Citat:
Ursprungligen postat av
BlondinBalle
Jag har aldrig intresserat mig för blankning för det är för stor risk för mig men det blir ändå aktuellt att fråga om blankning här i tråden (apropå Cadian) för jag finner inte svar på diverse sidor som förklarar blankning.
- När man blankar en aktie, sätts ett datum då när man måste lämna tillbaka aktien eller har Cadian möjlighet att stänga sin position när man så vill? Som småsparare på Avanza går det ju att ha en stop-loss även på blankning men undrar om detsamma gäller för Cadian?
- Är det naken blankning Cadian håller på med?
- Går det se/få en uppfattning om vilken genomsnittskurs Fingerprint måste ned till för att Cadian ska göra break even?
Nej, det finns inget slutdatum utan du kan ha positionen så länge det finns aktier att låna från oftast långsiktiga ägare som tex huvudägare (

) eller fondbolag. Många blankningspositioner är väldigt långsiktiga, vi pratar om flera år (se tex Elekta). Så om jag hade varit Fingägare hade jag inte suttit och kastat saker i golvet varje gång Cadian blankar några hundratusen aktier.
Nakenblankning är inte tillåtet (förutom intradag) och det går i praktiken inte att blanka naket då du måste leverera aktierna till köparen på två dagar.
Genomsnittskurs går säkert att räkna fram genom att kolla vilka dagar de blankat och gissa sig till vilken mäklare de använt.
Fing-sektens besatthet kring blankning fattar jag inte riktigt. Nej, det finns ingen världsomfattande konspiration bestående av analytiker, media, internationella investmentbanker, frimurare och EBM som försöker köra ner aktier, i alla fall inte mer än det finns ägare som försöker köra upp aktien. I princip varenda storbolag på börsen har en rätt stor del utlånade/blankade aktier. Vissa mer, vissa mindre men det är klart att bolag som både gått upp eller gått ner kraftigt på kort tid drar till sig mer blankare.
Det finns inget konstigt med blankning, du säljer aktien sen köper du tillbaka den, förhoppningsvis till en lägre kurs. Alltså som att äga en aktie fast tvärtom.
I praktiken är det lite mer komplicerat, och en blankningsposition är oftast bara en liten pusselbit i en hel portfölj. Det kan vara att man hittat historiska korrelationer mellan olika aktier. Man kanske har gått lång i aktien X och kort Fing och ändå haft en positiv avkastning trots att den aktien man kortat gått upp, förutsatt att den aktien man är lång gått ännu bättre.