2015-10-18, 12:53
  #41821
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Ännu en sån där beryktad självrekryterande webpanel som egentligen kan säga precis vad som helst. Den är fullständigt oseriöst utförd. Bara att skicka SD's fotsoldater dit koordinerat och klicka upp stapeln. Att man använder dessa metoder är fullständigt oseriöst och tilltalar ingen annan än gemene SD-haverist.
Kan du ha artigheten och beskriva, för en okunnig, hur denna metod går till? Och varför den är "fullständigt oseriös"?

Jag trodde ju att man även i rekryterade OU valde vilka man närmade sig baserat på ett urval som speglar befolkningen. Men vad vet jag? Revenge, upplys mig.
2015-10-18, 13:03
  #41822
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Intressant text. Då och då kommer det upp att SD inte är "regeringsdugliga". Allt är ju relativt i denna värld, men på riksnivå har ju både 7K och vänstern gång efter annan visat i riktiga världen att är allt annat regeringsdugliga. Skulle SD misslyckas efter att ha prövats, då finns det fog för kritik, men i detta läge, där ett gäng babianer skulle tagit större ansvar för landet tycker jag faktiskt inte att eventuell regeringsduglighet kan vara en stopper för någons röst. Vad jag sett verkar SD uppföra sig rationellt när de tar beslut i riksdagen, till skillnad mot hela det gamla gänget, där gäller endast ideologi, taktik och prestige.
Du gör felet som många gör att du likställer duglighet som opposition med regeringsduglighet. I opposition behövs bara att ett fåtal väl valda representanter uttalar sig och att övriga inte gör bort sig. Att leda landet kräver att man besätta en massa poster med folk som måste kunna göra ett bra jobb och uttala sig självständigt i media. SD är inte där på långa vägar.

En SD-regeringen idag skulle bli söndersmulad av media och folk i allmänhet. Därmed inte sagt att den skulle förstöra mer än dagens regering. Men det spelar liksom ingen roll för alla fel den skulle göra skulle överskugga att den tar ett antal bra beslut. Folk tycker inte att läget är så allvarligt att det är beredda att släppa fram en ren SD-regering.

Det idealiska i nuläget hade varit en regering som tvingas söka stöd hos SD eller att SD skulle ingå i en regering och besätta ett mindre antal poster. Kanske, kanske finns det en möjlighet för det innan valet 2018 om övriga partier sluta bete sig som trotsiga barn.
2015-10-18, 13:12
  #41823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Att leda landet kräver att man besätta en massa poster med folk som måste kunna göra ett bra jobb och uttala sig självständigt i media. SD är inte där på långa vägar.
Jag tycker det borde gå bra om de litar på de opolitiska tjänstemännen i de frågor de själva tycker att de inte har tillräcklig kompetens.
2015-10-18, 13:14
  #41824
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag känner i vissa stunder likadant. Men ibland är jag trots det lite mer optimistisk.
Men oavsett vilket så tror jag att tiden är mogen för den planering & diskussion du förordar. Vad gör vi sen, om det verkligen går åt helvete på riktigt.

Vilka strukturer finns redan på plats för att bygga vidare ifrån? Hur identifierar man dom som man vill inkludera & hjälpa, från de landsförrädare som givetvis kommer att lämnas åt sig eget självskapade öde?

Om man borde skapa en ny tråd om detta här på Flashback eller om det finns andra bättre fora, det kan jag just nu inte överblicka riktigt.

Tiden är mogen. Det finns IRL-människor utan foliehattar som har sett bortom den här krisen och åtminstone i tanken börjar förbereda sig för de nya förutsättningar som kommer att gälla i ett Sverige där välfärden har rasat och segregationen är besvärlig. Det är dock diskussioner som inte försiggår i öppna forum. Med ditt och Pungs inlägg känns det som om en sådan tråd på ett öppet forum som flashback skulle vara bra av många skäl; både för att väcka upp medvetandet hos de som sover och inge hopp hos oss som vaknat, men även för att få idéer som kan omsättas i praktiken IRL. Ursäkta OT, men den är resultatet av frånvaron av ökning i SD:s opinionssiffror.
2015-10-18, 13:22
  #41825
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Du gör felet som många gör att du likställer duglighet som opposition med regeringsduglighet. I opposition behövs bara att ett fåtal väl valda representanter uttalar sig och att övriga inte gör bort sig. Att leda landet kräver att man besätta en massa poster med folk som måste kunna göra ett bra jobb och uttala sig självständigt i media. SD är inte där på långa vägar.

