2015-09-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Och ändå fattar du inte vad du läser. Kolla CT mailen igen och fråga dig igen "verkar priset vara en intressant fråga vid val av sensor?"

Fråga dig istället om du förstått vad jag skrev..

Jag skrev att priset är maskat i FUP:en.. då skriver du att priset inte finns med?

Och om det verkar vara en intressant fråga.. läs delarna i FUP:en om rädslan för UPEK och prispress så kanske du ser att pris är viktigt.
2015-09-23, 21:29
Medlem
Lillbubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Nej, allt är ganska gammalt, typ 2012-2013... och priser och sånt som är känsligt på riktigt är bortsuddat..

FUP här: https://minfil.org/C1J2jfbeb1/B12160-14_FPC.zip

Bara jag som får bad file?
2015-09-23, 21:58
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Nej, allt är ganska gammalt, typ 2012-2013... och priser och sånt som är känsligt på riktigt är bortsuddat..

FUP här: https://minfil.org/C1J2jfbeb1/B12160-14_FPC.zip

helvetti bara massa siffror
man blir ju snurrig
att folk orkar läsa sånt
Senast redigerad av Harry_ 2015-09-23 kl. 22:10.
2015-09-23, 22:24
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Jag har aldrig intresserat mig för blankning för det är för stor risk för mig men det blir ändå aktuellt att fråga om blankning här i tråden (apropå Cadian) för jag finner inte svar på diverse sidor som förklarar blankning.

- När man blankar en aktie, sätts ett datum då när man måste lämna tillbaka aktien eller har Cadian möjlighet att stänga sin position när man så vill? Som småsparare på Avanza går det ju att ha en stop-loss även på blankning men undrar om detsamma gäller för Cadian?

- Är det naken blankning Cadian håller på med?

- Går det se/få en uppfattning om vilken genomsnittskurs Fingerprint måste ned till för att Cadian ska göra break even?

Nej, det finns inget slutdatum utan du kan ha positionen så länge det finns aktier att låna från oftast långsiktiga ägare som tex huvudägare () eller fondbolag. Många blankningspositioner är väldigt långsiktiga, vi pratar om flera år (se tex Elekta). Så om jag hade varit Fingägare hade jag inte suttit och kastat saker i golvet varje gång Cadian blankar några hundratusen aktier.

Nakenblankning är inte tillåtet (förutom intradag) och det går i praktiken inte att blanka naket då du måste leverera aktierna till köparen på två dagar.

Genomsnittskurs går säkert att räkna fram genom att kolla vilka dagar de blankat och gissa sig till vilken mäklare de använt.

Fing-sektens besatthet kring blankning fattar jag inte riktigt. Nej, det finns ingen världsomfattande konspiration bestående av analytiker, media, internationella investmentbanker, frimurare och EBM som försöker köra ner aktier, i alla fall inte mer än det finns ägare som försöker köra upp aktien. I princip varenda storbolag på börsen har en rätt stor del utlånade/blankade aktier. Vissa mer, vissa mindre men det är klart att bolag som både gått upp eller gått ner kraftigt på kort tid drar till sig mer blankare.

Det finns inget konstigt med blankning, du säljer aktien sen köper du tillbaka den, förhoppningsvis till en lägre kurs. Alltså som att äga en aktie fast tvärtom.

I praktiken är det lite mer komplicerat, och en blankningsposition är oftast bara en liten pusselbit i en hel portfölj. Det kan vara att man hittat historiska korrelationer mellan olika aktier. Man kanske har gått lång i aktien X och kort Fing och ändå haft en positiv avkastning trots att den aktien man kortat gått upp, förutsatt att den aktien man är lång gått ännu bättre.
2015-09-24, 09:10
Medlem
zorb89s avatar
Nu åker vi!
2015-09-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Nu åker vi!
Det känns ju onekligen så! Jag satt igår och skulle fylla på med ett par stycken till, men tyckte att 260 kändes lite högt. "Jag tar ett par nu, och så tar jag resten när det gått ner ett par kronor".
Yes...
2015-09-24, 09:59
Medlem
Sålde min lgh i Feb och tänkte gå in stort i FING, men nejdå jag höll mig från att köpa (RIDÅ)

Tog bort skämskudden för 2 veckor sen och började handla.
Hoppas på lite revansch åtminstone.
2015-09-24, 10:06
Medlem
4nkans avatar
http://breakit.se/artikel/1410/fingerprintchefen-flaggar-for-ny-jattemarknad-inom-tva-till-tre-ar
2015-09-24, 10:28
Medlem
zorb89s avatar
FINGERPRINT: KORTMARKNAD HAR LJUS FRAMTID ENLIGT VD - BREAKIT
2015-09-24 10:19

STOCKHOLM (Direkt) Betalkort har potential att bli lika stort som telefoner för Fingerprint Cards inom två till tre år.

Det ska biometribolagets vd Jörgen Lantto ha sagt vid ett investerarpresentation på onsdagen, enligt nyhetssajten Breakit.

I dagsläget säljs i princip alla Fingerprints sensorer till mobiltelefontillverkare, skriver Breakit.
2015-09-24, 11:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeeq
Sålde min lgh i Feb och tänkte gå in stort i FING, men nejdå jag höll mig från att köpa (RIDÅ)

Tog bort skämskudden för 2 veckor sen och började handla.
Hoppas på lite revansch åtminstone.

Köpa på toppen är en bra strategi? Aktiespekulanter är bra roliga. Så fort något blir dyrt då ska alla in och köpa.
2015-09-24, 11:07
Medlem
Grandesporross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Köpa på toppen är en bra strategi? Aktiespekulanter är bra roliga. Så fort något blir dyrt då ska alla in och köpa.

T.o.m du kan göra några procent om du köper nu o säljer ikväll. Men visst sitt du med oförändrad eller minus portfölj för dagen. Alla tänker inte jag ska avkastning i 20 år utan att röra ett finger
Senast redigerad av Grandesporros 2015-09-24 kl. 11:10.
2015-09-24, 11:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
T.o.m du kan göra några procent om du köper nu o säljer ikväll. Men visst sitt du med oförändrad eller minus portfölj för dagen. Alla tänker inte jag ska bra avkastning i 20 år

Ja eller så går jag back med 5-10%. Det är också en möjlighet och ju mer det går upp desto mer ökar risken för fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in