Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Problemet är att några i trådarna här, har en egen definition av ateism. Att ateism är en sorts tro/religion med olika dogmer och "levnadsregler".
Tänker du då på santa göran och tant beming?
Vissa s.k teister, är ju mer frekvent aktiva i religionsforumet, men så finns också hyggliga teister, som jag kan tycka faktiskt beskriver lite mer kunskapstroget.. och inte i avsikt att underminera varken ena eller andra riktningen, från gud.. eller mot gud... utan just så där trevligt, gör forumet en trevlig plats att vistas på, när anda faller på.
Religion blir trevligt när utvecklade individer besöker forumet. Utveckling i sig, vad är det.. ja vad som finns objektivt beskrivande underlag för.
Som jag ser det, att inte manipulera med känslomanipulativt tonårsfjanteri, även om det är roligt att skoja lite, och lite för nöjes skull att få rotation på debatter.. underförstått blåsa lite liv i de gaps... som all gudstro håller sig med.
Religion är för mig ett folkets nöje, bara det att många tar sig på ett så fruktansvärt stort allvar, att det kan bli skrattretande och svårt att inte dras med i den patetiska vindens vindflöjel.
Det blir vad man gör det till. Att definiera en riktning som a-teism.. säjlvklart att om du vistas i en jordhåla.. aldrig har sett jordhålan i belysning eftersom du måste adaptera, och få mörkersyn till slut.
Du/Jag anpassas ju faktiskt precis som en hamster, utifrån ljusförhållanden och atmosfäriska tryck och olika fuktighetsgrader, men i mentala vinklingen där det blir korsdrag i hjärnvindlarna.. är det verkligen inte alltid klockrena gränsdragningar : måste finnas utrymme för att t.ex ateism. inte är ett renodlat begrepp, utan står i relation till vilken slags gudsförklaring som råder, också... och sedelärandet som tas anspråk på, också i den mer filosofiska meningen, som här.
..därav så rörigt emellanåt. Jag själv har genomgående alltid flörtat med buddhism och ska ju inte påstå att jag aldrig fallit i buddhismens fallgropar någonsin, men det var då det

(åratal sedan.. men charmig var det!)