2015-09-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Finns ett fall där 112 på liv och död inte frågade personerna och det programmet blev dömt och dom blev tvungen att betala skadestånd. Tror 112 filmade när en gammal män låg på sjukhuset och avled eller nått sånt. Så nu förtiden blusar dem alltid ansikten och frågar helst personerna om de vill vara med.

Frågar eller frågar helst?

http://www.svea.se/Om-Svea-hovratt/Nyheter-fran-Svea-hovratt/Svea-hovratt-har-idag-meddelat-dom-i-malet-som-ror-en-TV-inspelning-vid-Akademiska-sjukhuset-i-Uppsa la/
Senast redigerad av phisher 2015-09-26 kl. 00:19.
Citera
2015-09-26, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Jag är ingen jurist men jag tror det är skillnad att smygfilma representanter från ett företag/organisation kontra privatpersoner. På allmänplats får du ju filma och smygfilma hur mycket du vill. Du kan i princip gå på stranden och trycka upp kameran i ansiktet på folk. Problemet blir bara när du ska lägga upp bilderna/filmerna på internet, tror du är tvungen att fråga privatpersoner om det är okej för dom att du lägger upp bilder på dem.

Är trött atm, så sorry för svammel och stavfel. Godnatt.

Ja, man måste fråga, men det är enskilt åtal eller riktigt låga straffsatser. När hon försökte myndighetsutöva kan det bli en helt annan sak av det här!
Citera
2015-09-26, 00:14
Medlem
Jag skall bara tillägga, att jag tycker det är bra att allmänheten får se vardagen från en tjänstemans perspektiv OCENSURERAT. ( vilket inte tvkanalerna visar)
Visserligen finns det undantag som brottsoffer etc, där det kan vara känsligt. Men förövare däremot!

Oavsett om det är en polis,vakt,lapplisa,taxichafööur
Bara för att man är "FULL"? skall man inte kunna kränka människor.
Vi är alla människor, men bara för man intager en drog typ alkohol, så kan man inte få kalla hen för vad som helst.

Filma på boys & girls
Ni har mitt fulla support.!

Man kan dra 1984 bigbrother paragrafer, enda anledningen jag är emot researchgroupen är. Att de verkar BARA rikta sina medel mot SD (mobbing), men om ALLA hade fått SAMMA strålkastarljus hade jag INTE haft något problem.

"The truth will set you free"
Citera
2015-09-26, 00:33
Medlem
mendokses avatar
Det är så patetiskt när människor tror att de har någon slags auktoritet eller är bättre och smartare än andra människor för att de gått längre tid på högskola.
Citera
2015-09-26, 00:37
Medlem
Jävla grinolle till ordningsvakt. Han står och tjafsar med henne i minst 15 minuter och det kommer väl aldrig något gott ur tjafs med en fyllskalle? Han har väl valt sitt jobb oh att vissa fulla får snefylla vet väl alla om? Byt jobb om det är så hemskt med folk som blir för runda under fötterna.

Hur tror han folk som jobbar på psyk behandlas ibland? Tror han att alla som jobbar med ungdomar behandlas med silkesvantar? Alla socionomer? Nej, det är yrkesgrupper som, kränks minst lika mycket som han gör och det av nyktra personer.

Visst, vakten är lugn, men hans tjafsande är oproffsigt. Klart hon inte lugnar ner sig när han tjafsar med henne? Risken att bli knäad i skrevet är betydligt större om man tjafsar med ett fyllo, än om man bara håller käft, då tröttnar de oftast och somnar.

Deras diskussion är patetisk och det är någon löjlig maktkamp mellan dem där vakten hävdar att han är bättre eftersom han inte blir gripen av en ordningsvakt utan är så skötsam och kvinnan har hybris eftersom hon är socionom.
Citera
2015-09-26, 00:38
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
tycker vakten som filmade borde få sparken direkt. det är verkligen inte ok att hänga ut berusade människor på detta sätt.

Så folk ska inte stå för vad de gör då eller?

Citera
2015-09-26, 00:38
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegen
Varför tycker du så?

Det är väl fan aldrig okej att gå runt och kalla folk för fitta, horunge eller neger?..

Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Varför får man inte bete sig som en "fitta" mot andra folk utan att riskera att bli uthängd? Vad fan är det för fel på alla jävla godhetsriddare som finns i Sverige? Låt folk få vara hur sura, griniga eller vänliga som helst i fred utan att riskera att bli smygfilmad och uthängd.

Nej, men ska inte få bete sig som en fitta mot folk. Bara för att DU inte kan hantera alkohol ska inte någon annan bli lidande.

Citat:
Men förihelvete, vissa folk som blir fulla blir totalt odrägliga och vet själva inte om det. Låt kvinnan få härja bäst hon vill när hon är stöpfull, det lär ju knappast vara ovanligt för vakter att träffa på liknande folk varje kväll, och förhoppningsvis vet dom hur dom handskas med dom. Man tar inte upp en kamera för att filma idioten utan man kör ut den bums eller ringer polisen om det inte funkar eller om dom blir för hotfulla / aggresiva. Jag har inte sett videon men jag gissar att det bara är ordkäbbel dom emellan.

Bara för att alla pissar offentligt - är det okej då?
Bara för att alla kör för fort - är det okej då?

Nej, man får inte bete sig hur man vill bara för att man är full. Men att hänga ut är inte ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Kan mycket väl vara så att han spelar in för att det ska finnas bevis i en eventuellt kommande rättegång.

