2015-09-27, 17:53
  #40609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är djärvt. Speciellt som den genomsnittlige SD-väljaren inte vill skicka de där miljarderna till "närområdet". Jag antar att behovet av att tvätta bort rasiststämpeln får dem till liknande utspel. Med lite tur genererar det lika många godhetsknarkarröster som de sverigevännerröster de förlorar.

Det är djärvt.
Det är rakt och ärligt.
Det är rätt.

....vilket allt uppskattas av väljare. Inget snyft, inga krusiduller.
2015-09-27, 17:59
  #40610
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Uppenbarligen känner SD att opinionen är med dem för tillfället, annars skulle de nog inte gå ut med en sån här bild. Djärvt.

I debatter framöver:

7K-människa: "Ni vill stänga gränserna och stoppa asylmottagandet!"

SD: "Ja?"
Förslagen/argumenten som den där affischen bygger på är rationella och verklighetsförankrade. Bör man verkligen kalla det för ett djärvt tilltag? Ja, debattklimatet är det mest vridna i hela världen, men jag tycker ärligt talat inte att den här affischen är särskilt uppseendeväckande. Inte idag. Inte hösten 2015 under de omständigheter som råder. Affischen är bara rätt och vett(ig).
2015-09-27, 18:01
  #40611
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Vad är ett realistiskt värde på sd i dagsläget? 25%?

Ja runt 25% later rimligt. Att SD definitivt ligger over 20% far anses vara ett faktum.
Hat sagt det forr och jag sager det igen: SD kommer att passera 30% vallen innan slutet av December.
Satter en tusenlapp pa det ;-)
2015-09-27, 18:08
  #40612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Förslagen/argumenten som den där affischen bygger på är rationella och verklighetsförankrade. Bör man verkligen kalla det för ett djärvt tilltag? Ja, debattklimatet är det mest vridna i hela världen, men jag tycker ärligt talat inte att den här affischen är särskilt uppseendeväckande. Inte idag. Inte hösten 2015 under de omständigheter som råder. Affischen är bara rätt och vett(ig).

Allt är förstås relativt, men det kan ses som djärvt i och med att det någonstans låser SD vid den positionen (nu kan de ju inte gå tillbaka till att kräva minskningar på 90 %). Verklig djärvhet hade förstås varit att kräva repatriering, men det är inget man kan gå till val på i nuläget.

SD vill samtidigt öka antalet kvotflyktingar upp till 4 000 personer/år. Hm, hör inte dessa till asylmottagandet då? Den biten har jag svårare att förstå. Vi har inte plats för något annat än ren arbetskraftsinvandring inom bristyrken.
2015-09-27, 18:17
  #40613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Tror du verkligen att telefoninstituten har fel på 15%-enheter? Det tror inte jag. Att SD underskattas där är givet, men inte 15 enheter. Bara för att du hört många prata om SD så betyder det ingenting. Själv hör jag ingen prata om det, har jag motbevisat dig då? Ni får försöka hålla er lite till statistik och fakta istället för att uppskatta med sina 10 vänner som urval. Börjar man snacka om 30, 40 och 50% som vissa i tråden gillar att göra så är man inte smartare än de som tror att SD backar eller ligger på 17.
Jag tror inte att något institut har den blekaste om vad SD skulle få vid val idag, om jag ska vara ärlig. Situationen är exceptionell på alla fronter som berör SD:s huvudfråga. SD:s opinionsutveckling har rusat iväg till en takt där de växer 4x snabbare än vanligt. Sentio och YouGov visar en fördubbling sedan valet för 1 år sedan. Fördubbling brukade ta en hel mandatperiod 1998-2014. När ett parti ökat så snabbt stämmer ingen viktning någonstans. Massor av SD-väljare är nya och hemlighetsfulla. Diskrepansen mellan mätningar kommer att öka ytterligare. SD-stödet kommer att vara ett massivt mysterium fram till september 2018.
2015-09-27, 18:22
  #40614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Det är djärvt.
Det är rakt och ärligt.
Det är rätt.

....vilket allt uppskattas av väljare. Inget snyft, inga krusiduller.
Ja, ingen kan tjafsa om "mellanmjölk" och "åttaklövern" hädanefter. Stänga gränserna och stoppa asylmottagandet är det starkaste man kan ta till. (Random kryptonazist inflikar: "Äsch, fortfarande åttaklövern. SD kan återkomma när de föreslår ett massivt repatrieringsprogram, annars är det fortfarande mellanmjölk")
2015-09-27, 18:41
  #40615
Medlem
Storm.Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Uppenbarligen känner SD att opinionen är med dem för tillfället, annars skulle de nog inte gå ut med en sån här bild. Djärvt.

I debatter framöver:

7K-människa: "Ni vill stänga gränserna och stoppa asylmottagandet!"

