2015-09-23, 15:47
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Jag anser inte att bevisbördan ligger hos mig riktigt. Ge mig någonting som visar att vi skulle ta emot 450 000 under ett år, när vi aldrig under någon sådan period legat ens i närheten av den siffran.

Även om jag också tror att siffran 450 000 är överdriven så tror jag inte själv på argumentet att "vi har inte legat nära den siffran så det kommer aldrig hända".
Om vi kollar på hur statistiken har sett ut de senare åren med antalet asylsökande.

2011: 29 648
2012: 43 887 (+48.03%)
2013: 54 259 (+23.63%)
2014: 81 301 (+49.84%)
Jag skulle nog säga att ditt argument om att vi aldrig har legat på de nivåerna tidigare skulle mycket väl kunna appliceras på även de tidigare årtalen. Om någon hade sagt 2012 att vi skulle få 50% mer asylsökande det här året jämfört med förra, hur hade det blivit bemött då?
Eller om någon hade sagt att vi skulle få samma ökning mellan 2013 till 2014 också? Att vi slår 55 000 asylsökande med råge och landar på över 80 000?

Med tanke på att media har blossat upp den här katastrofen som den största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget så bör man också inse att vad vi tog emot tidigare år har egentligen ingen relevans från tidigare år. Vi har inte stått inför ett sånt här läge tidigare, inte ens när kriget i Jugoslavien höll på hade vi ett sånt här stort tryck.

Vi får se när den här månaden är slut hur många vi egentligen har tagit emot sammanlagt. Jag skulle inte bli förvånad om vi har tagit emot mer den här månaden än vad vi gjorde under hela 2009 (strax över 24 000 asylsökningar). Hade inte det varit otänkbart då att spekulera i att vi kommer ta emot lika många på en enda månad som vi har tagit under ett helt år?
Citera
2015-09-23, 16:03
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ge mig ett något som visar att flyktingströmmarna är på väg att minska. Någonting. Men inget kacklande flum liknande det du presterat hittills i den här tråden tack.

Citat:
Jag anser inte att bevisbördan ligger hos mig riktigt. Ge mig någonting som visar att vi skulle ta emot 450 000 under ett år, när vi aldrig under någon sådan period legat ens i närheten av den siffran.

En vecka bevisar ingenting. Mitt vad, som jag erbjöd whatshisname, det är öppet för vem som helst att ta det. Jag måste tyvärr lämna er nu. PM för fortsatt diskussion, gäller för vem som än önskar. :-)

Ett icke-svar som svar på min pinsamt enkla fråga alltså. Ett flumsvar. Så bekvämt. Ser att du inte svarat signalkabel som ställt samma enkla fråga heller. Läsarna får dra egna slutsatser av detta.

Skulle med lätthet kunna rada upp en halv sida med argument för att flyktingströmmen till Sverige inte kommer att minska, men vet du vad? Jag har nu sett dig även i andra trådar här och kommit fram till att du är ett jävla troll, så därför slösar jag inte mer energi på dig din tragiska nolla.

Du visar upp alla typiska kännetecken: Ursinnigt postande under kort tid, flumsvar eller inga svar alls när folk tar sig tid till att argumentera sakligt, och sen när bevisbördan blir alltför uppenbar dansar du fnittrande ut ur diskussionen. Ynkliga människa.

Så, någon som inte är ett rödvinsdrickande henvänstertroll kanske kan åta sig att svara i Nemeths ställe, eftersom den personen som vi alla kan se inte har den intellektuella kapaciteten att leverera.

Jag ställer alltså frågan igen, till vem som helst som känner sig hågad att svara:

Ser vi i dagsläget några trovärdiga tecken, vilka som helst, på att flyktingströmmarna är på väg att minska?

Några tecken alls?

Någon?
Citera
2015-09-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Även om jag också tror att siffran 450 000 är överdriven så tror jag inte själv på argumentet att "vi har inte legat nära den siffran så det kommer aldrig hända".
Om vi kollar på hur statistiken har sett ut de senare åren med antalet asylsökande.

