2015-09-22, 14:40
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Hon borde ha vett nog att hushålla med dom pengar hon får, men ekonomi är ju som bekant inte hennes starka sida + att girig vill ha mer. Så lite utgifter som dom har så hade dom haft råd att köpa allt det där hon stal om dom bara hade köpt grejerna i omgångar om dom inte har råd att köpa allt på en gång. Så gör normativa Svenssons sist jag kollade iaf. Med tanke på hur dålig hon är på att hantera sin ekonomi och skuldberget hon har så kan jag fortfarande inte fatta att hon inte fått en förvaltare/god man, uppenbarligen så behöver hon ju en.

Vanliga Svenssons köper inte bara i omgångar om det inte är så att de har råd att köpa allt på en gång. Det finns vanliga Svenssons som köper billigare möbler på bland annat IKEA och liknande ställen. Sedan finns det folk som inte har något emot att köpa begagnade möbler, där man också kan spara en slant. Finns även möbler som bortskänkes på olika ställen på nätet (inkl. sociala medier som Facebook).

Berny beställde ganska dyra möbler, när hon hade kunnat komma billigare undan. Men det skulle inte förvåna mig om Berny helt enkelt ville ha gratisgrejer, istället för att någonsin betala för vad hon ville ha.

Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Fast om du läser vad jag skrev så slutar meningen inte där, eller hur? Jag hävdar inte att hon inte begår brott utan att hennes syfte med brotten har blivit mer svensson. Jag är generös här, jag vet, men det kan ändå påstås att brott för profit och vinning är något normativare än att begå brott för heroin.

Fast Berny själv påstår i förhör att hon begick brotten för att få pengar till droger. Eftersom hon ville ha snabba pengar till droger. Förhöret var 2015-04-28, även om brotten skedde förra året (enligt fupen om grävmaskinen och mobiltelefonen). Hon har även erkänt i förhöret att hon har haft flera återfall sedan flytten till LSS-boendet i maj 2013. Så vad får dig att tro att hon begick brotten nu för egen vinnings skull (för profit) istället för droger? Menar du att Berny ljuger om anledningen till brotten?
Citera
2015-09-22, 21:14
Medlem
Matt Damons avatar
Vad är skillnaden på att begå brott för egen vinning och att begå brott för att få tag i droger? Entreprenörskap gentemot offermentalitet?
Citera
2015-09-22, 21:19
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matt Damon
Vad är skillnaden på att begå brott för egen vinning och att begå brott för att få tag i droger? Entreprenörskap gentemot offermentalitet?

Det där är en intressant fråga då jag personligen förstår någon som begår brott för att få tag på droger - inte för att det ursäktar något, men att tända av är inte kul och är man beroende så är man. Ens omdöme blir som sagt skevt och allting handlar om att få nästa fix utan att tänka på konsekvenser.

Å andra sidan så förstår jag faktiskt inte att försöka bluffakturera en massa skitsaker ärligt talat. Det är mer konstigt eftersom vi trots allt inte pratar om saker som kan uppfattas som livsnödvändigheter...
Citera
2015-09-23, 01:52
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vanliga Svenssons köper inte bara i omgångar om det inte är så att de har råd att köpa allt på en gång. Det finns vanliga Svenssons som köper billigare möbler på bland annat IKEA och liknande ställen. Sedan finns det folk som inte har något emot att köpa begagnade möbler, där man också kan spara en slant. Finns även möbler som bortskänkes på olika ställen på nätet (inkl. sociala medier som Facebook).

Berny beställde ganska dyra möbler, när hon hade kunnat komma billigare undan. Men det skulle inte förvåna mig om Berny helt enkelt ville ha gratisgrejer, istället för att någonsin betala för vad hon ville ha.

Fast Berny själv påstår i förhör att hon begick brotten för att få pengar till droger. Eftersom hon ville ha snabba pengar till droger. Förhöret var 2015-04-28, även om brotten skedde förra året (enligt fupen om grävmaskinen och mobiltelefonen). Hon har även erkänt i förhöret att hon har haft flera återfall sedan flytten till LSS-boendet i maj 2013. Så vad får dig att tro att hon begick brotten nu för egen vinnings skull (för profit) istället för droger? Menar du att Berny ljuger om anledningen till brotten?

