2015-09-15, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Jag funderar på att läsa Svenska & Engelska på distans, men hur går det till egentligen?
Någon med erfarenhet av det?
Olika beroende på skola. Man brukar vanligtvis regelbundet göra inlämningsuppgifter, för att de ska ha koll på vilka som fortfarande är aktiva och inte har hoppat av utan att meddela. Slutprov är i skolans lokaler eller t ex genom muntlig examination i webcam.
Citera
2015-09-15, 01:51
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Jag funderar på att läsa Svenska & Engelska på distans, men hur går det till egentligen?
Någon med erfarenhet av det?

Jag studerade en del av gymnasiet på distans och skulle gissa att det är olika från skola till skola. För min del var det inga som helst träffar. Undervisningen bedrevs på en plattform som heter First class där man fick uppgifter, skickade in uppgifterna samt kommunicerade med lärarna. Examination skedde antingen genom en skriftlig uppgift helt utan tidspress(förutom inlämningsdatum förstås), skriftlig uppgift med tidspress alternativt muntligt i form av att man skickade in en ljud-fil.

Kolla runt lite om det är några träffar och i så fall hur många. Vissa kan nog ha att man träffas en gång i veckan, andra att man bara gör några tentor på plats eller kanske endast gör slutprov på plats. Eller varför inte helt utan träffar som för mig på gymnasiet.
Citera
2015-09-15, 19:17
Medlem
area50s avatar
Hur upplevde ni att studera språk på distans jämfört med på mer traditionellt vis?
Citera
2015-09-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fqlk
Fick IG i franska steg 4, och nu tänkte jag komplettera ett IG eftersom jag ändå måste fixa matten.

Undrar först om det ens är möjligt att på komvux plugga t.ex. Tyska steg 1 för att ersätta mitt IG i franska 4?

Och om det är möjligt tänkte jag fråga er som är erfarna, hur distans med språk är.

Hur svårt är det, hur går alla test till?

Vill du höja ditt snitt eller bara bli behörig till högskolan?
Citera
2015-09-16, 18:16
Medlem
muharabs avatar
Måste läsa upp 2 ämnen för att kunna söka till högskolan, någon som vet om man hinner detta till nästa antagning?
Citera
2015-09-16, 18:22
Medlem
Ja det ska inte vara några problem, läser själv flera ämnen nu och hade kunnat klara av dom i ett högre tempo än vad jag gör nu.
Citera
2015-09-17, 16:07
Medlem
Jag börjar misstänka att jag är riktigt korkad. Jag tänkte läsa upp Kemi A (Kemi 1), men den utbildningen finns inte i den kommun där jag bor, inte heller i närliggande kommuner. Så min plan är att jag ska läsa kemi 1 på distans. Efter mycket googlande och ett dussin hemsidor som jag inte kommer överens med, har jag kontaktat en kommun som erbjuder kemi 1 via distans, men de påstår att man måste vara bosatt på orten för att anmäla sig till kursen. Det låter helt idiotiskt och jag vägrar tro att man måste bo på den ort där man ska läsa en distanskurs. Troligtvis gör jag något helt galet. Finns det ingenting liknande till antagning.se, fast där jag kan läsa upp gymnasiekurser?
Jag har försökt ansöka genom Hermods, där hittar jag kursen i den ort jag bor på, men "Gå till ansökan"-knappen fungerar inte.
Citera
2015-09-17, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Man Krill
Jag börjar misstänka att jag är riktigt korkad. Jag tänkte läsa upp Kemi A (Kemi 1), men den utbildningen finns inte i den kommun där jag bor, inte heller i närliggande kommuner. Så min plan är att jag ska läsa kemi 1 på distans. Efter mycket googlande och ett dussin hemsidor som jag inte kommer överens med, har jag kontaktat en kommun som erbjuder kemi 1 via distans, men de påstår att man måste vara bosatt på orten för att anmäla sig till kursen. Det låter helt idiotiskt och jag vägrar tro att man måste bo på den ort där man ska läsa en distanskurs. Troligtvis gör jag något helt galet. Finns det ingenting liknande till antagning.se, fast där jag kan läsa upp gymnasiekurser?
Jag har försökt ansöka genom Hermods, där hittar jag kursen i den ort jag bor på, men "Gå till ansökan"-knappen fungerar inte.

Vänd dig till din kommuns hemsida, det är även där du ansöker och väljer skola. Alt kontakta din kommun och låt dom hjälpa dig med att välja skola. Vet att NTI också erbjuder distans
Citera
2015-09-24, 01:35
Medlem
BenHornes avatar
Hej, jag har nog ett lite annorlunda problem. På grund av diverse omständigheter kommer jag snart få slut på csn-veckor för högskola. Jag har ett år kvar till mastersexamen, och kommer ej att ha möjlighet att jobba under denna period. Min plan är alltså att parallelt läsa komvuxkurser med högskolestudier, för att få ut CSN den vägen. Men detta är en ny värld för mig, och ärligt talat, en rätt så invecklad med alla olika utbildningsformat och lärosäten. Mina främsta frågor är:

1. Är det svårt att komma in på komvuxkurser?
Hade tänkt läsa Matte B, Biologi A, Kemi A och Franska A. Kommer läsa på distans, från Göteborg, om det har någon betydelse. Kan inte hitta någon antagninsstatistik eller liknande, ska man skriva något slags personligt brev för att motivera sina studier?

