2015-09-27, 19:30
  #40621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
I en så hatad, så ung, och så snabbt växande organisation finns säkert många entreister / trojanska hästar, vilkas syfte är att skada organisationen och galenpannor som skadar organisationen just därför att de är galenpannor. Det vore intressant att höra hur Jomshof ställer sig till bildens formuleringar.

Bilden och budskapet är naturligtvis fullt förankrade hos hela partitoppen, annars skulle de inte gå ut med den.

Hoppas nu bara att de har vett att ha utvecklade, genomtänkta svar på de invändningar och följdfrågor som kommer att komma: "Är det här förenligt med gällande FN- och EU-avtal?", "Hur ska ni genomföra detta asylstopp rent praktiskt?", "Vad menar ni med att stänga gränsen?" etc.
2015-09-27, 19:38
  #40622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Att somliga av oss tycker den där texten är kontroversiell visar hur långt PK-ismen spridit sig.

Allt som sägs är mycket rimligt och framförs på ett föredömligt tydligt sätt.
Att stänga gränserna är inte rimligt om det tolkas bokstavligt. Ska svenskar inte kunna resa utomlands? Ska norrmän inte kunna resa till Sverige? Ska vi inte kunna ta emot utbytesstudenter och högkvalificerade arbetskraftsinvandrare?
2015-09-27, 19:55
  #40623
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Att stänga gränserna är inte rimligt om det tolkas bokstavligt.

Gäller givetvis uteslutande personer utan lagliga asylskäl, läs bidragsparasiter!

SD undanber i övrigt jämförelse med DDR och andra ociviliserade samhällssystem, vänligt men bestämt...
2015-09-27, 19:57
  #40624
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Att stänga gränserna är inte rimligt om det tolkas bokstavligt. Ska svenskar inte kunna resa utomlands? Ska norrmän inte kunna resa till Sverige? Ska vi inte kunna ta emot utbytesstudenter och högkvalificerade arbetskraftsinvandrare?

Politiska budskap behöver inte tolkas bokstavligt.

Öppna era hjärtan, t.ex. Ska jag använda en kniv eller någon form av såg för att öppna det?
2015-09-27, 20:00
  #40625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Sentio och Yougov kanske inte underskattar SD längre. Det är lika rimligt att påstå att de inte är uppe i 30% också. Och det är det jag gör.

Varför skulle de ha sämre koll nu än för ett år sedan? I en webbundersökning svarar väl knappast många mer falskt nu än för ett år sedan? Att visa på en fördubbling i undersökningarna tycker inte jag låter som om det vore för lite. Jag ser verkligen inte anledningen till det. 24% nu och 30% till våren om inget extraordinärt inträffar tills dess. Vid 35% sätter jag gränsen, för om man tänker efter så är 35% mer än var tredje person i Sverige. Det är många.
Efter varje val har typen av personer som strömmar till SD skiftat karaktär. I valet 2010 kunde man se att det i första hand var "arga unga män", arbetarväljare och folk som definierar sig som nationalister. När man viktade använde man sig därför av dessa egenskaper. Mellan 2010-2014 var det istället en stor tillströmning av allmänborgerliga väljare som var missnöjda med invandringspolitiken och tiggeriet. Vilka är det som går till SD nu?

Jag skulle gissa att SD nu har lockat en allt större andel väljare som för några år sedan brukade svara att de aldrig skulle kunna tänka sig rösta på SD. Det var på så sätt man ansåg sig ha kommit fram till att SD har ett tak. Det handlade om en potential på c:a 15% och resten var utom räckhåll pga starka aversioner mot partiet. Det är dessa som måste ha gått till SD nu i ren panik och förmodligen är de så obekväma med det att de bara vågar viska SD 2018 på toa med lampan släckt. De går inte att fånga med vare sig viktning eller tjatiga frågor.