Jo det finns många alternativ för svenssons som du nämner. Problemet är väl att Berny är inte intresserad av "billig skit" eller begagnat, hon vill ha nytt och gärna exklusivt. Hon är ju alltid väldigt noga med att påpeka hur lyxigt och exklusivt saker och ting är, även om det bara rör sig om en pizza, hon vill signalera en viss status vilket kan vara en stor anledning till att fans får för sig att hon har det så himla ordnat och stabilt nu för tiden. Men hur många fans har fattat att projekt hem i själva verket var projekt bedrägeri? Jag menar skulle Berny på allvar skriva en status på facebook typ "Nu har polisen varit här på husrannsakan och tagit alla våra möbler och grejer som jag beställde utan att betala för". Skulle ju aldrig hända, då skulle ju alla genomskåda hennes låtsas-svensson liv direkt och så kan vi ju inte ha det. Bernys måtto lär ju vara "fake it until you make it"

Hon lurade ju även sitt försäkringsbolag på ersättning för grejer som hon förmodligen aldrig blev av med osv. Vill minnas att hon även pratade om detta att hon fick ersättning tack vare sin försäkring när folk ifrågasatte hur dom hade råd med saker och ting. Hon utnyttjade systemet helt enkelt. Hon gjorde det ju knappast för att hon ville ha råd med nya möbler om jag säger så. Så vad gick dom pengarna till? Alkohol? Lyx-pizza? Droger? Jag menar hon säger ju själv i förhör att hon gjort saker för att köpa knark, varför skulle hon ljuga om en sån sak om det inte var sant när det är så enkelt för dom att ta reda på sanningen? Jag menar vad är poängen med att ljuga om en sån sak i polisförhör?
Citera
2015-09-23, 02:21
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Jag menar hon säger ju själv i förhör att hon gjort saker för att köpa knark, varför skulle hon ljuga om en sån sak om det inte var sant när det är så enkelt för dom att ta reda på sanningen? Jag menar vad är poängen med att ljuga om en sån sak i polisförhör?

Det är nog för många en mer önskvärd orsak att ha en mycket stark biologisk drivkraft att skylla på, än att behöva såväl inse själv som visa för andra att man helt enkelt är en dålig människa. Kanske Berny har blivit så van vid att upprätthålla en viss persona av en trasig, av samhället övergiven, människa att hon gör det rent reflexmässigt. Kanske är det en form av självbedrägeri, och hon överdriver sitt behov och bruk av droger för att slippa smärtsam självrannsakan. Jämför med hur skönt det kan vara att skylla idiotiska utspel på att man var full. Såklart enbart hypotetiskt, det kan mycket väl vara så att hon talade sanning och det inte finns något behov av liknande försvarsmekanismer. Svårt att veta med Berny.
Citera
2015-09-23, 02:21
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Hon lurade ju även sitt försäkringsbolag på ersättning för grejer som hon förmodligen aldrig blev av med osv. Vill minnas att hon även pratade om detta att hon fick ersättning tack vare sin försäkring när folk ifrågasatte hur dom hade råd med saker och ting. Hon utnyttjade systemet helt enkelt. Hon gjorde det ju knappast för att hon ville ha råd med nya möbler om jag säger så. Så vad gick dom pengarna till? Alkohol? Lyx-pizza? Droger? Jag menar hon säger ju själv i förhör att hon gjort saker för att köpa knark, varför skulle hon ljuga om en sån sak om det inte var sant när det är så enkelt för dom att ta reda på sanningen? Jag menar vad är poängen med att ljuga om en sån sak i polisförhör?

Berny blev aldrig av med några saker. Hon hade ju skickat in bekräftelser på beställningar, som ett bevis på att hon hade köpt dessa saker. Men det framkom ju senare att hon aldrig hade hämtat ut (eller betalat för) dessa saker. Första gången gick det bra att få ersättning ändå, vid andra försöket blev försäkringsbolaget misstänksamma. Men Berny hade aldrig dessa saker i sin ägo, hon hade bara beställt men aldrig hämtat ut. Så syftet var nog försäkringsbedrägeri redan från början.

Jag är övertygad om att Berny ljuger om mycket. Att även Andreas gör det. Mycket av det som de säger i förhör stämmer helt enkelt bara inte. Andreas kunde till exempel inte bevisa på något sätt att han hade köpt den där sängen som de hade lurat till sig, och när polisen började kolla upp hans påståenden så blev det rätt uppenbart att han ljög. Men jag är inte lika säker på att Berny faktiskt ljög om att pengarna skulle gå till knark. Hon kan ljuga om mycket, men jag tror inte hon ljuger om allt faktiskt.
Citera
2015-09-23, 06:06
Medlem
Denosynliges avatar
"Det är nog för många en mer önskvärd orsak att ha en mycket stark biologisk drivkraft att skylla på, än att behöva såväl inse själv som visa för andra att man helt enkelt är en dålig människa. Kanske Berny har blivit så van vid att upprätthålla en viss persona av en trasig, av samhället övergiven, människa att hon gör det rent reflexmässigt. Kanske är det en form av självbedrägeri, och hon överdriver sitt behov och bruk av droger för att slippa smärtsam självrannsakan. Jämför med hur skönt det kan vara att skylla idiotiska utspel på att man var full. Såklart enbart hypotetiskt, det kan mycket väl vara så att hon talade sanning och det inte finns något behov av liknande försvarsmekanismer. Svårt att veta med Berny."