SD: "Ja?"

Om man jämför bilden med vad som står på SDs hemsida så finns anledning tro att det är en falsk bild ägnad att misskreditera SD.

1)
Bilden:
X Stäng gränserna

SDs hemsida:
Citat:
Sverigedemokraterna motsätter sig inte invandring, men menar att invandringen måste hållas på en sådan nivå och vara av en sådan karaktär att den inte utgör ett hot mot vår nationella identitet eller mot vårt lands välfärd och trygghet.

2)
Bilden:
X Stoppa asylmottagandet

SDs hemsida:
Citat:
Sverigedemokraterna värnar om asylrätten, men vill samtidigt betona att rätten att söka asyl inte är detsamma som rätten att bli beviljad asyl. Flyktinginvandringen bör vara begränsad till en mindre mängd flyktingar som uppfyller kraven i FN:s flyktingkonvention och som endast beviljas tillfälliga uppehållstillstånd under den period som de livshotande konsekvenserna av den konflikt eller naturkatastrof man har flytt ifrån varar. Flyktingpolitiken skall annars primärt vara inriktad på att hjälpa flyktingar på plats, i krisområdenas närhet.

https://sd.se/var-politik/invandringspolitik/
__________________
Senast redigerad av Storm.Hatt 2015-09-27 kl. 18:45.
2015-09-27, 18:43
  #40616
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Alla institut underskattar alltid SD. Frågan är bara hur mycket.

Just nu har Sentio och YouGov SD på ca 27%. Men trenden är starkt uppåtgående och de underskattar också SD, så idag är det rimligt att tro att SD paserat 30%.
Sentio och Yougov kanske inte underskattar SD längre. Det är lika rimligt att påstå att de inte är uppe i 30% också. Och det är det jag gör.
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror inte att något institut har den blekaste om vad SD skulle få vid val idag, om jag ska vara ärlig. Situationen är exceptionell på alla fronter som berör SD:s huvudfråga. SD:s opinionsutveckling har rusat iväg till en takt där de växer 4x snabbare än vanligt. Sentio och YouGov visar en fördubbling sedan valet för 1 år sedan. Fördubbling brukade ta en hel mandatperiod 1998-2014. När ett parti ökat så snabbt stämmer ingen viktning någonstans. Massor av SD-väljare är nya och hemlighetsfulla. Diskrepansen mellan mätningar kommer att öka ytterligare. SD-stödet kommer att vara ett massivt mysterium fram till september 2018.
Varför skulle de ha sämre koll nu än för ett år sedan? I en webbundersökning svarar väl knappast många mer falskt nu än för ett år sedan? Att visa på en fördubbling i undersökningarna tycker inte jag låter som om det vore för lite. Jag ser verkligen inte anledningen till det. 24% nu och 30% till våren om inget extraordinärt inträffar tills dess. Vid 35% sätter jag gränsen, för om man tänker efter så är 35% mer än var tredje person i Sverige. Det är många.
2015-09-27, 18:45
  #40617
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
Om man jämför bilden med vad som står på SDs hemsida så finns anledning tro att det är en falsk bild ägnad att misskreditera SD.
Ja, fast nej. De har själva lagt upp bilden på sin Facebook.
2015-09-27, 18:53
  #40618
Medlem
Storm.Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja, fast nej. De har själva lagt upp bilden på sin Facebook.
I en så hatad, så ung, och så snabbt växande organisation finns säkert många entreister / trojanska hästar, vilkas syfte är att skada organisationen och galenpannor som skadar organisationen just därför att de är galenpannor. Det vore intressant att höra hur Jomshof ställer sig till bildens formuleringar.
2015-09-27, 18:57
  #40619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Sentio och Yougov kanske inte underskattar SD längre. Det är lika rimligt att påstå att de inte är uppe i 30% också. Och det är det jag gör.
...

Visst kan det vara som så att trycket på oliktänkande har minskat. Att nytillkomna har lättare att stå upp för sina åsikter än de som har varit sverigedomkrater under flera år. Men det verkar osannolikt.

Eftersom alla institut historiskt har visat sig underskatta SD, så tror jag att de gör det även idag. Det mesta tyder på att de underskattar SD ännu mer...
2015-09-27, 18:58
  #40620
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
I en så hatad, så ung, och så snabbt växande organisation finns säkert många entreister / trojanska hästar, vilkas syfte är att skada organisationen och galenpannor som skadar organisationen just därför att de är galenpannor. Det vore intressant att höra hur Jomshof ställer sig till bildens formuleringar.

Att somliga av oss tycker den där texten är kontroversiell visar hur långt PK-ismen spridit sig.

Allt som sägs är mycket rimligt och framförs på ett föredömligt tydligt sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in