2015-09-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ok gäller det en ateistisk övertygelse också då?
Jag kan inte se att den "övertygelsen" för något med sig, förutom att man inte tror på någon gud.
Inga lagar, inga regler, inget att förhålla sig till, ingen skrift, ingen livsåskådning..... alltså inga specifika!
Citera
2015-09-24, 17:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
No problem, I'm full Swede for at least five generations so there's no need for anyone to reply in English.

A person is always much more than her religious identity, the Pope isn't only a Catholic he also holds a Masters degree in chemistry for example. And if somebody says "I'm a theist", then you know much less about that person than you know about the Pope, and you can't really tell if that person is an idiot or not.

That being said, you know even less about an atheist than you do about a theist. The atheist might very well be a murdering psychopath, you don't know. But you do know that the atheist is less likely to believe nonsense based on faith alone, and that she is less likely to hold any dangerous religious beliefs that can cause idiotic actions.

I don't think it is very productive to discuss whether atheists or theists are the biggest idiots. It is more relevant to discuss which specific beliefs lead to specific actions from the person holding those beliefs, particularly bad actions. These beliefs can be both of religious and nonreligious origin. Atheism or teism by themselves probably do not cause evil actions.
Håller med dig i det sista du skriver. Ingen av de två grupperingarna är större eller mindre idioter vid en idiotisk handling.
Inom religiösa galenskaper och idioteri kan jag skönja masslakt och vansinne samt även bland dess motsats ateisterna. Bland oss onormalt normala människor så att säga.
Det jag tycker är mest otäckt är att det alltid tycks finnas en psykopat av värsta sort som styr grupperna eller individen för den delen.
Jag har aldrig riktigt förstått detta med att fullkomligt tappa sin egen hjärna och följa en människa blint.
Förstår de som blir hotade och hjärntvättade.
Men att man väljer att bete sig som en idiot fast man vet att man beter sig som en sådan. Detta har jag aldrig förstått.
Citera
2015-09-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Håller med dig i det sista du skriver. Ingen av de två grupperingarna är större eller mindre idioter vid en idiotisk handling.
Inom religiösa galenskaper och idioteri kan jag skönja masslakt och vansinne samt även bland dess motsats ateisterna. Bland oss onormalt normala människor så att säga.
Det jag tycker är mest otäckt är att det alltid tycks finnas en psykopat av värsta sort som styr grupperna eller individen för den delen.
Jag har aldrig riktigt förstått detta med att fullkomligt tappa sin egen hjärna och följa en människa blint.
Förstår de som blir hotade och hjärntvättade.
Men att man väljer att bete sig som en idiot fast man vet att man beter sig som en sådan. Detta har jag aldrig förstått.
Vilken ör det som styr ateisterna? Har "vi" en ledare?
Citera
2015-09-24, 18:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilken ör det som styr ateisterna? Har "vi" en ledare?
Ingen styr mig heller Staten bestämmer väl mer eller mindre annars. Inte Gud i alla fall.
Ledarens roll är av vikt och då kan man inte ha en iskall mördare med fobier mot Judar, ateister eller Kristna, kvinnor med mera osv .
Då blir det direkt livsfarligt att finnas till.

Vem som är ledaren är nog mest av vikt för oss människor i sambandet undvika idioteri.
Senast redigerad av goran744 2015-09-24 kl. 18:05.
Citera
2015-09-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kan inte se att den "övertygelsen" för något med sig, förutom att man inte tror på någon gud.
Inga lagar, inga regler, inget att förhålla sig till, ingen skrift, ingen livsåskådning..... alltså inga specifika!

Att inte tro på Gud har förstås konsekvenser för ens liv och levnad. Det är inte något som står ensamt. Alla trosföreställningar man har är ihopkopplade. Jag kan nog tycka att de flesta ateister på Internet har mycket gemensamt i hur deras person är och vad deras intressen är. Så att inte tro tycker jag mig se vissa konsekvenser på, liksom vem de är och vad deras intressen är har konsekvenser på att de inte tror.

Inte minst kan jag känna igen mig i andra här hur jag var när jag var ateist. Framförallt, och jag vill inte vara elak, hur viktig den där låga dosen av filosofiskt kunnande parat med självförtroendet i den påverkar. Som att en handbok i filosofisk verktygslära kan bekämpa allt som har med tro att göra. Nu är jag inte särskilt mer filosofiskt kunnig kanske än jag var - nja något kanske - men är mer ödmjuk. Det där självförtroendet och bestämda uppfattningen att alltid ha rätt i den här frågan är vanlig. Att ha ett fokus på naturvetenskap som källan till all lärdom är också vanligt. Den unga åldern är vanlig, men inte ett måste. Det finns mer.
Citera
2015-09-24, 18:22
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Att inte tro på Gud har förstås konsekvenser för ens liv och levnad. Det är inte något som står ensamt. Alla trosföreställningar man har är ihopkopplade. Jag kan nog tycka att de flesta ateister på Internet har mycket gemensamt i hur deras person är och vad deras intressen är. Så att inte tro tycker jag mig se vissa konsekvenser på, liksom vem de är och vad deras intressen är har konsekvenser på att de inte tror.