Sant, men med tanke på hur många återfall hon haft i sitt liv så är det ju inte helt osannolikt att hon drattat dit igen. Jag menar det behöver inte ens handla om heroin eller amfetamin. Det kan röra sig om att hon råkar känna någon som får narkotika klassat utskrivet som hon köper för att hon själv inte har det på recept. Vissa meds är ju ganska dyrt och köper man det av någon så kan det bli extra dyrt eftersom att dom oftast behöver det själv. På så sätt kan man ljuga men ändå tala lite sanning om du fattar vad jag menar. Berny är ju som bekant ganska duktig på att hitta loopholes. Blandar man sen det med alkohol så kan man säkert bli rätt flöddrad och ta dumma beslut och ha idiotiska utspel.

"Berny blev aldrig av med några saker. Hon hade ju skickat in bekräftelser på beställningar, som ett bevis på att hon hade köpt dessa saker. Men det framkom ju senare att hon aldrig hade hämtat ut (eller betalat för) dessa saker. Första gången gick det bra att få ersättning ändå, vid andra försöket blev försäkringsbolaget misstänksamma. Men Berny hade aldrig dessa saker i sin ägo, hon hade bara beställt men aldrig hämtat ut. Så syftet var nog försäkringsbedrägeri redan från början."

Sant, laptopen hade hon ju aldrig hämtat ut ens te.x, men hon raddade ju upp massa andra grejer som hon hade blivit av med men det är ju större sannolikhet att hon aldrig ens suttit på det där tåget och glömt kvar sin väska, hade dom efterfrågat en tågbiljett (inte för att jag tror att dom hade det men) så hade hon ju knappast kunnat visa upp en. För jag menar sen när åker hon tåg och hälsar på folk sedan hon blev tillsammans med Andreas? Jhna, när träffade hon henne senast? Jo, när Jhna kom till henne. Hon träffar ju knappt Emma längre, kan väl ha att göra med fnurra på tråden men jag tror inte det är hela sanningen. Hon umgås ju bara med Andreas och hans vänner nu för tiden verkar det som. Hon blir ju alltid helt uppslukad av den hon är tillsammans med, så hon har ju knappast tid med att åka tåg land och rike runt för att träffa gamla vänner när hon har Andreas.

"Men jag är inte lika säker på att Berny faktiskt ljög om att pengarna skulle gå till knark. Hon kan ljuga om mycket, men jag tror inte hon ljuger om allt faktiskt."

Tror knappast hon pysslade med försäkringsbedrägeri för att kunna betala igen skulder om jag säger så. Vad dom pengarna gick till lär vi väl aldrig få veta, men kan ju vara så enkelt att hon köpte kläder och smink för allt. Med så mycket pengar som hon fick i ersättning så har man ju råd med en ny hund om man vill. Vad Berny ljuger om och inte beror helt och hållet på vad hon kan få ut av det.
Berny är väldigt provokativ av naturen, hon kan häva ur sig grejer bara för att se vilken reaktion hon får tillbaka, varför tror ni hon säger grejer som att hon suger kuk för pengar i polisförhör? Hon är dessutom väldigt manipulativ, vilket är anledningen till att jag inte tror på att hon har asperger, sedan när är asperger synonymt med manipulativ? Enda anledningen till att hon aldrig blev av med Theus när folk anmälde henne till länsstyrelsen är för att hon är manipulativ, hon vet hur hon ska spela ansvarsfull hundägare och sen kan hon bara dra en historia om att folk på internet vill jävlas med henne. INGEN anmälde henne bara för att jävlas om jag säger så. Dom som anmälde, anmälde av genuin oro oavsett vad Berny vill få det till. Jag är inte en av dom som anmälde, men jag förstår dom som anmälde till fullo.
Senast redigerad av Denosynlige 2015-09-23 kl. 06:17.
Citera
2015-09-23, 11:44
Avslutad
Jag är helt övertygad om att Berny skaffade Stor Hemförsäkring hos Folksam av ett enda skäl; för bedrägerier längre fram. Detta är välplanerade och systematiska brott. Jag vågar lova att hon inte mått dåligt alls under denna period, hon använder alltid sin historik och sina diagnoser när hon åker fast/ställs inför ansvar.

