2015-07-21, 19:06
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men det gör de, de religiösa organisationerna (t.ex. moskeer) jobbar hårt mot radikalisering.
Vissa gör kanske inte tillräckligt.

Inte min uppfattning.

Citat:
Du överdriver rejält också.
Hur många tror du går från att vara harmlösa troende till att vilja döda folk? 1 av 10 000? Finns säkert värre saker man kan agera mot i världen.

När det gäller muslimer är det tämligen enkelt att dra slutsatsen från de opinionsundersökningar som gjorts att en betydande minoritet globalt sett är för stympning och avrättningar. Betydligt mer än 1 på 10 000. Hittade du precis på den siffran?
Citera
2015-07-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Inte min uppfattning.

När det gäller muslimer är det tämligen enkelt att dra slutsatsen från de opinionsundersökningar som gjorts att en betydande minoritet globalt sett är för stympning och avrättningar. Betydligt mer än 1 på 10 000. Hittade du precis på den siffran?

De säger att de är för avrättning, men det innebär inte att de ger sig ut och avrättar folk.

Nja, jag räknade lite snabbt att 400 åkt till IS och vi har 400 000 muslimer, vilket förvisso skulle ge en siffra på 1/1000 och inte 1/10 000. Så okej, 1 av 1000 då.
Det är ändå ganska lite, om man tänker hur många på 1000 personer som ägnar sig åt en hemska saker eller har psykiska problem.
Inte heller alla som åker till Syrien åker dit för att döda folk.
Vissa åker dit för att de anser att de vill kämpa mot al-Ashad.
Hur många begår liksom terrordåd i Sverige? Inte många. Syrien är en sak, där det ju faktiskt råder krig. (och al-Ashad räknas inte som den "goda" parten)
Så vi kan spekulera fram och tillbaka.

Jag tror det är ytterst få som radikaliseras till att vilja döda sina medmänniskor, ja det tror jag.
Citera
2015-07-21, 19:27
Medlem
Citat:

Citat:
Men det gör de, de religiösa organisationerna (t.ex. moskeer) jobbar hårt mot radikalisering.
Vissa gör kanske inte tillräckligt.
Inte min uppfattning.

Jo jag har läst på sidor på nätet, nyhetssidor, gudmundssons blogg, tråden på flashback som heter "slöjmisshandeln är falska", och det är mitt intryck att moskeer försöker motarbeta radikalisering.

Däremot har de just nu svårt att säga emot salafistiska predikanter, tyvärr. Salafister är ju trots allt muslimer vilket gör dem svåra att förbjuda, om andra i församlingen vill bjuda in dem. Men det sker ändå. Jag tror det "kokar" lite i grytan, under ytan... Jag har läst lite i den där tråden om "slöjmisshandeln är falsk".
Citera
2015-07-21, 19:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De säger att de är för avrättning, men det innebär inte att de ger sig ut och avrättar folk.

Nja, jag räknade lite snabbt att 400 åkt till IS och vi har 400 000 muslimer, vilket förvisso skulle ge en siffra på 1/1000 och inte 1/10 000. Så okej, 1 av 1000 då.
Det är ändå ganska lite, om man tänker hur många på 1000 personer som ägnar sig åt en hemska saker eller har psykiska problem.

Med tanke på att det är organiserat och medvetet ÄR det tämligen många, även i en relativ jämförelse.
Citera
2015-07-21, 19:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo jag har läst på sidor på nätet, nyhetssidor, gudmundssons blogg, tråden på flashback som heter "slöjmisshandeln är falska", och det är mitt intryck att moskeer försöker motarbeta radikalisering.

På vilket sätt? Koran-efterrationalisering?

Vem lurar det på sikt?
Citera
2015-07-21, 19:41
Medlem
Citat:
Enda anledningen att tro något är att man helt enkelt inte vet bättre.

Var är det vetenskapliga beviset att gud inte existerar?
Citera
2015-07-21, 19:44
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.
Aaa ännu en "logisk", "rationell" pseudointelektuell wannebee..

Nä det är du som med all din arrogans är den kompletta idioten. Du tror du är logisk och rationell men din rationalitet och logik räcker precis bara precis lika långt som du har förmåga och mentalt djup att analysera, vilket inte är speciellt långt. För mig är uppenbart att ett så vida spritt fenomen som religion inte skulle uppstått om det inte fanns några funktion och poänger med det. Det är bara att du inte har förstånd till att fatta det.

Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Enligt din "logik" borde religiösa inte finnas, men verkligheten går emot dig.
Citera
2015-07-21, 19:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Var är det vetenskapliga beviset att gud inte existerar?

Försöker du jonglera med bevisbördan?
Citera
2015-07-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
På vilket sätt? Koran-efterrationalisering?

Vem lurar det på sikt?

Tror du seriöst att koranen uppmuntrar folk att strida för IS?

Du kan ju prova att läsa nyheterna i ämnet i stället så ser du hur radikalisering motverkas av religiösa ledare.

Det har jag inte lust diskutera här igen, inte just nu.
Citera
2015-07-21, 20:32
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Försöker du jonglera med bevisbördan?

Jag tyckte hominem var lite rolig i sin fråga annars. Fast du har nog svarat på hela den här tråden med ditt svar. Bevisbördan måste väl ligga på den som ska övertyga att motparten har fel. Får väl säga att TS har bevisbördan i så fall

Jehovas är ju lite roliga som verkligen har till uppgift övertyga andra. I deras tro är det 144.000 personer som kommer till himlen så man undrar ju varför man skulle hoppa på den tron. Man lär ju hamna rätt långt bak i kön dit menar jag
Citera
2015-07-21, 20:33
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Däremot har de just nu svårt att säga emot salafistiska predikanter, tyvärr. Salafister är ju trots allt muslimer vilket gör dem svåra att förbjuda, om andra i församlingen vill bjuda in dem. Men det sker ändå. Jag tror det "kokar" lite i grytan, under ytan... Jag har läst lite i den där tråden om "slöjmisshandeln är falsk".
Vad menas med "slöjmisshandeln" ?
Citera
2015-07-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Vad menas med "slöjmisshandeln" ?
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöj-misshandeln" i Farsta verkar falsk)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in