Tänker då mest på ljudupptagningen för han filmar inte kvinnan speciellt mycket i senare delen av filmen då mobilkameran är vänd bort från henne.

Ja, väldigt många vakter filmar numera, men inte med mobil - oftast en liten kamera likt Go Pro.
Även jag gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Vilken liten viktigpetter till ordningsvakt.
Mindervärdeskomplex dessutom.
Rättshaverist, han får det jobbigt om han ska gå omkring och leka snut och åklagare och domare i allt och som bräcker hans lilla veckas utbildning till bara ordningsvakt.
Hoppas han åker dit.
Filma personer som är i fyllan och som just därför tappat sitt omdöme? Hur lågt kan någon egentligen sjunka och då i sina egna ögon?

rättshaverist? Om nått så samlar han in bevis vid ett ev brott.

Att hänga ut är inte okej, såklart - men att samla in bevis mot en idiot är helt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Så efter att ha sett den filmen så är din första tanke att OV har gjort fel? Förklara hur du resonerar?

Jag skulle tro att OV har tröttnat på att åklagare avskriver åtal för tex våld mot tjänsteman och olaga hot pga brist på bevis och därför börjat bära en GoPro eller liknande på bröstet i bevissyfte. Säkert också bra för att skydda sig mot försök från lättkränkta personer att anmäla falskt.

Vad gäller publiceringen så kan jag inte känna särskilt mycket sympati med den kvinnan. Hennes agerande är helt förkastligt och att hon hotar med att använda sin myndighet emot OV gör det rimligt att publicera.

Du ANAR inte hur trött man är på sånt. Slagen i ansiktet? 3000 i böter. KOM IGEN!

Citat:
Varför får man inte kalla andra för grova könsord och andra smädelser?

Vad tror du? Är det okej att kränka andra människor?

Citat:
Ursprungligen postat av vindihavet
Det är ju bara vanligt fyllegrejs. Hade lika gärna varit något lärare eller företagarna. Det är ju bara ett löv som susar förbi.

Spelar ingen roll - man FÅR inte bete sig hur man vill på fyllan.

Citat:
Ursprungligen postat av peterknuda
trevligt övervakningssamhälle det har blivit.

Det är pga medborgarna det krävs.
Citera
2015-09-26, 00:39
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Rent juridiskt är det väl förtal att publicera filmen?

Hur skulle en video från allmän plats utan publicering utav några personuppgifter kunna ses som förtal?

"spridning av bilder eller filmer av sexuell och integritetskränkande art på en utpekad person,
stor spridning av särskilt integritetskränkande uppgifter av sexuell art om en utpekad person, eller
stor spridning av uppgifter om att en person ska ha begått mycket allvarliga brott."

Skulle inte säga att detta platsar i någon utav punkterna här. Låter ganska bisarrt att man inte skulle få visa sanningen. I så fall är väl snarare hennes uttal om Kumla (om det är sant eller inte spelar ingen roll då straffet redan skulle varit avtjänat) förtal.
Senast redigerad av Fojos 2015-09-26 kl. 00:45.
Citera
2015-09-26, 00:39
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Okay så kanske det är. Jag har ingen aning om hur det fungerar. Bara en frågeställning.

Men de här journalist-teamen från tex uppdrag granskning som smygfilmar folk med dold kamera när de gör bort sig på alla möjliga sätt, ibland till och med när de säger saker som kan uppfattas som att de förespråkar brottsliga sätt att lösa problem? Hur klarar de sig ifrån att bli anmälda och ifrån att sitta i fängelse för det de gör, om det är olagligt.?

De är journalister. Skyddas i lag.
Citera
2015-09-26, 00:40
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phisher
Frågar eller frågar helst?

http://www.svea.se/Om-Svea-hovratt/Nyheter-fran-Svea-hovratt/Svea-hovratt-har-idag-meddelat-dom-i-malet-som-ror-en-TV-inspelning-vid-Akademiska-sjukhuset-i-Uppsa la/

Kan ju vara skillnad om ekonomiska intressen finns med i bilden. Ordningsvakten filmade som person inte som övervaknings kamer.

Ibland drabbar rättvisan precis rätt. 😂
Citera
2015-09-26, 00:43
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faetter
Vem är hon?

Hon verkar heta sofia.

Det utspelade sig 2015 07 04 kl 00:40

Platsen var troligen denna:
https://www.google.se/maps/@59.3223552,18.0723588,3a,75y,18.75h,63.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1sewD6xAl_vfL8IFyEmyqnSA!2e0!7i1 3312!8i6656

Bild för identifikation:
https://anonfiles.com/file/9d2cf7f973a879155490c5e951a8038c

Hur gräver vi?

Hon har en kompis som heter Jessika/Jessica, och hon bor tydligen i/omkring Stockholm och jobbar enligt egen utsago på socialen. Kan inte finnas SÅ många såna. Och vi har ju dessutom bilder på henne. Alla som är någorlunda bekanta med henne känner igen henne när de ser videon, men jag tvivlar på att de kommer vilja hänga ut namn osv.
Citera
2015-09-26, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Kan ju vara skillnad om ekonomiska intressen finns med i bilden. Ordningsvakten filmade som person inte som övervaknings kamer.

Ibland drabbar rättvisan precis rätt. 😂

Svenska domstolar brukar dömma hårdare i dessa fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in