2015-09-23, 14:20
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
På fredag får jag min lön, den 25:e. Säg att det är 20 000 efter skatt, för exemplets skull.

Om jag då säger till mig själv "i dag fick jag in 20 000 = 7,3 miljoner", betyder det då att min årslön är på 7,3 miljoner? Om det vore så väl. Tyvärr är det inte så.

Med det sagt så förstår ju även du att vi just nu är i en extrem period. Jag kan inte tänka mig att du, som ändå är kapabel till att formulera en mening, tror att 450 000 araber (varför det nu är relevant att de är araber) kommer att komma hit det kommande året.

Så då är min fråga till dig: varför gör du den där uträkningen när du mycket väl vet att den är fullkomligt irrelevant?

Om du inte tror att den är irrelevant, så kan vi återkomma till det här om ett år så kan jag påpeka hur irrelevant den var då. Jag kommer inte att glömma det.

Du följde inte regler för en liknelse då din uträkning är felaktigt uträknad. Om du får 20K i månadslön kan du anta att din årslön kommer bli 240K, eller?

Huruvida flyktingströmmarna minskar eller ökar på ett år är inte säkert, men om de följer dagens nivåer så blir det som Kulturmarxist räknat. Varför är du så säker på att 450.000 INTE vill hit? Jag tror att det kan bli fler eller färre avhängigt ett flertal faktorer som krigsutvecklingen, Eu-ländernas gränspolitik, vinterns bisterhet, svensk signalpolitik etc. Vad ser du som positiva, stabiliserande händelser i krigszonerna i MÖ just nu som gör att färre ska fly? Och vilka länder förutom Sverige ser du som VILL att de ska komma dit, alltså vilka ska avlasta Sveriges flyktingmottagande? Om det blir färre som får komma in i de övriga länderna blir det fler över till oss väl?

Utveckla gärna
Citera
2015-09-23, 14:37
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Och i Göteborg deklarerar de stolt att de NÄSTA SOMMAR ska ha ett boende på plats med plats för 1 000 stycken. Alltså samma antal som kommer per dag nu. Eller vänta... Det kommer ju fler än 1 000 per dag nu...

Vad kan gå fel?

Enough said...
Men jesus människa, ja, det kommer 1000 per dag nu. Tror du att det kommer fortsätta, eller kan det vara så att de flyktingströmmar som når Sverige just precis nu är mycket större än genomsnittet, utslaget över, säg ett år?

Du använder statistik på ett så missvisande sätt att jag genuint överväger att inte besvara dig alls. Du verkar vara tillräckligt samhällsintresserad för att förstå allting jag nu påpekar för dig.
Citera
2015-09-23, 14:42
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Du följde inte regler för en liknelse då din uträkning är felaktigt uträknad. Om du får 20K i månadslön kan du anta att din årslön kommer bli 240K, eller?

Huruvida flyktingströmmarna minskar eller ökar på ett år är inte säkert, men om de följer dagens nivåer så blir det som Kulturmarxist räknat. Varför är du så säker på att 450.000 INTE vill hit? Jag tror att det kan bli fler eller färre avhängigt ett flertal faktorer som krigsutvecklingen, Eu-ländernas gränspolitik, vinterns bisterhet, svensk signalpolitik etc. Vad ser du som positiva, stabiliserande händelser i krigszonerna i MÖ just nu som gör att färre ska fly? Och vilka länder förutom Sverige ser du som VILL att de ska komma dit, alltså vilka ska avlasta Sveriges flyktingmottagande? Om det blir färre som får komma in i de övriga länderna blir det fler över till oss väl?

Utveckla gärna
Det var det som var min poäng. Men om jag bara utgår från den dagen jag faktiskt får min lön, så som du bara utgår från tisdagen i din uträkning, så blir ju siffran 7,3 miljoner, på samma sätt som din blev 450 000. Men på samma sätt som jag inte kommer att få in 7,3 miljoner, så kommer vi inte motta 450 000 det kommande året. Att du inte förstod detta förvånar mig, men jag kanske formulerade mig klumpigt.

