2015-09-30, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frognog
Toppen att ordningsvakten/någon annan valt att visa upp henne för allmänheten! Hon är ju ett samhällsfarligt freak och borde verkligen inte få arbeta med makt eller människor överhuvudtaget.

Utöver det. Jävligt mycket svammel i tråden. En fågel viskade i mitt öra att brukarfittan har sin tjänst i- HÄGERSTEN Någon som vet om det stämmer?
Jag är inte så säker på att hon jobbar i Stockholm; hon kan ha varit här för att hälsa på väninnan, som definitivt jobbar i Stockholm, men jag vet inte i vilken stadsdel.
Var riktigt försiktiga, det vill jag vara själv, men säger att jag tror inte att efternamnet börjar på P utan på J (om hon inte gift sig till något annat)
Jag har inte sagt A, därför kan jag inte säga B; jag vill bara mana till försiktighet eftersom detta är ett så gräsligt beteende att det är tragiskt om fel person pekas ut.
Citera
2015-09-30, 02:48
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
Jag kan inte förstå varför du eller andra OV ska tåla att bli förolämpade!

Skulle en tjänsteman på kommunen tolerera att någon kliver in på deras kontor och skriker förolämpningar så saliven sprutar och vevar med armarna? NEJ!

Vissa tycker att vi ska tåla att bli slagna, spottade på och hotade, bli kallade fittor mm utan att ta åt oss. Vissa tror att man efter två veckor är någon supermänniska.
Citera
2015-09-30, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonaz1979
Tycker det är skitbra att han hänger ut kärringjäveln. Hon är formodligen en riktig pk-häxa i vanliga fall.

Man skall inte hänga ut vanliga människor. Hon kan ju trots allt inte hantera alkoholen. Han borde göra sitt jobb vilket är att hålla i ordningen. Det ingår inte i hans föreskrifter att filma andra och att hänga ut dom på youtube. Du förstår väl vilket problematiskt samhälle det skulle innebära om alla yrkesmänniskor började hänga ut fulla eller dumma människor.
Senast redigerad av Smutsarn 2015-09-30 kl. 06:22.
Citera
2015-09-30, 06:30
Medlem
Fenris-Ulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
PUL fanns inte när VaktB var aktuellt. VaktB gäller inte längre. Du filmar och publicera ett filmklipp, det skulle kunna vara brott emot PUL. Kvinna är onyket och håller i min ögon underhållande freak show, för det behöver de inte vara lagligt.

Skulle kunna tolkas som kränkande fotografering, den lagen är ganska ny, så det finns väl inga predikat , det finns dom som är jurister i forumet som kan göra bättre bedömning. ( http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201213/JuU21/ ) .

Jodå. VaktB finns fortfarande. FFS2010:6
http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/lagrum/gallande-ffs-1995-2011/ffs-2010-6.pdf
Citera
2015-09-30, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenris-Ulv
Jodå. VaktB finns fortfarande. FFS2010:6
http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/lagrum/gallande-ffs-1995-2011/ffs-2010-6.pdf

Men dom har ändra lite i den? I Ursprungliga VaktB fick du skjuta direkt "bevakade" ett väsentligt objekt för försvarsmakten. Ursprungliga VaktB var mer anpassad för krigstid än fredstid.
Citera
2015-09-30, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag är inte så säker på att hon jobbar i Stockholm; hon kan ha varit här för att hälsa på väninnan, som definitivt jobbar i Stockholm, men jag vet inte i vilken stadsdel.
Var riktigt försiktiga, det vill jag vara själv, men säger att jag tror inte att efternamnet börjar på P utan på J (om hon inte gift sig till något annat)
Jag har inte sagt A, därför kan jag inte säga B; jag vill bara mana till försiktighet eftersom detta är ett så gräsligt beteende att det är tragiskt om fel person pekas ut.
Menar du H*nn* J*hanson?
Citera
2015-09-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Menar du H*nn* J*hanson?
Absolut inte!
Citera
2015-09-30, 09:07
Medlem
Citat:
PUL fanns inte när VaktB var aktuellt. VaktB gäller inte längre. Du filmar och publicera ett filmklipp, det skulle kunna vara brott emot PUL. Kvinna är onyket och håller i min ögon underhållande freak show, för det behöver de inte vara lagligt.

Skulle kunna tolkas som kränkande fotografering, den lagen är ganska ny, så det finns väl inga predikat , det finns dom som är jurister i forumet som kan göra bättre bedömning. ( http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201213/JuU21/ ) .

Att filma är helt lagligt, att lägga upp klippet kan möjligen vara förtal. Brott mot PUL har jag svårt att se.

Kränkande fotografering är inte aktuellt alls. Den lagen gäller enbart om man filmar någon i dess hem eller motsvarande privat sfär(t.ex omklädningsrum, toalett).

