2015-09-30, 10:19
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Så nu har de tagit bort riskspridningen. Med ett litet kapital är därmed risken betydande att man kommer att förlora stora delar av sitt kapital, om man har lite otur med vilka man lånar ut till.

Men detta kan inte gälla retroaktivt. Det kan knappast vara skäligt, så vi som sitter med en kass lånestock behöver inte oroa oss för att det blir om möjligt ännu sämre.

Dock är det något som gör att alla övriga från och med nu bestämt kan avrådas från att gå in som långivare, även om TB:s kreditgivning förbättrats.
Citera
2015-09-30, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Men detta kan inte gälla retroaktivt. Det kan knappast vara skäligt, så vi som sitter med en kass lånestock behöver inte oroa oss för att det blir om möjligt ännu sämre.

Dock är det något som gör att alla övriga från och med nu bestämt kan avrådas från att gå in som långivare, även om TB:s kreditgivning förbättrats.

Har mailat dem om det, men räknar inte med att få nåt svar. Håller med om att den avtalsändringen inte borde kunna gälla retroaktivt, då det borde vara oskäligt. Men gissningsvis tolkar TB det som att det gäller retroaktivt och vill man nåt annat får man nog ta strid för det.
Citera
2015-09-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Det är ju det som är så speciellt... avtalet som gällde fram till och med december 2014 säger
"TrustBuddy förbehåller sig rätten att ändra dessa allmänna villkor utan föregående godkännande från Medlemmarna."

"Sådana ändrade allmänna villkor kommer att gälla även för Låneavtal som redan löper vid ikraftträdandet av de ändrade allmänna villkoren."

dvs Trustbuddy har tveklöst rätt att ändra retoroaktivt i avtalet... för dessa lån....

Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg med frågor till Trustbuddy (som de självklart väljer att inte svara på precis som vanligt)

Står det i det i dag gällande avtalet
"En ändring i dessa Allmänna Villkor gäller bara för Låneavtal som ingåtts efter det att ändringen har skett. Befintliga Låneavtal ska löpa enligt de Allmänna Villkoren vid avtalens ingående."

Jag kan iallafall inte dra nån annan slutsats av detta än....
Lånen som är utfärdade 2012-2014 gäller under dagens avtal, som i sin tur säger att det ändå skall lyda under 2012-2014 års avtal....

Någon annan som drar nån annan slutsats?

Här har ni 2012-2014 avtalet (tack till Mxx som gjort det så lätt tillgängligt)
http://pastebin.com/4becbBN1

Vet inte riktigt men det känns som Trustbuddy har varit lite för smarta för sitt eget bästa...
Citera
2015-09-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Det är ju det som är så speciellt... avtalet som gällde fram till och med december 2014 säger
"TrustBuddy förbehåller sig rätten att ändra dessa allmänna villkor utan föregående godkännande från Medlemmarna."

"Sådana ändrade allmänna villkor kommer att gälla även för Låneavtal som redan löper vid ikraftträdandet av de ändrade allmänna villkoren."

dvs Trustbuddy har tveklöst rätt att ändra retoroaktivt i avtalet... för dessa lån....

Borde inte ett sånt avtal kunna ses som oskäligt enligt §36 i avtalslagen?

Citat:
36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.

Hur som helst borde ju iallafall det nya villkoret kunna anses oskäligt då det helt och hållet ändrar riskprofilen för oss utlånare. Eller är jag helt ute och cyklar, mina juridiska kunskaper är väldigt begränsade.

Är nöjd att jag kommit ur detta skojarbolag skadelöst, så när som på missad avkastning på kapitalet under 2 år. Får jag ut delar eller alla av mina utestående pengar har jag haft en avkastning i paritet med en dålig respektive bra bankränta. Dvs ren katastrof om man ser till risken man tar och hur svårt det är att få ut sina pengar.

Lider med folk som fortfarande har större summor hos TB.
Citera
2015-10-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera

Hur som helst borde ju iallafall det nya villkoret kunna anses oskäligt då det helt och hållet ändrar riskprofilen för oss utlånare. Eller är jag helt ute och cyklar, mina juridiska kunskaper är väldigt begränsade.

Är nöjd att jag kommit ur detta skojarbolag skadelöst, så när som på missad avkastning på kapitalet under 2 år. Får jag ut delar eller alla av mina utestående pengar har jag haft en avkastning i paritet med en dålig respektive bra bankränta. Dvs ren katastrof om man ser till risken man tar och hur svårt det är att få ut sina pengar.

Lider med folk som fortfarande har större summor hos TB.

Ja man kan alltid diskutera om avtalet är oskäligt eller inte. Innan vore det ju dock bra om Trustbuddy kunde redogöra för hur de tänker i frågorna. I den bästa av värdar är vi ju överens om hur det skall tolkas och då finns ju inte så mycket mer att diskutera.

Om de inte håller med får man fundera på vilka åtgärder man skall vidta, finns ju som sagt folk som inte fått ut huvuddelen av sina pengar som bör fundera över en process för att testa om villkoren är skäliga eller ej.
Citera
2015-10-01, 15:25
Medlem
Med dem avtalen så förstår man att de fick avslag av FI.
Citera
2015-10-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Med dem avtalen så förstår man att de fick avslag av FI.
Avslag?
Citera
2015-10-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
Avslag?
Tror han menar förra sommaren, inte den aktuella ansökan...
Citera
2015-10-01, 20:52
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera

Jo, precis så tänker jag. Jag är inte heller jurist, men har i alla fall läst JÖK:en
Citera
2015-10-02, 09:46
Medlem
Man kan fråga sig vad TB håller på med i Danmark. På mitt danska konto som sedan månader knappt ger vare sig ränta eller amorteringar, fick jag i går inte mindre än 513 "loss". Vad betyder detta? Har man gjort massavskrivningar av icke presterande lån? Är det positivt eller negativt för oss långivare? Avkastningen senaste kvartalet har i ett steg gått från 0 till minus 4 %.
Citera
2015-10-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Man kan fråga sig vad TB håller på med i Danmark. På mitt danska konto som sedan månader knappt ger vare sig ränta eller amorteringar, fick jag i går inte mindre än 513 "loss". Vad betyder detta? Har man gjort massavskrivningar av icke presterande lån? Är det positivt eller negativt för oss långivare? Avkastningen senaste kvartalet har i ett steg gått från 0 till minus 4 %.

Mycket intressant....

Jag har totalt 355 lån på den Danska marknaden med 1140 kronor på, dvs jag tittar aldrig på den men kunde inte låta bli efter ditt inlägg.

Jag har fått över 1000 loss under gårdagen(1026) dvs ca 3 loss per lån.....

Men jag har också fått 18 återbetalda lån.... vilket nog är mer än jag brukar få per år...

Det verkar som man antingen sålde lån i går eller gjorde en traditionell avskrivning där man delade upp förlusterna på alla långivare...

Känns konstigt med tre loss per lån men gillar att de faktiskt gör nått som ger vissa återbetalningar...
Citera
2015-10-02, 12:56
Medlem
Jag kommer nu ihåg att jag i slutet på förra månaden gjorde ett uttag av det som fanns tillgängligt på mitt danska konto. Efter flera månader hade jag fått in knappt tusen DKK som jag tog ut. Det tror jag var en himla tur. Man ska nog akta sig för att ligga med pengar på sina konton. Jag antar att om jag hade haft kvar dessa pengar så hade de försvunnit som "loss". Nu dras dessa "loss" från en fiktiv vinst som man aldrig får ut ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in