Inte minst kan jag känna igen mig i andra här hur jag var när jag var ateist. Framförallt, och jag vill inte vara elak, hur viktig den där låga dosen av filosofiskt kunnande parat med självförtroendet i den påverkar. Som att en handbok i filosofisk verktygslära kan bekämpa allt som har med tro att göra. Nu är jag inte särskilt mer filosofiskt kunnig kanske än jag var - nja något kanske - men är mer ödmjuk. Det där självförtroendet och bestämda uppfattningen att alltid ha rätt i den här frågan är vanlig. Att ha ett fokus på naturvetenskap som källan till all lärdom är också vanligt. Den unga åldern är vanlig, men inte ett måste. Det finns mer.

Of course atheism affects one's life, but the question is whether the lack of belief in any God's would in itself lead to bad behavior. I haven't seen anything proving that, actually I can't even remember seeing anyone attempting to prove that. What I have seen are misconceptions of what atheism is, which have been used to skip to the conclusion that atheism can lead to evil just as well as any religious belief, which is obviously nonsense.

And you seem to have some prejudice of what atheist means as well, what you have seen is merely anecdotal. Atheism is merely lack of belief in any God's, nothing more. All newborn babies are atheists. Atheists as a group is extremely heterogeneous, you can't say they are like this or like that.
Citera
2015-09-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Of course atheism affects one's life, but the question is whether the lack of belief in any God's would in itself lead to bad behavior. I haven't seen anything proving that, actually I can't even remember seeing anyone attempting to prove that. What I have seen are misconceptions of what atheism is, which have been used to skip to the conclusion that atheism can lead to evil just as well as any religious belief, which is obviously nonsense.

And you seem to have some prejudice of what atheist means as well, what you have seen is merely anecdotal. Atheism is merely lack of belief in any God's, nothing more. All newborn babies are atheists. Atheists as a group is extremely heterogeneous, you can't say they are like this or like that.

Nej det är hur du vill att ateister ska vara. Det får inte finnas en flugskit fel med att vara ateist enligt ateister.

Vilket förstås är väldigt talande.
Citera
2015-09-24, 18:31
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.

Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.

Hur hanterar ni religösa personer?
(jag undviker te x att prata med dem så mycket jag kan, då inget de säger går att ta på allvar)

Jag ser tyvärr ner på alla religiösa såpass
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.

Ser du också ner på religiösa?

Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..

Försöker du prata religiösa till rätta?
(jag gjorde det tidigare men har slutat nu)

MvH Akilles
Varför vill du klanta ner religiösa? låt de vara som de vill. Verkar som att du med ditt enda liv vill klanka ner på religiösa. Lev ditt eget liv.
Citera
2015-09-24, 18:34
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Nej det är hur du vill att ateister ska vara. Det får inte finnas en flugskit fel med att vara ateist enligt ateister.

No it is not the way I want atheist to be, it is the very definition of atheist. Atheism is the lack of belief in any God. nothing more.

I am an atheist and I have said many times, including in this thread, that atheist can be horrible psychopathic killers. Just look back at the most two pages in this thread. Stop doing stupid generalizations, it's unbecoming.
Citera
2015-09-24, 18:37
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Varför vill du klanta ner religiösa? låt de vara som de vill. Verkar som att du med ditt enda liv vill klanka ner på religiösa. Lev ditt eget liv.

The problem is that many religious don't let us nonbelievers live our lives in peace. There are many places in the world where you can be killed, legally, just for the "crime" of not having faith in any God. Here in Sweden were bothered by Jehovah's Witnesses, Muslim missionaries, and other religious lunatics preaching in town. We must fight this and stupid beliefs that fuck with people's lives.
Citera
2015-09-24, 18:41
Medlem
En trosföreställning är inte diskret, den klustrar med andra. Det är kanske mer som ett fält egentligen.

Det är som med religiösa. Tron på Gud leder inte nödvändigtvis till att ett enda hår kröks på någon. Men det finns alltid risk för fanatism.

Det är inte tron på Gud som skapar självmordsbombare, men fanatismen, ändå vill Sam Harris och company mena att det visst är tron.

Då kan en religiös säga samma sak om Stalins ateism.

Sanningen är att både religiositet och ateism klustrar ihop med andra trosföreställningar och det är dessa andra som är den direkta orsaken. Därför gäller det att vara vaksam. Men det är de flesta inte. Därför kan vi vara kritiska i flera avseenden mot både Gudstro och ateism, eftersom den inte garanterar att någon blir en moralisk god varelse, utan kan i flera fall klustra med trosföreställningar som leder till ont.

Det finns gott och ont i allt här i livet.
Citera
2015-09-24, 18:48
Medlem
Citat:

Anv. Roger Rabbit har besserwisserproblem...
Men det är bara att ignorera honom. Ingen står ändå ut med en besserwisser. Kanske inser han det nån dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in