Jag sa ingenting om vad 450 000 vill, att det går att finna så många som gärna skulle komma till Sverige betvivlar jag inte alls. Att det däremot skulle komma så många hit under ett år betraktar jag som fullkomligt omöjligt.

Du gör uträkningar för en enskild dag, under en extrem period, och slår ut den över ett år. Det kanske är bättre att titta på årsstatistik, och sedan anta att det inte förändras avsevärt mycket? För det gör det ju sällan. Men för all del, vi kan slå vad du och jag. Jag slår vad om att ett år från nu, så kommer vi inte ha mottagit 450 000 flyktingar från och med i dag. Har jag rätt så får jag bestämma din avatar och signatur, har jag fel så får du bestämma min avatar och signatur. Dessa måste behållas tills siffran 450 000 är uppnådd, från och med idag.

Vad säger du?
Citera
2015-09-23, 14:54
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Det var det som var min poäng. Men om jag bara utgår från den dagen jag faktiskt får min lön, så som du bara utgår från tisdagen i din uträkning, så blir ju siffran 7,3 miljoner, på samma sätt som din blev 450 000. Men på samma sätt som jag inte kommer att få in 7,3 miljoner, så kommer vi inte motta 450 000 det kommande året. Att du inte förstod detta förvånar mig, men jag kanske formulerade mig klumpigt.

Jag sa ingenting om vad 450 000 vill, att det går att finna så många som gärna skulle komma till Sverige betvivlar jag inte alls. Att det däremot skulle komma så många hit under ett år betraktar jag som fullkomligt omöjligt.

Du gör uträkningar för en enskild dag, under en extrem period, och slår ut den över ett år. Det kanske är bättre att titta på årsstatistik, och sedan anta att det inte förändras avsevärt mycket? För det gör det ju sällan. Men för all del, vi kan slå vad du och jag. Jag slår vad om att ett år från nu, så kommer vi inte ha mottagit 450 000 flyktingar från och med i dag. Har jag rätt så får jag bestämma din avatar och signatur, har jag fel så får du bestämma min avatar och signatur. Dessa måste behållas tills siffran 450 000 är uppnådd, från och med idag.

Vad säger du?

Dagsinkomst x 365=årslön.
Månadsinkomst x 12=årslön

Dagsinflöde till Sverige=över 1.000
Årsinflöde till Sverige=?

Du räknar med att få månadslön varje dag!

Jag vet inte om du förstår mig, jag påstår inte att det kommer 450K för jag vet inte. Du påstår att det absolut inte kan göra det, "helt omöjligt", varför är du så säker? Vad i rådande situation, enligt exemplen i förra inlägget ser du som kommer att få flyktingströmmarna till Sverige att minska?

Din argumentation går ju självfallet att applicera åt andra hållet, att det kommer MINST 450K då dagens siffra är lägre än vad den ska komma bli. Varför tror du att vi har nått toppen just nu?

När du påstår att årsstatistiken inte ändras så undrar jag lite lätt vad du baserar det på? Jag påstår snarare att årsinflödet har ökat de senaste åren, beroende på vilka mätperioder man väljer. Någon vänlig själ kommer säkert posta ett diagram...

Slår inte vad då jag inte driver en tes, det är du som gör. Jag ifrågasätter bara dess bäring.
Citera
2015-09-23, 14:56
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Men jesus människa, ja, det kommer 1000 per dag nu. Tror du att det kommer fortsätta, eller kan det vara så att de flyktingströmmar som når Sverige just precis nu är mycket större än genomsnittet, utslaget över, säg ett år?

