Citat:
Hon borde ha vett nog att hushålla med dom pengar hon får, men ekonomi är ju som bekant inte hennes starka sida + att girig vill ha mer. Så lite utgifter som dom har så hade dom haft råd att köpa allt det där hon stal om dom bara hade köpt grejerna i omgångar om dom inte har råd att köpa allt på en gång. Så gör normativa Svenssons sist jag kollade iaf. Med tanke på hur dålig hon är på att hantera sin ekonomi och skuldberget hon har så kan jag fortfarande inte fatta att hon inte fått en förvaltare/god man, uppenbarligen så behöver hon ju en.
Vanliga Svenssons köper inte bara i omgångar om det inte är så att de har råd att köpa allt på en gång. Det finns vanliga Svenssons som köper billigare möbler på bland annat IKEA och liknande ställen. Sedan finns det folk som inte har något emot att köpa begagnade möbler, där man också kan spara en slant. Finns även möbler som bortskänkes på olika ställen på nätet (inkl. sociala medier som Facebook).
Berny beställde ganska dyra möbler, när hon hade kunnat komma billigare undan. Men det skulle inte förvåna mig om Berny helt enkelt ville ha gratisgrejer, istället för att någonsin betala för vad hon ville ha.
Citat:
Fast om du läser vad jag skrev så slutar meningen inte där, eller hur? Jag hävdar inte att hon inte begår brott utan att hennes syfte med brotten har blivit mer svensson. Jag är generös här, jag vet, men det kan ändå påstås att brott för profit och vinning är något normativare än att begå brott för heroin.
Fast Berny själv påstår i förhör att hon begick brotten för att få pengar till droger. Eftersom hon ville ha snabba pengar till droger. Förhöret var 2015-04-28, även om brotten skedde förra året (enligt fupen om grävmaskinen och mobiltelefonen). Hon har även erkänt i förhöret att hon har haft flera återfall sedan flytten till LSS-boendet i maj 2013. Så vad får dig att tro att hon begick brotten nu för egen vinnings skull (för profit) istället för droger? Menar du att Berny ljuger om anledningen till brotten?