2011: 29 648
2012: 43 887 (+48.03%)
2013: 54 259 (+23.63%)
2014: 81 301 (+49.84%)
Jag skulle nog säga att ditt argument om att vi aldrig har legat på de nivåerna tidigare skulle mycket väl kunna appliceras på även de tidigare årtalen. Om någon hade sagt 2012 att vi skulle få 50% mer asylsökande det här året jämfört med förra, hur hade det blivit bemött då?
Eller om någon hade sagt att vi skulle få samma ökning mellan 2013 till 2014 också? Att vi slår 55 000 asylsökande med råge och landar på över 80 000?

Med tanke på att media har blossat upp den här katastrofen som den största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget så bör man också inse att vad vi tog emot tidigare år har egentligen ingen relevans från tidigare år. Vi har inte stått inför ett sånt här läge tidigare, inte ens när kriget i Jugoslavien höll på hade vi ett sånt här stort tryck.

Vi får se när den här månaden är slut hur många vi egentligen har tagit emot sammanlagt. Jag skulle inte bli förvånad om vi har tagit emot mer den här månaden än vad vi gjorde under hela 2009 (strax över 24 000 asylsökningar). Hade inte det varit otänkbart då att spekulera i att vi kommer ta emot lika många på en enda månad som vi har tagit under ett helt år?

Men det blir missvisande siffror eftersom det enbart är asylsökande, just ordet betyder som det låter som Sökande.

Räkna i stället enbart de som får stanna och kolla motsvarande hur det sett ut från år 2012 till förra året, och sedan kolla siffrorna på sökande så ser du hur stort bortfallet blir.

För vill man bygga upp rasistisk skrämselpropaganda ja då kan man bolla med siffrorna för sökande, det intressanta är hur många som verkligen får stanna i slutändan.

Sedan är jag medveten om att vissa stannar olagligt, men regeringen håller på att plocka fram verktyg för att kunna utvisa dessa, om det nu är möjligt eftersom de slänger id och då vill inte deras länder ta i dem med tång ens.
Men då får vi vara tuffa med utvisningen och lämpa av dem på flygplatserna så får de bli mottagarländernas problem.
Citera
2015-09-23, 16:23
Avstängd
Citat:
Men det blir missvisande siffror eftersom det enbart är asylsökande, just ordet betyder som det låter som Sökande.

Förra året fick 77% stanna, och tendensen är att ju fler som kommer, ju större andel får stanna, eftersom man inte hinner göra ordentliga kontroller. Jag förväntar mig att Magda inom en månad aviserar 20% värnskatt för flyktingsituationen för alla med över medellön.
Citera
2015-09-23, 16:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag är här, tjoho! Tänkte bara påpeka att det inte räknas som motbevis om man ljuger, så som du gör.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-capita/

Det där är faktiskt ett mycket, mycket gott resultat sedan finanskrisen. Men det visste du säkert, du kanske bara skojade när du skyllde vår hittepå-BNP på invandringen.
OK, så du är "Ola Schubert"? Du får väl tänka på vilket konto du har loggat in på nästa gång du svarar...
Citera
2015-09-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr

Räkna i stället enbart de som får stanna och kolla motsvarande hur det sett ut från år 2012 till förra året, och sedan kolla siffrorna på sökande så ser du hur stort bortfallet blir.

För vill man bygga upp rasistisk skrämselpropaganda ja då kan man bolla med siffrorna för sökande, det intressanta är hur många som verkligen får stanna i slutändan.

Sedan är jag medveten om att vissa stannar olagligt, men regeringen håller på att plocka fram verktyg för att kunna utvisa dessa, om det nu är möjligt eftersom de slänger id och då vill inte deras länder ta i dem med tång ens.
Men då får vi vara tuffa med utvisningen och lämpa av dem på flygplatserna så får de bli mottagarländernas problem.

Jag tror att många av de asylsökanden som nu når landet, i alla fall i högre utsträckning än tidigare, har fått sina fingeravtryck tagna i ett annat land. De kanske hoppas att Sverige ska resonera som Merkel antydde att Tyskland skulle, och strunta i Dublin-förordningen, men om det är någonting som Migrationsverket håller stenhårt på så är det just Dublin-förordningen.

Jag ser att statistiken för beviljade uppehållstillstånd för flyktingar (inklusive anhöriginvandring) lyder

2009 98,644
2010 91,458
2011 93,134
2012 111,090
2013 116,587
2014 110,610

och exklusive:

2009 11,265
2010 12,130
2011 12,726
2012 17,405
2013 28,998
2014 35,642
Citera
2015-09-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Och var får friatider dessa siffror ifrån?