6 a § Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.
Citera
2015-09-30, 09:24
Medlem
Citat:
Men dom har ändra lite i den? I Ursprungliga VaktB fick du skjuta direkt "bevakade" ett väsentligt objekt för försvarsmakten. Ursprungliga VaktB var mer anpassad för krigstid än fredstid.

Du får fortfarande skjuta direkt om situationen kräver det. Det handlar om nödvärnsrätten.
När och hur du får avlossa verkanseld har inte förändrats.

Däremot så utbildar vi så klart skyddsvakter med fokus på annat idag eftersom hotbilden är en annan.
I scenarioträningen ingår fortfarande den klassiska "man springer med yxa mot dig"(klassiska: halt-> halt jag skjuter skarpt-> varningsskott-> verkanseld men som i HALVAR i realtid blir mer som halt->verkanseld pga tidsbrist.) eller en man på 20 meters avstånd plockar fram en handgranat/pistol/ksp(Omedelbar verkanseld).

Nu tränar man mycket mer på att hantera fyllon, irriterade markägare, bärplockare och demonstranter eftersom det är något som är mycket mer troligt att stöta på än en galning som vill döda dig eller en elitsoldat som skall spränga ditt objekt.
Citera
2015-09-30, 09:44
Medlem
Men herregud! Häng ut kärringen bara med namn
Citera
2015-09-30, 10:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Ordningsvaktens kommentarer är ju intet jämfört med kvinnans spyor och nej, ingenstans i hela samhället( världen) skall någon behöva ta sådan skit och vara trevlig tillbaka.

Ordningsvakten har definitivt agerat på ett sätt som inger förtroende då han varken sjunkit till hennes nivå eller använt överdrivet mycket våld. Det är inget vi behöver tycka något om, det är vad sakligheten anser.

Det är visst något vi kan tycka till om, det handlar om vad man anser vara ett korrekt och sakligt bemötande.

Men jag håller med om att kvinnan så att säga var värre. Men det tror jag inte är så mycket att diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
Du övertolkar och misstolkar hans kommentarer medvetet i din kulturrelativistiskt impregnerade hjärna.

Att svara med "har du svårt att läsa" när hon om och om igen tjatar om hur värdelös han är, hur han inte gått 4 år på högskola utan bara har en veckas utbildning är helt korrekt när hon inte vet att han är ORDNINGSVAKT och inte väktare. Han skämtar till det lite för att poängtera att han inte är väktare utan ORDNINGSVAKT och att hon med 4 års högskola borde kunna se det om hon nu inte varit så överberusad.

"jag tror inte du mår så bra" kommentaren är ett försök till att väcka henne, vad håller du på med, gå hem och lägg dig, sluta sup ner dig till schimpansnivå.

Det finns inget i paketet OV som säger att han ska tåla vad som helst eller inte får svara på ett skämtsamt sätt.

Folk har ett ansvar för sitt beteende oavsett de är onyktra eller inte.
Men i din värld så kan ju inte en kvinna vara ett svin.

Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Har du svårt att läsa var en onödig kommentar, men det andra ser jag inte som något fel. Han kommunicerar, i ett relativt lugnt tonläge, och han verkar ändå vara samlad. Ibland behöver vissa personer upplysas om hur de uppfattas och mår. En påverkad person är ju som känt oftast på en annan planet.

Det gäller att skapa så lite uppmärksamhet som möjligt, felet han gör är att han inte transporterar henne till en plats/utrymme där han får jobba ifred samt slippa den uppståndelse som ofta sker från den obegåvade pöbeln som ska leka Leif Silbersky, experter i juridik.

Det är bättre att knipa igen, eller bara kort svara: Ja, ok, kul att du tycker så, javisst, det blir bra så osv.

/ Leffe

Full förståelse för att det kan brista, även för en ordningsvakt som ständigt utsätts för okvädningsord, hotelser och otrevligheter, och att han använder någon spydighet tillbaka. Det är inte bra, men förståeligt och knappast något att ha synpunkter på. Jag håller dock med Leif.Jennekvist om att tonläget från ordningsvakten är lugnt, och att han verkar samlad. I just det här fallet verkar det alltså inte som att ordningsvaktens attityd ligger i att det brast för han.

Att jag tagit upp ”Har du svårt att läsa?” är att det är ett exempel, jag upplever att den attityden som ligger bakom uttalandet är något som skiner igenom sett över hela filmen.

Varför ska vi diskutera kvinnans beteende? Det verkar ju som att vi där i grunden är överens.
Citera
2015-09-30, 10:31
Medlem
.zemuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Där har du fel. Alla får gripa på bar gärning för brott med fängelse i straffskalan. Vilket är de flesta brott.

Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in