Hon har skrivit sig på adresser i brottssyfte, hon har planerat försäkringsbedrägeri (tex tänkt ut trovärdiga listor på stulna föremål), hon har kollat upp och tagit reda på info. om företag på närliggande adresser, hon har haft trovärdiga historier uttänkta i bluffarna på Blocket. Och i svar på säljannonser uppträtt på en bedrägligt sätt, inte alls "förvirrad" som hon vill få det till.

Detta är inga brott som uppkommit ur något dåligt psykiskt mående utan det är ren kåthet på materiella ting och pengar som legat bakom.
Det enda som talar för hennes psykes fördel är att hon har använt riktiga personuppgifter och inte varit särskilt subtil, tex i sin kontakt med Folksam där hon krävde att få ersättning snabbt. Vilket ju kan verka ologiskt. Men jag tror det är så att Berny helt enkelt inte räknade med att åka fast (har har genom åren duckat för jävligt mycket skit hon ställt till med), polisen är upptagna med så mycket annat att många brott direkt avskrivs även när det finns mycket bevis. Speciellt i Malmö lär ju polisen ha att göra. Berny trodde säkert att detta kunde utnyttjas.
Senast redigerad av GenesisP 2015-09-23 kl. 11:52. Anledning: tillägg
Citera
2015-09-23, 13:25
Avslutad
Jag tror också att hon räknade med att kunna "snacka sig ur det" om polisen blev inblandad. Hon har skrutit duktigt både på sin blogg och här hur bra hon är på att snacka sig ur saker, och trots att det är hon som har skrivit det är det inte hon som har skrivit det.
Citera
2015-09-23, 16:10
Medlem
Som hon själv uttryckte det i bloggen: "Vi skaffar inte dyra möbler för att vi måste, utan för att vi har MÖJLIGHET." Mer komplicerat än så är det nog inte. Alltså inget behov av pengar till droger, psykisk ohälsa eller liknande. Bara möjligheten att genom bedrägeri skaffa möbler och annan inredning till Projekt hem. Att försöka förstå hur hon resonerar kring detta är väl att försöka "make sense out of nonsense". Hon är väl bara en genuint egoistisk människa som aldrig någonsin tyckt sig ha några skyldigheter gentemot någon/samhället, men däremot krävt en jävla massa rättigheter som är få förunnat.
Citera
2015-09-23, 16:39
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matt Damon

Heroinabstinens är ingen picninc. Att begå brott för att slippa det är förståeligt men för den saken skull inte försvarbart. Att begå brott för att man vill ha fina saker i ens lägenhet är något annat. Det är bara ren självcentrering och egoism.
Typ lite som skillnaden mellan att sno för att ha en säng att sova i vs. att begå bedrägerier för att sängen man sover i, som står i lägenheten man inte behöver jobba ihop hyran till, inte är tillräckligt fancy.
Citera
2015-09-23, 17:14
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Heroinabstinens är ingen picninc. Att begå brott för att slippa det är förståeligt men för den saken skull inte försvarbart. Att begå brott för att man vill ha fina saker i ens lägenhet är något annat. Det är bara ren självcentrering och egoism.
Typ lite som skillnaden mellan att sno för att ha en säng att sova i vs. att begå bedrägerier för att sängen man sover i, som står i lägenheten man inte behöver jobba ihop hyran till, inte är tillräckligt fancy.

Tack för att du påminner mig, egoistisk, också en egenskap som inte stämmer överens med asperger. Det är tack vare den diagnosen som Berny bor på LSS, men tro mig, jag är väldigt övertygad om att hon hör hemma på LSS boendet. Men hon verkar ju behöva betydligt mer tillsyn i form av förvaltare te.x.

Jag förstår inte hur dom kan vara så inne på att skaffa barn när båda har så dålig ekonomi. Om dom nu verkligen ynglar av sig så hoppas jag verkligen att en förvaltare finns med i bilden om inte socialen tar ungen förståss. Det blir nog svårare att spela ansvarsfull förälder. Men så ego som Berny är och ovan med att prioritera någon annans behov över sina egna så lär hon ju inte palla trycket om hon nu mot all förmodan skulle lyckas klämma fram en levande unge. Jag menar alla meds hon tar kan ju inte vara så bra om man är gravid heller? Och inte kan hon ju leva utan dem? Hon klarar ju inte ens av att sluta röka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in