Käre rödvinsdrickande vän. Ge mig ett något som visar att flyktingströmmarna är på väg att minska. Någonting. Men inget kacklande flum liknande det du presterat hittills i den här tråden tack.
Citera
2015-09-23, 15:00
Medlem
Fris avatar
Citat:

Nej, 2000 om dagen, enligt Migrationsverket under förra veckan. Till Skåne. 1000 sökte asyl, men lika många till kommer utöver de som kontaktar myndigheterna.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/de-som-inte-soker-asyl-faller-mellan-stolarna/
Citera
2015-09-23, 15:01
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:

Nu frågade du inte mig, men jag tror att flyktingströmmarna kommer fortsätta och förmodligen öka. I princip inga västländer verkar redo att militärt konfrontera IS/Al-Qaida utan låter Assad/Putin försöka. Varje dag med krig är en reell försämring av möjligheterna till att bygga upp ett fungerande land (tänk på det, ni som stöttade mordet på Khadaffi),.

Varje land som skärper sitt flyktingmottagande betyder fler åt Sverige, möjligheten att söka anonymt gör att fler än syrier kan komma till Sverige, regeringen vill öppna för asylansökningar på ambassaderna, flyktingsmugglarbranschen expanderar och ökad konkurrens ger lägre priser för konsument, flottan ska ner och hämta flyktingar från medelhavet, vi har cementerat ett flyktingindustriellt komplex som ständigt behöver vinstgeneratorer, etc etc. Jag ser däremot mycket få förändringar som skulle få flyktingströmmarna att avta. Vad är det du vet som jag missat?
Citera
2015-09-23, 15:01
Medlem
Nemeths avatar
Citat:

Du räknar med att få månadslön varje dag!

Jag vet inte om du förstår mig, jag påstår inte att det kommer 450K för jag vet inte. Du påstår att det absolut inte kan göra det, "helt omöjligt", varför är du så säker? Vad i rådande situation, enligt exemplen i förra inlägget ser du som kommer att få flyktingströmmarna till Sverige att minska?

Din argumentation går ju självfallet att applicera åt andra hållet, att det kommer MINST 450K då dagens siffra är lägre än vad den ska komma bli. Varför tror du att vi har nått toppen just nu?

När du påstår att årsstatistiken inte ändras så undrar jag lite lätt vad du baserar det på? Jag påstår snarare att årsinflödet har ökat de senaste åren, beroende på vilka mätperioder man väljer. Någon vänlig själ kommer säkert posta ett diagram...

Slår inte vad då jag inte driver en tes, det är du som gör. Jag ifrågasätter bara dess bäring.
Herrejesus. Jag vet mycket väl att jag räknar min månadslön varje dag, det är det som är skämtet! Jag börjar oroa mig för din läskunnighet.

När jag tar min månadslön, dvs en specifik dag, och sedan slår ut den över ett år blir det precis lika missvisande som när du tar en dag, under en extrem period, och slår ut den över ett år.

Jag noterar att du inte tog emot min vadslagning.

Att vi, under de kommande 365 dagarna, skulle ta emot 450 000 flyktingar vore en ökning utan dess like. Det finns inget att dra paralleller till, det vore helt enkelt en utveckling som aldrig har skett över huvud taget i någon statistik. Vet och vet, nej, det klart jag inte kan sia om framtiden. Men jag tycker att det här helt ok att anta att vi inte kommer att ta emot motsvarande fem års flyktingkvot det kommande året. Bevisbördan ligger liksom inte hos mig, om du förstår.

Med det sagt måste jag nu lämna detta forum jag tycker så mycket om, jag hade bara tid till 15. Om du tycker att mitt svar är ofullständigt så är det för att det faktiskt är så, men jag har inte mer tid att debattera. Jag hoppas du kan tro på det utan att tro att jag ljuger. Skicka ett PM om du vill fortsätta debatten, så lovar jag att svara vid tillfälle!

