2015-08-05, 21:43
Medlem
Hej!

Har en annan fråga och det gäller courtageklasserna som finns på Avanza. Just nu har jag valt Fast pris (99kr). Vilken är "bäst"? Jag är lite osäker... jag handlar aktier för allt mellan 5-15k. Vilken bör jag ta?

Med vänlig hälsning Simpeel
Citera
2015-08-05, 21:51
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Hej!

Har en annan fråga och det gäller courtageklasserna som finns på Avanza. Just nu har jag valt Fast pris (99kr). Vilken är "bäst"? Jag är lite osäker... jag handlar aktier för allt mellan 5-15k. Vilken bör jag ta?

Med vänlig hälsning Simpeel

Du bör köra på mini. Skulle du handla för 15k blir det 37,5 kr i avgift, gentemot 39 kr som small courtage har. Handlar du för 10k blir avgiften 25 kr gentemot 39 kr som small är, och jämför man det mot ditt nuvarande courtage på 99 kr är det en väldigt stor skillnad. Man skulle väl kunna säga att brytpunkten för mini/small ligger kring 15k.

Så välj courtage mini.
Citera
2015-08-07, 09:59
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Kanske en dum fråga, men är det lönt att handla med aktier om man har 1000kr till hands? Förutsatt att man använder Avanza Mini då.
Citera
2015-08-07, 14:41
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Kanske en dum fråga, men är det lönt att handla med aktier om man har 1000kr till hands? Förutsatt att man använder Avanza Mini då.

Hej!

Självklart så kan det vara både lönsamt och lärorikt! Om man börjar med att investera en mindre summa så får man en känsla för hur det fungerar, samtidigt som man inte behöver riskera att förlora så väldigt mycket pengar.

Precis som du säger så är det bäst att vara mini-kund om man handlar för mindre summor. Om du exempelvis har 1000 kr så kan du köpa 4 st olika aktier för ca. 250 kr och då betalar du 4 x 1 kr i courtage. Om aktierna till exempel går upp 0,5% så har du då tjänat in det som du betalade i courtage (glöm dock inte att du betalar courtage även då du säljer aktierna).

Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-08, 19:04
Medlem
Mekhs avatar
Jag kollar på program för teknisk analys. Är det bara Hitta kursvinnare där man kan analysera aktier på small- och mid-cap samt First north?
Citera
2015-08-08, 21:57
Medlem
BarbecueBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekh
Jag kollar på program för teknisk analys. Är det bara Hitta kursvinnare där man kan analysera aktier på small- och mid-cap samt First north?

Infront online trader och SIX edge.
båda går att få via avanza och vet iaf att man kan få six via nordnet. Då kan man också handla via dem. Kostar i månaden om du inte är pro kund. Då har du alla de svenska listorna men jag skulle avråda att sitta för mycket med TA på de flesta mid- och small cap bolagen för de har för liten omsättning för att det ska funka bra.
Senast redigerad av BarbecueBob 2015-08-08 kl. 22:00.
Citera
2015-08-09, 13:59
Medlem
Oldberrys avatar
När dras skatten på ett ISK konto?

Jag för över mina pengar till ett AF-konto på avanza som är kopplat till två ISK-konto.

betalar jag skatt när jag för över pengar från AF till ISK? får jag även betala skatt om jag skulle flytta något från ett ISK till det andra ISK eller när jag tar ut från ett ISK och sätter in i AF?
Citera
2015-08-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
När dras skatten på ett ISK konto?

Jag för över mina pengar till ett AF-konto på avanza som är kopplat till två ISK-konto.

betalar jag skatt när jag för över pengar från AF till ISK? får jag även betala skatt om jag skulle flytta något från ett ISK till det andra ISK eller när jag tar ut från ett ISK och sätter in i AF?

Skatten för din ISK dras när du gör din självdeklaration.
Alla insättningar räknas med i beskattningsunderlaget. Det är ingen skatt på överföringar mellan två ISK. Det är aldrig skatt på uttag från ISK eller vanlig aktiedepå.
Citera
2015-08-09, 14:09
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Skatten för din ISK dras när du gör din självdeklaration.
Alla insättningar räknas med i beskattningsunderlaget. Det är ingen skatt på överföringar mellan två ISK. Det är aldrig skatt på uttag från ISK eller vanlig aktiedepå.

Okej, då är jag med.
Citera
2015-08-09, 15:24
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Självklart så kan det vara både lönsamt och lärorikt! Om man börjar med att investera en mindre summa så får man en känsla för hur det fungerar, samtidigt som man inte behöver riskera att förlora så väldigt mycket pengar.

Precis som du säger så är det bäst att vara mini-kund om man handlar för mindre summor. Om du exempelvis har 1000 kr så kan du köpa 4 st olika aktier för ca. 250 kr och då betalar du 4 x 1 kr i courtage. Om aktierna till exempel går upp 0,5% så har du då tjänat in det som du betalade i courtage (glöm dock inte att du betalar courtage även då du säljer aktierna).

Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza

Tack för ditt svar Avanza-Dan Jo, när jag väl är igång så skulle jag ju kunna passa på att fråga: Vad skulle passa bäst vid småskalig handel av aktier? VP-konto, ISK eller kapitalförsäkring? VP-kontot går nog bort för mig då det är för krävande att redovisa sina aktieaffärer på K4-blanketten, men finns det någon dold fördel jag har missat? ISK är vad jag har förstått det det bästa alternativet då det är en kombination av fördelarna med en KF samt ett VP-konto (rätta mig gärna om jag har fel). Fördelen med VP-kontot är väl i så fall att man blir ägare till aktierna på riktigt och att de inte förvaltas av banken (i detta fall då Avanza). Men varför detta skulle spela någon roll förstår jag inte? Har det betydelse om man vill gå på bolagsstämmor eller dylikt?

Mvh
Citera
2015-08-09, 22:12
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Tack för ditt svar Avanza-Dan Jo, när jag väl är igång så skulle jag ju kunna passa på att fråga: Vad skulle passa bäst vid småskalig handel av aktier? VP-konto, ISK eller kapitalförsäkring? VP-kontot går nog bort för mig då det är för krävande att redovisa sina aktieaffärer på K4-blanketten, men finns det någon dold fördel jag har missat? ISK är vad jag har förstått det det bästa alternativet då det är en kombination av fördelarna med en KF samt ett VP-konto (rätta mig gärna om jag har fel). Fördelen med VP-kontot är väl i så fall att man blir ägare till aktierna på riktigt och att de inte förvaltas av banken (i detta fall då Avanza). Men varför detta skulle spela någon roll förstår jag inte? Har det betydelse om man vill gå på bolagsstämmor eller dylikt?

Mvh

Ja, i en KF så äger inte du aktierna, du står endast som försäkringstagare. Detta medför, som du själv säger, att du tappar rösträtt eftersom du själv bara äger aktierna indirekt. Enligt mig så är det bästa alternativet 99% av fallen ISK.
Citera
2015-08-09, 22:15
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Ja, i en KF så äger inte du aktierna, du står endast som försäkringstagare. Detta medför, som du själv säger, att du tappar rösträtt eftersom du själv bara äger aktierna indirekt. Enligt mig så är det bästa alternativet 99% av fallen ISK.

Och det är för att en ISK i princip är en kombination av ett VP-konto och en KF? Jag har för mig att jag läste det någonstans, att man hade kombinerat fördelarna med bägge aktiekontona. Man tog äganderätten av aktierna från VP-kontot, men uteslöt det krångliga tvånget av deklaration med K4-blanketten. Kan det stämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in