Edit: Tydligen ifrån Migrationsverket. Men alla kommer inte stanna ändå( få asyl) tyvärr, så jag förstår inte varför ni blir så upprörda.

Och du tror att dom kommer säga okej men tack ändå och sen gå vidare utan att förstöra/begå brott innan?
Citera
2015-09-23, 16:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
På fredag får jag min lön, den 25:e. Säg att det är 20 000 efter skatt, för exemplets skull.

Om jag då säger till mig själv "i dag fick jag in 20 000 = 7,3 miljoner", betyder det då att min årslön är på 7,3 miljoner? Om det vore så väl. Tyvärr är det inte så.

Med det sagt så förstår ju även du att vi just nu är i en extrem period. Jag kan inte tänka mig att du, som ändå är kapabel till att formulera en mening, tror att 450 000 araber (varför det nu är relevant att de är araber) kommer att komma hit det kommande året.

Så då är min fråga till dig: varför gör du den där uträkningen när du mycket väl vet att den är fullkomligt irrelevant?

Om du inte tror att den är irrelevant, så kan vi återkomma till det här om ett år så kan jag påpeka hur irrelevant den var då. Jag kommer inte att glömma det.
Inte många som gör samma bedömning som du. Inte ens EU:s ordförande Donald Tusk:
http://www.svd.se/eu-maste-forbereda-konkreta-planer-for-flyktingarna-tusk/om/flyktingkrisen-i-europa
Citera
2015-09-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det vet jag, men du skrev på svenska.

Eftersom tiotusen dollar skrivs just på engelska så finns det ingen anledning att skriva något annat än just $10,000.
Citera
2015-09-23, 17:30
Medlem
En massa kacklande i denna tråd. Ingen kan ju säkert veta vad som kommer hända i framtiden. Men man kan göra ganska så säkra gissningar. 6000 kom för veckan, upp från 3000 veckan innan tror jag det var. Denna vecka med största säkerhet ännu flera, kanske 10.000 ? Tyskland sade att de väntade upp till en miljon, men med nyligen försämrade tyska förmåner kan det kanske bli betydligt färre till Tyskland, och därför betydligt fler till Sverige. Det kan kanske bli 100.000-tals under resten av 2015? Alla ska ha bostad, mat, fickpengar. Gratis tandvård, gratis sjukvård, gratis bussbiljetter, gratis allting till alla! (Utom svenskar förstås, vi svenskar får bara betala). Nu blir det katastrof på riktigt!
Citera
2015-09-23, 17:43
Medlem
spoilers avatar
"Den norska tidningen Finansavisen har räknat på vad 100 000 syrier skulle kosta årligen och kommit fram till siffran 43 miljarder – detta under förutsättning att 54 procent, vilket är genomsnitt för icke-västliga invandrare i Norge, av syrierna arbetar.

/.../

I Norge visar officiell statistik att andelen syrier i arbete har minskat från 43 till 26 procent under perioden 2011-2015. Alltså skulle kostnaden för 100 000 syrier bli betydligt dyrare."

http://avpixlat.info/2015/09/23/vard-till-syrier-i-norge-for-430-miljarder-kronor/
Citera
2015-09-23, 17:44
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr

Vet du hur många som får bifall i sina asylsökningar? 2014 hanterade vi 39 905 fall i första instans, 30 650 fick bifall. Det betyder med andra ord att över 75% av alla ärenden som hanteras får ett bifall.
För övrigt så kan man inte bortse helt från antalet asylsökande som du verkar vilja få till det.
Asylsökande bor i Migrationsverkets lokaler och upphandlade hem i väntan på beslut på deras asylärende, med andra ord är det givetvis väsentligt hur många som söker sig hit till landet då många av dessa asylsökande, oavsett vilket beslut man får, kommer kosta det svenska samhället.

Så nej, vi kan inte enbart räkna på antalet som får bifall utan det totala antalet då majoriteten faktiskt kommer nyttja Migrationsverket lokaler på ett eller annat sätt.

Och nu pratar vi endast om asylinvandringen. Anhöriginvandringen har varit på en större nivå än antalet som söker asyl i Sverige, ger vi bifall i 70 000 ärenden så kan vi nog kallt räkna med att närmare 100 000 individer söker sig till Sverige som anhörig.
Senast redigerad av Glaucius 2015-09-23 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in