Citat:
Även om jag också tror att siffran 450 000 är överdriven så tror jag inte själv på argumentet att "vi har inte legat nära den siffran så det kommer aldrig hända".
Om vi kollar på hur statistiken har sett ut de senare åren med antalet asylsökande.
2011: 29 648
2012: 43 887 (+48.03%)
2013: 54 259 (+23.63%)
2014: 81 301 (+49.84%)
Jag skulle nog säga att ditt argument om att vi aldrig har legat på de nivåerna tidigare skulle mycket väl kunna appliceras på även de tidigare årtalen. Om någon hade sagt 2012 att vi skulle få 50% mer asylsökande det här året jämfört med förra, hur hade det blivit bemött då?
Eller om någon hade sagt att vi skulle få samma ökning mellan 2013 till 2014 också? Att vi slår 55 000 asylsökande med råge och landar på över 80 000?
Med tanke på att media har blossat upp den här katastrofen som den största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget så bör man också inse att vad vi tog emot tidigare år har egentligen ingen relevans från tidigare år. Vi har inte stått inför ett sånt här läge tidigare, inte ens när kriget i Jugoslavien höll på hade vi ett sånt här stort tryck.
Vi får se när den här månaden är slut hur många vi egentligen har tagit emot sammanlagt. Jag skulle inte bli förvånad om vi har tagit emot mer den här månaden än vad vi gjorde under hela 2009 (strax över 24 000 asylsökningar). Hade inte det varit otänkbart då att spekulera i att vi kommer ta emot lika många på en enda månad som vi har tagit under ett helt år?