2. Kommer jag behöva börja betala av mitt högskolelån, samtidigt som jag fortfarande studerar på högskolan, men får CSN från komvux? Hade tänkt maila csn om det här vid uteblivet svar.

3. När man ansöker, rangordnar man sina val? Enligt vad jag kan läsa mig till är 400 poäng per termin heltid, måste man läsa i en viss studietakt för det, eller funkar det att söka fyra i januari och få fullt studiemedel hela terminen? Och när fan slutar terminen?

Extremt tacksam för svar.
Senast redigerad av BenHorne 2015-09-24 kl. 01:37.
Citera
2015-09-24, 09:25
Medlem
Jag har en fråga angående hemlabbarna man ska göra i biologi B!

Jag skulle egentligen haft med dom till en prövning som var för två veckor sen men hade helt missat det. Fick då en mailadress och två veckor till på mig att skicka in dom.

Men jag såg nu att mitt slutbetyg redan blivit satt i Novo. Spelar det någon roll om jag skickar in dom eller inte nu? Kan de ändra slutbetyget trots att det redan är satt i Novo? För jag är nöjd med betyget jag har!

Är inte heller klar med labbarna och vore väldigt skönt att slippa dom.
Citera
2015-09-24, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Hej, jag har nog ett lite annorlunda problem. På grund av diverse omständigheter kommer jag snart få slut på csn-veckor för högskola. Jag har ett år kvar till mastersexamen, och kommer ej att ha möjlighet att jobba under denna period. Min plan är alltså att parallelt läsa komvuxkurser med högskolestudier, för att få ut CSN den vägen. Men detta är en ny värld för mig, och ärligt talat, en rätt så invecklad med alla olika utbildningsformat och lärosäten. Mina främsta frågor är:

1. Är det svårt att komma in på komvuxkurser?
Hade tänkt läsa Matte B, Biologi A, Kemi A och Franska A. Kommer läsa på distans, från Göteborg, om det har någon betydelse. Kan inte hitta någon antagninsstatistik eller liknande, ska man skriva något slags personligt brev för att motivera sina studier?
I vissa kommuner tar man in alla som söker. I andra kommuner tar man in de som har störst behov av det, dvs de som läser för behörighet, mot slutbetyg/gymnasieexamen eller riskerar att bli arbetslösa. Jag vet inte hur det fungerar i Göteborg, men i Stockholm och i den kommunen jag bor i nu vill de att man skriver en kort motivering till varför man söker till kurserna. Om de kräver det i samband med att du söker föreslår jag att du anger någon av dessa motiveringar.

Citat:
2. Kommer jag behöva börja betala av mitt högskolelån, samtidigt som jag fortfarande studerar på högskolan, men får CSN från komvux? Hade tänkt maila csn om det här vid uteblivet svar.
Nej.

Citat:
3. När man ansöker, rangordnar man sina val? Enligt vad jag kan läsa mig till är 400 poäng per termin heltid, måste man läsa i en viss studietakt för det, eller funkar det att söka fyra i januari och få fullt studiemedel hela terminen? Och när fan slutar terminen?

Extremt tacksam för svar.
Det fungerar som på högskola. Dvs en "normalstor" kurs går på 5 veckor. Du kan även läsa två på 10 veckor. Rekommenderar inte att läsa fyra kurser på 20 veckor, eftersom alla slutprov då kommer komma samtidigt och det kan bli körigt speciellt med tanke på att du utöver det läser på högskola.
Citera
2015-09-24, 12:49
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
I vissa kommuner tar man in alla som söker. I andra kommuner tar man in de som har störst behov av det, dvs de som läser för behörighet, mot slutbetyg/gymnasieexamen eller riskerar att bli arbetslösa. Jag vet inte hur det fungerar i Göteborg, men i Stockholm och i den kommunen jag bor i nu vill de att man skriver en kort motivering till varför man söker till kurserna. Om de kräver det i samband med att du söker föreslår jag att du anger någon av dessa motiveringar.

Nej.

Det fungerar som på högskola. Dvs en "normalstor" kurs går på 5 veckor. Du kan även läsa två på 10 veckor. Rekommenderar inte att läsa fyra kurser på 20 veckor, eftersom alla slutprov då kommer komma samtidigt och det kan bli körigt speciellt med tanke på att du utöver det läser på högskola.

Alright, tack så mycket för ditt informativa svar! Kan faktiskt motivera dessa kurser i alla fall delvis inför framtida arbete, och kommer bli såväl bostads- som arbetslös om jag ej blir antagen. Ok, men man har väl möjlighet till omtentamen? Har kanske blivit arrogant med tiden, men tror jag skulle kunna klara av en intensiv tentamensperiod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in