Det finns flera olika rörelser samtidigt. Minskad beröringsskräck för vissa, maximal för andra SD-väljare... ett val idag skulle kunna sluta hur som helst.
2015-09-27, 20:02
  #40626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Att stänga gränserna är inte rimligt om det tolkas bokstavligt. Ska svenskar inte kunna resa utomlands? Ska norrmän inte kunna resa till Sverige? Ska vi inte kunna ta emot utbytesstudenter och högkvalificerade arbetskraftsinvandrare?
Stänga gränserna på samma sätt som t.ex. Finland övervägt göra det. Undantag från Schengen, hårdare gränskontroller som att det var pre-1997 igen. Inte bokstavligt spärra gränserna för all in- och utpassering.
2015-09-27, 20:13
  #40627
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Att stänga gränserna är inte rimligt om det tolkas bokstavligt. Ska svenskar inte kunna resa utomlands? Ska norrmän inte kunna resa till Sverige? Ska vi inte kunna ta emot utbytesstudenter och högkvalificerade arbetskraftsinvandrare?

De menar naturligtvis återinförda gränskontroller, alltså att man skrotar Schengen.

Det är egentligen inte ett så radikalt krav som det kanske var för några år sedan. Den globala övervakningsstaten har ju i praktiken återinfört gränskontrollerna för dem som är ute och reser. Åker du till USA måste du ansöka om visum (förhandsbesked) precis som på den gamla "onda" tiden, även om det går fortare idag. Allt från var du tänker övernatta till dina matvanor kartläggs och kontrolleras.

USA har dessutom tryckt på för att EU ska införa striktare kontroller vid resor inom EU, något som både borgarna och sossarna stöder med stor entusiasm.

Personligen tycker jag det är komiskt att höra de svenska nyliberalerna tala med brösttoner om den heliga fria rörligheten för att i nästa minut plädera för striktare gränskontroller i den lika heliga "säkerhetens" namn.
2015-09-27, 20:16
  #40628
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Det finns flera olika rörelser samtidigt. Minskad beröringsskräck för vissa, maximal för andra SD-väljare... ett val idag skulle kunna sluta hur som helst.



Antagligen helt korrekt analys - med undantag att nedre gränsen för SD högst sannolikt ligger på 30+ procent!
2015-09-27, 20:17
  #40629
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Efter varje val har typen av personer som strömmar till SD skiftat karaktär. I valet 2010 kunde man se att det i första hand var "arga unga män", arbetarväljare och folk som definierar sig som nationalister. När man viktade använde man sig därför av dessa egenskaper. Mellan 2010-2014 var det istället en stor tillströmning av allmänborgerliga väljare som var missnöjda med invandringspolitiken och tiggeriet. Vilka är det som går till SD nu?

Jag skulle gissa att SD nu har lockat en allt större andel väljare som för några år sedan brukade svara att de aldrig skulle kunna tänka sig rösta på SD. Det var på så sätt man ansåg sig ha kommit fram till att SD har ett tak. Det handlade om en potential på c:a 15% och resten var utom räckhåll pga starka aversioner mot partiet. Det är dessa som måste ha gått till SD nu i ren panik och förmodligen är de så obekväma med det att de bara vågar viska SD 2018 på toa med lampan släckt. De går inte att fånga med vare sig viktning eller tjatiga frågor.

Det finns flera olika rörelser samtidigt. Minskad beröringsskräck för vissa, maximal för andra SD-väljare... ett val idag skulle kunna sluta hur som helst.
Så du tror med andra ord att telefoninstituten har fel med 15%-enheter? Det var ett väldigt lågt förtroende. Det är illa om det ens är 5 enheter fel.
2015-09-27, 20:20
  #40630
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Politiska budskap behöver inte tolkas bokstavligt.

Öppna era hjärtan, t.ex. Ska jag använda en kniv eller någon form av såg för att öppna det?
Som om svenskarna de fyra decennierna inte har gjort det. Tala om orättvis förolämpning, inget land i världen är så extremt att per capita ta in så många i sitt land och försörja dessa i många år.
2015-09-27, 20:22
  #40631
Medlem
Regionalval i Oberösterreich och FPÖ dubblade sig till 30%. En god nyhet även om Österrike inte riktigt är Sverige.
Någon som har koll på hur OU korrelerar med valresultat för nationalistiska partier i andra länder?
2015-09-27, 20:45
  #40632
Medlem
Storus Pittuss avatar
Jag tror att det enda konkreta utfallet av de senaste veckornas stormeld av flyktingsnyft är att telefoninstituten kommer att underskatta sd ännu mer. Viljan att uppge sd när en okänd person ringer lär definitivt sjunka efter hetskampanjen. Differensen mellan web- och telefonmätningar kommer att öka och 7k invaggas i trygghet av att "seriösa" institut visar minskande stöd för sd.

/SP

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in