Citat:
Ursprungligen postat av
BenHorne
Hej, jag har nog ett lite annorlunda problem. På grund av diverse omständigheter kommer jag snart få slut på csn-veckor för högskola. Jag har ett år kvar till mastersexamen, och kommer ej att ha möjlighet att jobba under denna period. Min plan är alltså att parallelt läsa komvuxkurser med högskolestudier, för att få ut CSN den vägen. Men detta är en ny värld för mig, och ärligt talat, en rätt så invecklad med alla olika utbildningsformat och lärosäten. Mina främsta frågor är:
1. Är det svårt att komma in på komvuxkurser?
Hade tänkt läsa Matte B, Biologi A, Kemi A och Franska A. Kommer läsa på distans, från Göteborg, om det har någon betydelse. Kan inte hitta någon antagninsstatistik eller liknande, ska man skriva något slags personligt brev för att motivera sina studier?
I vissa kommuner tar man in alla som söker. I andra kommuner tar man in de som har störst behov av det, dvs de som läser för behörighet, mot slutbetyg/gymnasieexamen eller riskerar att bli arbetslösa. Jag vet inte hur det fungerar i Göteborg, men i Stockholm och i den kommunen jag bor i nu vill de att man skriver en kort motivering till varför man söker till kurserna. Om de kräver det i samband med att du söker föreslår jag att du anger någon av dessa motiveringar.
Citat:
Ursprungligen postat av
BenHorne
2. Kommer jag behöva börja betala av mitt högskolelån, samtidigt som jag fortfarande studerar på högskolan, men får CSN från komvux? Hade tänkt maila csn om det här vid uteblivet svar.
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
BenHorne
3. När man ansöker, rangordnar man sina val? Enligt vad jag kan läsa mig till är 400 poäng per termin heltid, måste man läsa i en viss studietakt för det, eller funkar det att söka fyra i januari och få fullt studiemedel hela terminen? Och när fan slutar terminen?
Extremt tacksam för svar.
Det fungerar som på högskola. Dvs en "normalstor" kurs går på 5 veckor. Du kan även läsa två på 10 veckor. Rekommenderar inte att läsa fyra kurser på 20 veckor, eftersom alla slutprov då kommer komma samtidigt och det kan bli körigt speciellt med tanke på att du utöver det läser på högskola.