En SD-regeringen idag skulle bli söndersmulad av media och folk i allmänhet. Därmed inte sagt att den skulle förstöra mer än dagens regering. Men det spelar liksom ingen roll för alla fel den skulle göra skulle överskugga att den tar ett antal bra beslut. Folk tycker inte att läget är så allvarligt att det är beredda att släppa fram en ren SD-regering.

Det idealiska i nuläget hade varit en regering som tvingas söka stöd hos SD eller att SD skulle ingå i en regering och besätta ett mindre antal poster. Kanske, kanske finns det en möjlighet för det innan valet 2018 om övriga partier sluta bete sig som trotsiga barn.

Jag vet inte om det skulle bli så stora problem med SD i regering som du skissar. För det första har vi avhänt oss 50%+ av alla beslut till EU. För det andra sköts det mesta av Sveriges regering av tjänstemän (i myndigheter, departement, regeringskansli osv). För det tredje skulle Sverige i princip kunna rulla på utan regering. Jämför med Belgien som stod utan regering i över ett år härförleden. Allt rullade på ungefär som vanligt.

Det viktigaste är att ha ett fungerande finansdepartement och fungerande strukturer för att hantera alla övriga departements budgetar och se till att inga galenskaper slipper igenom. Tror även att om SD skulle bli så stora så att de kan bilda en regering med egen majoritet i riksdagen, så kommer det att ske efter ett val där många fler kompetenta människor kommer att ha röstats in i riksdagen. Samtidigt har regering möjlighet att plocka in statsråd utifrån och med egen majoritet finns säkert såväl professorer, doktorer, företagsledare och andra som idag i smyg hejar på SD och som kommer bli tillgängliga för en SD-regering när det väl gäller.
2015-10-18, 13:23
  #41826
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Du gör felet som många gör att du likställer duglighet som opposition med regeringsduglighet. I opposition behövs bara att ett fåtal väl valda representanter uttalar sig och att övriga inte gör bort sig. Att leda landet kräver att man besätta en massa poster med folk som måste kunna göra ett bra jobb och uttala sig självständigt i media. SD är inte där på långa vägar.

En SD-regeringen idag skulle bli söndersmulad av media och folk i allmänhet. Därmed inte sagt att den skulle förstöra mer än dagens regering. Men det spelar liksom ingen roll för alla fel den skulle göra skulle överskugga att den tar ett antal bra beslut. Folk tycker inte att läget är så allvarligt att det är beredda att släppa fram en ren SD-regering.

Det idealiska i nuläget hade varit en regering som tvingas söka stöd hos SD eller att SD skulle ingå i en regering och besätta ett mindre antal poster. Kanske, kanske finns det en möjlighet för det innan valet 2018 om övriga partier sluta bete sig som trotsiga barn.

Intressant att familjen svängt i tanken men inte i praktiken. Det kommer nog.

Det är samma sjuka laguppställning i ledande 7K idag som de som skapat kaoset. Att gå tillbaka till 7K för att de viftar lite med lillfingret är lika ansvarslöst som att den kuvade frun går tillbaka till alkoholist-damp-idioten som spöar henne för att han själv mår dåligt. "Han har lovat att bättra sig och jag älskar honom"

SD har ingen skuld i det utsatt läge som PK-7K/MSM försatt Sverige i. SD har hittills visat sig överlag mogna uppgiften att stoppa vansinnet. Det är helt avgörande att gränserna kontrolleras i det snaraste. Helt avgörande! 7K har ingen avsikt att göra det. Alltså sätt SD i förarsätet.

