket att välja på får du stå för. Det är inte något jag ställer mig bakom. Flera sekulära grupper, bl.a. av FSA, har blivit slukade av al-Nusra. Detta innebär att många inom al-Nusra är relativt moderata rebeller.
De har blivit slukade av Nusra just för att de inte är sekulära. En normal sekulär människa går inte med i en organisation som Nusra, det tror jag nog att du också inser om du tänker efter lite.

Men ja, om du på fullt allvar upplever att Nusra är moderata, så förstår jag hur du resonerar.

F ö har tidigare experiment där man ersatt diktatorn med av väst godkända demokratiska krafter inte slutat speciellt bra, se t ex Libyen, Irak. Finns väl inte mycket som pekar på att det skulle gå bättre i Syrien, med tanke på hur det ser ut.
Citera
2015-10-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Igår kom det nyheter om att Israel förvånande nog har sanktionerat de ryska bombningarna. Jag har inte riktigt klurat hur det kommer sig. Det kanske är ett symtom på Obamaregimen visat större oberoende i förhållande till Israel de senaste månaderna. Jag tänker specifikt på kärnteknikdealen med Iran som USA ingått och som Israel blev kolerisk över. Men att det skulle få Israel att stöda ryska bombningar i Syrien är konstigt. Israel brukar vara emot Iran på alla vis. Med ryssarnas agerande stärks nu shia-länken Iran-Hizbollah vilket vid första anblick är något Israel absolut inte vill stöda. Israel stöd är därför inte helt lättbegripligt. Någon som kan förklara?
Ja, det är intressant och det kan verka märkligt. Men kanske är det så enkelt som att Israel inser att det är kört, taktiken att försöka störta Assad med hjälp av jihadister kommer att misslyckas nu oavsett vad Israel gör, och då finns det ingen anledning att försämra relationen med Ryssland i onödan.

Någon som har fler teorier?
Citera
2015-10-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
En allmänt vedertagen uppgift kräver inte ytterligare stöd. Bevisbördan för motsatsen övergår till den som hävdar motsatsen.
Jag backade i tråden och tittade, det är du som presenterar uppgiften och då ligger bevisbördan hos dig. Uppgiften är inte allmänt vedertagen eftersom ingen vet var den kommer ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in