Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Det är visst något vi kan tycka till om, det handlar om vad man anser vara ett korrekt och sakligt bemötande.
Men jag håller med om att kvinnan så att säga var värre. Men det tror jag inte är så mycket att diskutera.
Full förståelse för att det kan brista, även för en ordningsvakt som ständigt utsätts för okvädningsord, hotelser och otrevligheter, och att han använder någon spydighet tillbaka. Det är inte bra, men förståeligt och knappast något att ha synpunkter på. Jag håller dock med Leif.Jennekvist om att tonläget från ordningsvakten är lugnt, och att han verkar samlad. I just det här fallet verkar det alltså inte som att ordningsvaktens attityd ligger i att det brast för han.
Att jag tagit upp ”Har du svårt att läsa?” är att det är ett exempel, jag upplever att den attityden som ligger bakom uttalandet är något som skiner igenom sett över hela filmen.
Varför ska vi diskutera kvinnans beteende? Det verkar ju som att vi där i grunden är överens.
Det är ju ingen konst att vara efterklok.
Han kanske själv önskar att han varit lite mer cool?
Något i mig skulle önska att det här var en demofilm avsedd som diskussionsunderlag i utbildningen. Jag har inga problem med att fantisera ihop ett scenario där klippen beror på att aktörerna börjar fnissa eller regissören har något att säga. Och att svenska ov-gruppen lagt ut den här för att få menighetens synpunkter också.
Men jag vet ju att verkligheten överträffar dikten ...
Som jag förstår det är det så, att en ordningsvakt äger varje situation, måste göra det och måste visa det?
Hen har sina regler och lagar att följa men i varje läge är det ov som dikterar villkoren och avgör hur mycket som är förhandlingsbart. Förhandlingsbart måste det också vara, men det är ov som har privilegiet att bedöma och sätta ned klacken innan det eskalerar.
Det är då givet att ett maktspel kan ta sig ett sådant uttryck som vi ser här. Donnan i fråga tror jag är lite obekant med spelets regler. Det är då inte helt fel av honom att på ett eller annat sätt försöka göra klart hur de ser ut, att han inte är imponerad av hennes patetiska försök till maktövertagande.
När det nu diskuteras, så kan man visst fundera över om han fällt de smartaste replikerna; han har i alla fall inte brutit mot någon skriven regel, bara oskrivet. Det är inte lätt att uppträda med smak och stil i en sådan rökruta. Som jag förstår diskussionerna här inne.