Allt gott.
Citera
2015-09-23, 15:03
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Käre rödvinsdrickande vän. Ge mig ett något som visar att flyktingströmmarna är på väg att minska. Någonting. Men inget kacklande flum liknande det du presterat hittills i den här tråden tack.
Gode vän, tack för ditt artiga tilltal!

Jag anser inte att bevisbördan ligger hos mig riktigt. Ge mig någonting som visar att vi skulle ta emot 450 000 under ett år, när vi aldrig under någon sådan period legat ens i närheten av den siffran.

En vecka bevisar ingenting. Mitt vad, som jag erbjöd whatshisname, det är öppet för vem som helst att ta det. Jag måste tyvärr lämna er nu. PM för fortsatt diskussion, gäller för vem som än önskar. :-)
Citera
2015-09-23, 15:09
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Herrejesus. Jag vet mycket väl att jag räknar min månadslön varje dag, det är det som är skämtet! Jag börjar oroa mig för din läskunnighet.

När jag tar min månadslön, dvs en specifik dag, och sedan slår ut den över ett år blir det precis lika missvisande som när du tar en dag, under en extrem period, och slår ut den över ett år.

Jag noterar att du inte tog emot min vadslagning.

Att vi, under de kommande 365 dagarna, skulle ta emot 450 000 flyktingar vore en ökning utan dess like. Det finns inget att dra paralleller till, det vore helt enkelt en utveckling som aldrig har skett över huvud taget i någon statistik. Vet och vet, nej, det klart jag inte kan sia om framtiden. Men jag tycker att det här helt ok att anta att vi inte kommer att ta emot motsvarande fem års flyktingkvot det kommande året. Bevisbördan ligger liksom inte hos mig, om du förstår.

Med det sagt måste jag nu lämna detta forum jag tycker så mycket om, jag hade bara tid till 15. Om du tycker att mitt svar är ofullständigt så är det för att det faktiskt är så, men jag har inte mer tid att debattera. Jag hoppas du kan tro på det utan att tro att jag ljuger. Skicka ett PM om du vill fortsätta debatten, så lovar jag att svara vid tillfälle!

Allt gott.
Fetningen:

Nej, det är precis just exakt det det inte är!

Det är inte min läsförståelse du ska oroa dig för, det är din argumentationsförmåga. Du hade exempelvis kunnat säga att du jobbade på provision och sålde ovanligt bra en dag och att det vore orimligt att tro att du skulle få denna lön varje dag för resten av året så därför kan du inte räkna ut din årslön på dagsbasis. Följdfrågan hade då blivit vad som är normalt under rådande omständigheter och det hade ingen kunnat svara på då dagens situation är speciell.

Ha det gott, och när du återkommer får du gärna svara på det som jag och flera andra frågat, VAD ser du som anledningen till att flyktingströmmarna ska minska? Jag presenterade flera faktorer som tycks öka dem snarare, och jag frågar igen "vad är det du vet som jag missat"?
Citera
2015-09-23, 15:25
Medlem
Snapcounts avatar
Lite norska tal över vad 100.000 Syriska flyktingar kostar.., notera att ssb forskare (statens statistikbyrå) går i god för detta.

Räkningen för 100.000 är..., 430 miljarder norska kronor.

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2015/09/23/194873339/regningen-100.000-syriske-flyktninger-blir-430-milliarder-kroner

Egentligen är det värt en egen tråd..
Citera
2015-09-23, 15:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Lite norska tal över vad 100.000 Syriska flyktingar kostar.., notera att ssb forskare (statens statistikbyrå) går i god för detta.

Räkningen för 100.000 är..., 430 miljarder norska kronor.

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2015/09/23/194873339/regningen-100.000-syriske-flyktninger-blir-430-milliarder-kroner

Egentligen är det värt en egen tråd..

Det låter ju inte så illa. Då behöver de ju bara jobba 15 år för att betala tillbaka det i skatter och avgifter. Fast vänta nu, hur hög var sysselsättningsgraden för syriska invandrare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in