Huruvida de förmår är att styra landet återstår att se. En sak är jag helt övertygad om och det är att det kan inte bli mer ansvarslöst och värre än dagens galenskap.

En hel del som jag pratar med säger faktiskt samma sak som du att SD har så många tokstollar. Vilka i 7K tycker du verkar vettiga och kompetenta?

Dagens SD-företrädare har ju inte uppstått ur intet utan majoriteten har ju igår varit 7K. Tidigare 7K som lämnat vansinnet och gått över till förnuftet skulle alltså vara sämre företrädare och politiker än de idioter som är kvar i 7K? Det tycker jag är ett ologiskt resonemang.
2015-10-18, 13:34
  #41827
Medlem
Tycker detta är ett intressant "möte med opinionen". Se från 4:39:00
https://youtu.be/7ys7HSzPcjg
Professor i statsvetenskap får en häpnadsväckande vinklad fråga om SD's väljarstöd och svarar neutralt med integritet, något som frågeställaren inte verkar ha väntat sig Spontana applåder från många av åhörarna.
2015-10-18, 13:35
  #41828
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Fantastiskt att SD minskar i Sifos senaste undersökning.
Trenden håller i sig - det är helt självklart. Man är dum om man förnekar det.

Om SD minskat 0,5 senaste månaden innebär det att i augusti 2016 så kommer SD underskrida sitt valresultat i opinionsundersökningarna!
Den tillfälliga kampanjeffekten ebbar ut snart. När folk får perspektivet tillbaks igen kommer sd gå uppåt igen med förnyad styrka. Tyvärr, dina förhoppningar om eh "trendvändning" kommer gå i kras.
2015-10-18, 13:44
  #41829
Medlem
Omräknat för Sifos underskattning av SD blir resultatet 22,4%.
2015-10-18, 13:45
  #41830
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stormkatten
Tycker detta är ett intressant "möte med opinionen". Se från 4:39:00
https://youtu.be/7ys7HSzPcjg
Professor i statsvetenskap får en häpnadsväckande vinklad fråga om SD's väljarstöd och svarar neutralt med integritet, något som frågeställaren inte verkar ha väntat sig Spontana applåder från många av åhörarna.
Vem är den onda Sverigehataren i den gröna västen?

(lite kul att rättstavningen i Firefox ville ändra "sverigehataren" till "genusvetaren")
__________________
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2015-10-18 kl. 13:49.
2015-10-18, 13:47
  #41831
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stormkatten
Tycker detta är ett intressant "möte med opinionen". Se från 4:39:00
https://youtu.be/7ys7HSzPcjg
Professor i statsvetenskap får en häpnadsväckande vinklad fråga om SD's väljarstöd och svarar neutralt med integritet, något som frågeställaren inte verkar ha väntat sig Spontana applåder från många av åhörarna.
Hur kan man ställa en så fruktansvärt korkad fråga?!? Undrar hur han tänkte?
2015-10-18, 14:20
  #41832
Medlem
von.Durchfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Och det kanske är dags att inse att om 75 procent röstar för mer massinvandring nu. Då finns det inga ytterligare försämringar som kan förändra detta. Ingen ytterligare statistik. Inga mer förnuftiga argument..
Fast det kan vara värt att komma ihåg att större delen av medelklassen ännu inte har drabbats av några påtagliga försämringar ännu. Lönen kommer fortfarande punktligt in på kontot. Bolåneräntorna är låga. Barnen kan hämtas och lämnas på dagis. Man kan unna sig tacos och en flaska vin på fredag medan Idol går på tv. De flesta har råd med en utlandssemester per år. Och så vidare.

På nyheterna möts man av människor som "flyr för sina liv" och en statsminister som lovar "ordning och reda i mottagandet". Siffror som 2000/dag blir abstrakt och svårt att sätta i relation till annat. Det är väl bra att vi tar vårt ansvar, liksom.

Givet ovanstående varför skulle en än så länge välmående medelsvensson börja rösta på ett så stigmatiserat parti som sd? Skillnaden nu är dock att detta kan komma att ändras fortare än vad vi tror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in