Citat:
Ursprungligen postat av
E259
Ordningsvaktens kommentarer är ju intet jämfört med kvinnans spyor och nej, ingenstans i hela samhället( världen) skall någon behöva ta sådan skit och vara trevlig tillbaka.
Ordningsvakten har definitivt agerat på ett sätt som inger förtroende då han varken sjunkit till hennes nivå eller använt överdrivet mycket våld. Det är inget vi behöver tycka något om, det är vad sakligheten anser.
Det är visst något vi kan tycka till om, det handlar om vad man anser vara ett korrekt och sakligt bemötande.
Men jag håller med om att kvinnan så att säga var värre. Men det tror jag inte är så mycket att diskutera.
Citat:
Ursprungligen postat av
OneStepBeyond
Du övertolkar och misstolkar hans kommentarer medvetet i din kulturrelativistiskt impregnerade hjärna.
Att svara med "har du svårt att läsa" när hon om och om igen tjatar om hur värdelös han är, hur han inte gått 4 år på högskola utan bara har en veckas utbildning är helt korrekt när hon inte vet att han är ORDNINGSVAKT och inte väktare. Han skämtar till det lite för att poängtera att han inte är väktare utan ORDNINGSVAKT och att hon med 4 års högskola borde kunna se det om hon nu inte varit så överberusad.
"jag tror inte du mår så bra" kommentaren är ett försök till att väcka henne, vad håller du på med, gå hem och lägg dig, sluta sup ner dig till schimpansnivå.
Det finns inget i paketet OV som säger att han ska tåla vad som helst eller inte får svara på ett skämtsamt sätt.
Folk har ett ansvar för sitt beteende oavsett de är onyktra eller inte.
Men i din värld så kan ju inte en kvinna vara ett svin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leif.Jennekvist
Har du svårt att läsa var en onödig kommentar, men det andra ser jag inte som något fel. Han kommunicerar, i ett relativt lugnt tonläge, och han verkar ändå vara samlad. Ibland behöver vissa personer upplysas om hur de uppfattas och mår. En påverkad person är ju som känt oftast på en annan planet.
Det gäller att skapa så lite uppmärksamhet som möjligt, felet han gör är att han inte transporterar henne till en plats/utrymme där han får jobba ifred samt slippa den uppståndelse som ofta sker från den obegåvade pöbeln som ska leka Leif Silbersky, experter i juridik.
Det är bättre att knipa igen, eller bara kort svara: Ja, ok, kul att du tycker så, javisst, det blir bra så osv.
/ Leffe
Full förståelse för att det kan brista, även för en ordningsvakt som ständigt utsätts för okvädningsord, hotelser och otrevligheter, och att han använder någon spydighet tillbaka. Det är inte bra, men förståeligt och knappast något att ha synpunkter på. Jag håller dock med Leif.Jennekvist om att tonläget från ordningsvakten är lugnt, och att han verkar samlad. I just det här fallet verkar det alltså inte som att ordningsvaktens attityd ligger i att det brast för han.
Att jag tagit upp ”Har du svårt att läsa?” är att det är ett exempel, jag upplever att den attityden som ligger bakom uttalandet är något som skiner igenom sett över hela filmen.
Varför ska vi diskutera kvinnans beteende? Det verkar ju som att vi där i grunden är överens.